Martial Arts Collection (DVD)

In de Martial Arts Collection zijn drie films verzameld uit het genre. Grote sterren als Bruce Lee en Jet Li spelen mee in de films, maar zijn de films wel de moeite waard?
De volgende films zijn te vinden op deze uitgave:

Fist of Fury (1972, 102 minuten)
Chen Zhen (Bruce Lee) keert terug bij zijn school wanneer hij hoort dat zijn leraar is overleden. Al snel wordt duidelijk dat hij geen natuurlijke dood is gestorven en Chen gaat op onderzoek uit.

The Princess Blade (2001, 93 minuten)
In het Japan van de toekomst probeert een groep rebellen de regering omver te werpen. Een groep krijgers wordt er op uitgestuurd om de rebellen te doden. Yuki (Yumiko Shaku) is één van hen. Yuki is trouw aan de regering maar wanneer ze de waarheid hoort achter de dood van haar moeder verlaat ze de groep krijgers en sluit ze zich aan bij de rebellen. De leider van deze groep kan haar helpen wraak te nemen voor de dood van haar moeder.

Last Hero in China (1993, 105 minuten)
Wong Fei-hung (Jet Li) wordt gevraagd te helpen bij een onderzoek naar de verdwijning van enkele meisjes. Hij komt de daders al snel op het spoor en het blijkt een bende te zijn die de meisjes ontvoeren en dwingen de prostitutie in te gaan. Wong moet al zijn Kung Fu technieken gebruiken om de bende te stoppen.

House of Knowledge heeft drie martial arts films verzameld in één uitgave die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken hebben. In Fist of Fury en Last Hero in China zien we uiteraard wel twee van de bekendste acteurs uit het genre, Bruce Lee en Jet Li. Deze twee films zijn dan ook gelijk de meeste interessante van de drie.
Bruce Lee is uiteraard bekend bij vele mensen en eigenlijk worden al zijn films als klassiekers beschouwd. Fist of Fury staat echter vaak boven aan het lijstje van favoriete Bruce Lee films bij veel mensen, dit samen met Way of the Dragon. Het verhaal van de film is vrij simpel en is de zoveelste variatie op het ik-wil-wraak-voor-de-dood-van-mijn-meester-genre. De vechtscènes is echter waar het om draait en deze zijn erg goed gemaakt. Dit is de eerste film waarin Lee zijn kunsten met de nunchaku laat zien en de scène waarin hij het opneemt tegen meerdere leerlingen van een Karateschool is een klassieker.
De tweede film van de box is The Princess Blade, een Japanse film uit 2001. Deze is een stuk minder van kwaliteit dan de eerste film. Ze zijn eigenlijk verder ook niet met elkaar te vergelijken, ook niet qua vechtscènes. In Fist of Fury zijn enkel echt uitgevoerde vechtscènes te zien en bij The Princess Blade bestaat de actie voornamelijk uit Wirework. Het verhaal stelt niet veel voor en dit is eigenlijk de reden dat de film niet echt goed te noemen is. Het eerste uur van de film is nogal traag en oninteressant en wanneer het eindelijk leuk wordt is de film al bijna afgelopen.
In de derde en laatste film van de box zien we Jet Li in de rol van Wong Fei-hung, een rol waarmee hij zijn carrière een nieuwe impuls gaf in de Once Upon a Time in China films. Deze film is echter niet van de makers van deze reeks, maar hier staat regisseur Wong Jing aan het roer. Fans van het genre weten wat dit betekent, namelijk veel kinderachtige en platte humor. Dit doet de film geen goed en het is vreemd Wong Fei-hung in deze hoedanigheid te zien. De vechtscènes zijn echter wel goed verzorgd en dat is ook niet zo verwonderlijk als je weet dat Yuen Woo-ping verantwoordelijk is voor deze scènes
Een redelijk gevarieerde box dus met drie totaal verschillende films, waar Fist of Fury als beste uit de bus komt. De DVD van Fist of Fury is gelijk aan de eerder uitgebrachte uitgave van Hong Kong Legends en de twee overige films zijn gelijk aan de eerder verschenen uitgaven van World Wide Cinema.

Genre: Martial Arts
Jaar: 2005
Speelduur: 300 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Japans
  • Dolby Digital 2.0 - Kantonees
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 715664024386

• Interviews
  • Biography
  • Photo Galleries

Fist of Fury staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. De DVD is zoals gezegd gelijk aan de eerdere Hong Kong Legends uitgave en dit betekent doorgaans een goede beeldkwaliteit. De kwaliteit van het beeld is zeker niet perfect te noemen, maar toch hebben de mensen van Hong Kong Legends het onderste uit de kan gehaald, dit uiteraard door de staat van de originele transfer. De scherpte is redelijk te noemen, maar er zijn enkele softe momenten zichtbaar. De transfer is vrij donker van aard en waarbij vooral het lage contrast opvalt. De kleuren zien er wat uitgewassen uit en het zwartniveau is ook de matige kant. Af en toe is er wat filmgrain zichtbaar en ook zijn er soms wat beschadigingen te zien in het beeld.
The Princess Blade heeft een 1.85:1 letterboxed transfer en ook hier geen perfecte beeldkwaliteit. Bij deze film is dit echter veel kwalijker te noemen, aangezien de film uit 2001 stamt. Mede door dit gegeven valt de scherpte van het beeld tegen en ook de kleuren zijn wat flets van aard. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn voldoende te noemen. Filmgrain en beschadigingen komen niet voor, maar wel zijn hier en daar wat edge enhancement en compressiefouten aanwezig.
Tenslotte Last Hero in China. Deze film heeft een anamorfe transfer met een 1.78:1 beeldformaat. Ook deze transfer scoort een voldoende, maar ook hier gaat eigenlijk hetzelfde op als bij de andere films, namelijk een voldoende maar niet meer dan dat. De scherpte is voldoende, maar ook hier wat softe momenten. De kleuren ogen natuurlijk, maar spatten niet echt van het scherm. Contrast en zwartniveau zijn in orde. Filmgrain is continue aanwezig, variërend is hoeveelheid. Ook zijn er wat beschadigingen aanwezig.
Over het algemeen genomen een dus wat tegenvallende beeldkwaliteit, zeker voor de wat recentere films.

