If Only

27-10-2005

5

If Only (DVD)

Samantha Andrews (Jennifer Love Hewitt) is tot over haar oren verliefd op en woont samen met Ian Wyndham (Paul Nicholls). Ian houdt ook van Samantha maar kan zijn gevoelens moeilijk uiten en is meer bezig met zijn carrière als jonge business executive. Samantha is impulsief van aard en studeert viool aan de London Music School. Eigenlijk wil ze liever zangeres worden. Binnenkort moet Samantha een recital geven, een belangrijk evenement voor haar waar zij erg naar toe leeft. Ian is dit en andere voor Samantha belangrijke zaken geheel vergeten. Als door goed bedoelde tussenkomst van Samantha Ian’s business presentatie niet geheel vlekkeloos verloopt, hij ‘s avonds op Samantha’s recital haast te laat komt en zich daarna wat minder charmant over hun relatie uitlaat, is het ruzie. Na afloop stapt Samantha dan ook alleen in een taxi om zich naar huis te laten rijden. Nog geen honderd meter verderop krijgt de taxi een zware aanrijding, met fatale afloop voor Samantha. Ian beseft te laat dat hij tekort geschoten heeft. Als hij ’s echter de volgende morgen wakker wordt, blijkt Samantha levend en wel naast hem in bed te liggen. Ian, die zijn droom als een voorteken ziet, doet er alles aan om haar dood te voorkomen en zijn onvoorwaardelijke liefde voor haar te bewijzen.

In het verhaal van If Only staan spijt en de kans om iets overnieuw te mogen doen centraal. En voor menigeen is dit een herkenbaar gegeven. Spijt, omdat je achteraf beseft de verkeerde prioriteiten gesteld te hebben of net even je partner te weinig aandacht gegeven te hebben. En voortvloeiend uit dit gevoel van spijt de gedachte dat als je het overnieuw mag doen, je andere keuzes zou maken.
Dat is het thema van deze film van regisseur Gil Junger. De hoofdpersoon krijgt de kans te leren van gemaakte fouten en het bij herhaling anders te doen. Maar laat het verleden zich dan zo gemakkelijk veranderen. Kunnen we inderdaad een sprongetje terugmaken in de tijd en het dan helemaal perfect doen? En weet je dan nog vanuit die eerdere ervaring wat je wel of juist niet moet doen. Of dienen zich er dan weer andere problemen aan, die de situatie volledig veranderen. Interessante vragen die in het verhaal op een bepaalde wijze de aandacht krijgen. En ook al mag je een stukje van je leven overnieuw doen en denk je te weten wat er komen gaat, de toekomst zal ook bij herhaling altijd met een verrassing komen. Dat is in het verhaal van If Only niet anders.
De vrouwelijke hoofdrol wordt gespeeld door Jennifer Love Hewitt. Zij produceerde tevens de film. Jennifer Love Hewitt geeft zich in deze film ook de gelegenheid haar eigen zangcarrière wat te promoten. Want het karakter dat zij speelt, zingt in de film ook. En de gezongen nummers zijn door Love Hewitt zelf geschreven en natuurlijk ook zelf door haar gezongen.
De bekende Engelse acteur Tom Wilkinson speelt in de film de rol van een mysterieuze taxichauffeur en geeft daarmee het verhaal een licht bovennatuurlijk tintje.
If Only is een onderhoudend romantisch drama met gevoel gemaakt en een intrigerende invalshoek.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 2003
Speelduur: 92 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504968648

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 1.85:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn mooi, goed verzadig en doen natuurlijk aan. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. De scherpte en detaillering van het beeld zijn iets minder. Het beeld oogt redelijk scherp, maar de fijne details ontbreken, wat het beeld af en toe een ietwat softe uitstraling geeft. Er is in lichte mate edge enhancement gebruikt om het gevoel van scherpte te verhogen. In het beeld is constant een lichte beeldruis waarneembaar. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. Er is geen laagwisseling op deze DVD-5 (enkellaags). De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engels- en Italiaanstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt erg goed. Als geheel heeft de soundtrack een goed ruimtelijk geluid, waarbij alle kanalen goed worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, waarbij de achterkanalen subtiel worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack komt heel goed tot uiting bij de fatale autobotsing, die met grote impact door alle kanalen, inclusief het lag van het LFE kanaal wordt weergegeven. De dialogen zijn in het algemeen goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen met achtergrondgeluid. Een trailer van de film is het enige extra.

Trailer (2 minuten)
De bioscooptrailer, in 1.33:1 standaard beeldformaat.

Onder Also Available drie trailers van andere Paradiso uitgaven.

In het verhaal van If Only staan spijt en de kans om iets overnieuw te mogen doen centraal. Ian woont samen met Samantha. Zijn werk en carrière is voor hem belangrijk, waardoor hij vergeet Samantha die aandacht te geven die ze verdiend. Als Samantha door een auto-ongeluk om het leven komt, stort Ian’s wereld in. Als hij echter de volgende morgen wakker wordt en Samantha naast hem in bed ligt alsof er niets gebeurd is, ziet hij dat als een tweede kans om zijn onvoorwaardelijke liefde voor haar te bewijzen. De hoofdrollen worden gespeeld door Jennifer Love Hewitt en Paul Nicholls. If Only is een onderhoudend romantisch drama met gevoel gemaakt en een intrigerende invalshoek.
Deze DVD release heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extra is alleen een trailer en enkele andere promotietrailers voor handen.