No News From God / Sin Noticias de Dios

15-10-2005

4.3

No News From God / Sin Noticias de Dios (DVD)

De Hemel en de Hel zijn verwikkeld in een langlopend conflict. Het ziet er niet goed uit voor de hemel, met steeds meer afvallige gelovigen en het steeds toenemende kapitalisme. Voor de Hellepoort is het een drukte van jewelste en het ziet er dus naar uit dat de Hel de strijd tussen het goed en het kwaad zal winnen. De manager van de Hemel Marina D’Angelo (Fanny Ardant) krijgt het verzoek van een moeder om zich te ontfermen over de oliedomme, agressieve bokser Manny (Demian Bichir). De bokser heeft een gewelddadig turbulent verleden en lijdt aan hersenbeschadiging als gevolg van het boksen. Nog een wedstrijd kan fataal voor hem zijn. Marina stuurt haar talentvolle engel Lola Nevado (Victoria Abril) naar de Aarde. Zij kruipt in de huid van Manny’s zorgzame echtgenote en probeert zo zijn ziel te redden. Maar ook de manager van de Hel stuurt een afgezant. Hun meest ervaren, wulpse verleidster Carmen Ramos (Penelope Cruz) moet ervoor zorgen dat Manny juist in de Hel terecht zal komen. Carmen meldt zich als nichtje bij Manny thuis. Ze daagt Manny uit om haar te trainen voor het boksen en zo hem te verleiden zelf nogmaals te gaan spelen. Lola doet alles om Manny hiervan te weerhouden. Tussen de twee vrouwen ontstaat een felle strijd om Manny, die al die aandacht helemaal niet erg vindt.

Evenals de film Dogma wordt in de Spaanse film Sin Noticias de Dios ofwel No News From God het geloof in Hemel en Hel op een geheel andere wijze vorm gegeven. In Amerika is de film trouwens ook bekend onder de titel Don’t Temp Me.
In deze film zijn Hemel en Hel gewoon twee commerciële bedrijven met management en al. Het winnen van zieltjes heeft directe invloed op de omzet, dus hoe meer, hoe beter. Kil, zakelijk en met spottend cynisme. In deze benadering is de Hemel als bedrijf zelfs op zichzelf aangewezen, want God is de grote afwezige. Niemand heeft hem de laatste tijd gezien en er gaat zelfs het gerucht dat hij geen geloof meer heeft in de toekomst van de Hemel. Heeft dit alles met het geloof van doen? Mocht je vanuit geloofsovertuigingen aanstoot nemen aan een dergelijke benaderingen, dan het advies deze film links te laten liggen.
Hoe geef je nu een Hemel en een Hel weer? In deze verfilming van schrijver / regisseur Agustín Díaz Yanes wordt de hemel weergegeven als het Parijs van de jaren ’50. Het beeld is dan monochroom zwart/wit, waar de Franse actrice Fanny Ardante de belangrijkste afgezant van de Hemel speelt. De gesproken taal is hier Frans. De ingang van de Hel is gevisualiseerd als een soort ‘Checkpoint Charlie’, met veel zwetende en wachtende mensen die niet bepaald allervriendelijkst worden behandeld. Verder lijkt de hel op een warme, zwetende gevangenis. Hier is de gesproken taal Engels. De strijd tussen beide vindt plaats op aarde en wel in Madrid. En nu wordt er Spaans gesproken.
Sin Noticias de Dios is een apart verhaal met een frisse, moderne maar ook cynisch donkere kijk op het geloof in Hemel en Hel. Regisseur Agustín Díaz Yanes heeft een en ander op boeiende wijze in beelden vastgelegd, waarbij ook de visuele stijl niet doorsnee is. De cast met Penelope Cruz en Victoria Abril in de hoofdrollen, geeft uitstekend spel. De film is mede dankzij dit spel een redelijk geslaagde cynische en tegelijk ook komische benadering van het geloof.

Een paar kleine kritische puntjes, daar zijn we tenslotte recensenten voor, bij deze release van Dutch FilmWorks. De cover gebruikt de titel No News From God, het DVD menu heeft als titel Don’t Temp Me. Op de cover is 12 als leeftijdsadvies gegeven, de DVD start met het leeftijdsadvies van 16. En dan nog het beeldformaat …

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2001
Speelduur: 108 min
EAN: 8715664024317

• Also Available

Volgens de IMDB is het oorspronkelijke beeldformaat 2.35:1. Een Franse DVD site heeft enkele screenshots in het 2.35:1 beeldformaat geplaatst. De uitgave die wij hier bespreken heeft een beeldformaat van 1.78:1, waarbij het beeld anamorf op de DVD staat. Ditzelfde beeldformaat is trouwens ook gebruikt bij de regio 1 release van de film. Als we de screenshots vergelijken, blijkt het 1.78:1 beeld ten opzichte van het 2.35:1 beeld aan bovenzijde en / of onderzijde meer beeldinformatie te hebben. Dus we hebben hier te maken met een deels open matte beelduitsnede. Niet helemaal zoals de regisseur het voor ogen had, maar we worden in ieder niet tekort gedaan met deze andere beelduitsnede.
Over de verdere kwaliteit van het beeld zijn we niet zo enthousiast. Het beeld maakt geen scherpe indruk, waarbij de detaillering matig is. Daarbij heeft de film veel donkere beelden, waarbij het zwart nog wel eens wil dichtslibben en daarbij details verloren gaan. Zeer duidelijk zichtbaar is edge enhancement toegepast in het beeld. Verder is in lichte mate beeldruis aanwezig.
De film is verdeeld in 12 tracks. De film is op een DVD-5 (enkellaags) geplaatst, dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De Spaanstalige surround soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. Spaans is weliswaar de hoofdtaal van de film, maar zoals je hiervoor kon lezen wordt in de film ook Frans en Engels gesproken. Dit is een goed klinkende soundtrack, waarbij met name de muziek voor het surround gevoel zorgt. De filmmuziek heeft een goede stereospreiding, waarbij de surround er een ruimtelijke dimensie aan geeft. De detaillering van de soundtrack is redelijk. Het merendeel van de filmgeluiden beperken zich tot de frontspeakers. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt voor extra laag. De dialogen zijn prima te volgen en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen met achtergrondgeluid. Onder het kopje Also/ Soon on DVD vind je de promotietrailers van twee andere DFW uitgaven. Extra’s heeft deze DVD niet.

In de Spaanse film Sin Noticias de Dios, ofwel No News From God of Don’t Temp Me, wordt het geloof in Hemel en Hel op een cynische en tegelijk komische wijze benaderd. In deze film zijn Hemel en Hel gewoon twee commerciële bedrijven met management en al. Het winnen van zieltjes heeft directe invloed op de omzet, dus hoe meer, hoe beter. Kil, zakelijk en met spottend cynisme. De bokser Manny staat in het verhaal centraal. Het winnen van zijn ziel is de inzet, waarbij zowel de Hemel als de Hel een agent sturen om dit te bewerkstelligen. Victoria Abril speelt de agent van de Hemel, Penelope Cruz is de verleidelijk agent van de Hel. Acteerprestaties zijn prima in deze film van schrijver / regisseur Augustín Díaz Yanes. Voor de gelovige medemens kan de film net even te controversieel worden ervaren.
Deze uitgave van DFW heeft een 1.78:1 beeldformaat, waarbij het beeld aan boven- en onderzijde meer zichtbaar beeld heeft dan het originele 2.35:1 beeldformaat. De kwaliteit van het beeld is redelijk. De 5.1 surround soundtrack klinkt goed. Extra’s heeft deze uitgave niet.