Fist of Fury is te bekijken met een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Kantonese taal. De track concentreert zich op de voorste kanalen en de achterkanalen worden niet tot nauwelijks bij het geluidsbeeld betrokken. Ook het LFE kanaal laat weinig van zich horen en dit resulteert in een nogal vlakke track met weinig impact. De dialogen komen netjes uit het centerkanaal en zijn duidelijk verstaanbaar.
Ook The Princess Blade is te bekijken met een Dolby Digital track (448 kb/s) in de originele, deze keer Japanse taal. Deze track klinkt erg goed en hier wordt goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen. Tijdens de vechtscènes worden de achterkanalen mooi bij het geheel betrokken en hier is een lekker agressief geluid te horen in split-surround. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit het centerkanaal. Het LFE kanaal levert voldoende laag om de track te ondersteunen.
Tenslotte is ook op de DVD van Last Hero in China een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) te vinden in de originele Kantonese taal. Op dit vlak geen klachten dus wat betreft alle drie de films. Deze track is vergelijkbaar met die van Fist of Fury. Een matige spreiding van het geluid over de aanwezige kanalen waardoor er weinig tot geen ruimtelijkheid aanwezig is. De dialogen komen behalve uit het centerkanaal ook uit de voorkanalen en dit geeft een wat onnatuurlijk geluid. De surroundkanalen blijven vrijwel de gehele film stil en ook het LFE kanaal heeft weinig te doen.
Over het algemeen dus niet echt indrukwekkende audiotracks, maar voldoende is het allemaal wel. Ook een pluspunt dat alle tracks in de originele taal uitgevoerd zijn.

Fist of Fury

Aangezien de schijf van Fist of Fury gelijk is aan de Hong Kong Legends uitgave, is er uiteraard een audiocommentaar van Bey Logan te vinden. Zoals altijd levert Logan een prima track af met veel informatie en leuke feiten van de film.

Animated Biography (21 min.)
Een reeks tekstschermen die automatisch voorbij komen en waarop informatie over Bruce Lee te lezen is. De tekst op het scherm is in het Engels en wordt ook voorgelezen in het Engels. Er is geen Nederlandse ondertiteling aanwezig.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De originele bioscooptrailer van de film en de UK Promotional Trailer.
De bioscooptrailer heeft een 1.85:1 anamorf beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid en UK Promotional Trailer heeft een 2.35:1 anamorf beeld en Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) geluid.

Photo Galleries
Een fotogalerie met afbeeldingen uit de film verdeeld in vier hoofdstukken, Production Photo Gallery, Bonus Big Boss Gallery, Tracking The Dragon en The Making of Fist of Fury.

Interviews Gallery (31 min.)
Interviews met Max Lee en Tony Liu. Beide mannen hadden een bijrol in de film en vertellen over het maken van de film en hoe het was om met Bruce Lee te werken.
Beide interviews hebben 1.33:1 beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

Further Attractions
Trailers van acht andere Hong Kong Legends uitgaven.

The Princess Blade

Photo Gallery
Twaalf foto\'s die afkomstig zijn uit de film.
Het beeld is 1.33:1 en er is geen geluid aanwezig.

Trailers van drie andere World Wide Cinema uitgaven, namelijk Dead or Alive, Ichi the Killer en Ring 2.

Last Hero in China

De enige aanwezige extra op deze DVD is een trailer waarmee de DVD begint. Dit is een trailer van de film Ichi the Killer, uitgebracht op het World Wide Cinema label.
De trailer heeft 1.33:1 beeld en Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluid.

House of Knowledge brengt met de Martial Arts Collection drie films samen uit het martial arts genre. De films zijn vergelijkbaar van kwaliteit met uitschieter naar boven in Fist of Fury. De beeldkwaliteit bij alle films is matig en alleen The Princess Blade heeft een echt goed geluid. Het geluid bij de andere twee films is slechts voldoende te noemen. Alleen bij Fist of Fury zijn enkele interessante extra\'s te vinden en dit is niet zo gek als we bedenken dat de disc gelijk is aan de Hong Kong Legends uitgave. Deze Martial Arts Collection is eigenlijk alleen aan te raden aan mensen die nog geen enkele van de films in bezit hebben en dan nog is het misschien verstandiger Fist of Fury en Last Hero in China los te kopen. The Princess Blade is eigenlijk de moeite niet waard en het niet anamorfe beeld is ook geen uitnodiging om de film aan te schaffen.