Invisible Circus, The

14-10-2005

7.5

Invisible Circus, The (DVD)

Phoebe (Jordana Brewster) is 18 jaar en voelt zich als tiener verloren. Ze woont alleen met haar moeder. Phoebe wil op reis naar Europa om meer te weten te komen over de reden waarom haar oudere zus Faith (Cameron Diaz) zelfmoord pleegde. Toen Phoebe tien jaar was stierf haar vader Gene (Patrick Bergin) aan leukemie. Haar oudere zus Faith was destijds de oogappel van haar vader en de dood van hem greep vooral Faith erg aan. Als tegenreactie op zijn dood leeft Faith een intens leven en raakt politiek geëngageerd. Samen met haar vriend Wolf (Christopher Eccleston) voert Faith actie tegen tal van maatschappelijk onderwerpen. Vanuit dit actiegevoel vertrekt Faith met Wolf naar Europa. Faith ontvangt van haar zus diverse ansichtkaarten, onder andere uit Amsterdam en Parijs.
Omdat Phoebe meer te weten wil komen over het leven van haar zus en de toedracht van haar zelfmoord, besluit ze af te reizen naar Europa en het spoor van haar zus te volgen. In Parijs vindt ze Wolf terug, die haar verhalen vertelt over Faith en haar politieke activiteiten. Hoe meer Phoebe te weten komt over haar zus, hoe moeilijker ze het krijgt. Het idyllische beeld van haar zus brokkelt langzaam af....

The Invisible Circus is gebaseerd op de gelijknamige fictieve roman van de schrijfster Jennifer Egan. Het was het eerste boek dat Egan schreef en werd direct een groot succes. Ook haar tweede roman Look At Me is succesvol.
De Canadees Adam Brooks bewerkte het boek voor film en nestelde zich in de regisseursstoel. Beide rollen, die van scriptschrijver en van regisseur, zijn Brooks niet onbekend. Brooks regisseerde twee andere film en heeft van diverse bekende films als French Kiss, Practical Magic, Wimbledon en Bridget Jones Diary: The Edge of Reason het script geschreven.
Maar goed, terug naar The Invisible Circus. De film is een aardige verfilming van het verhaal over een tiener die naar antwoorden zoekt op vragen over het leven en het waarom. In dit geval het jongere zusje, die wil weten waarom haar oudere zus zelfmoord heeft gepleegd. Ze heeft dit nodig om zelf richting in haar leven te kunnen geven. Een mooi gegeven dat door Brooks netjes is uitgewerkt. Het enige spektakel in de film komt voort uit de opstandige activiteiten van de grote zus.. De cast met Cameron Diaz, Christopher Eccleston en Jordana Brewster spleen hun rollen netjes. Door de opbouw van het verhaal wordt je meegezogen in de vraag van het waarom. Toch een puntje van kritiek. Het verhaal gaat over vragen over het leven en de keuzes die iemand daarin maakt. Met dat uitgangspunt blijft de verfilming erg aan de oppervlakte en doet afstandelijk verslag van gebeurtenissen zonder echte betrokkenheid en een echte diepere uitwerking van het waarom. Desalniettemin een redelijk onderhoudende film, waarin Eccleston en Brewster goede rollen laten zien.

Jaar: 2001
Speelduur: 89 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969034

De oorspronkelijke beeldverhouding van de film is 1.85:1, waarbij de film anamorf op de DVD staat. De algehele indruk van het beeld is goed. Het beeld oogt voldoende scherp met een redelijke detaillering. In lichte mate is edge enhancement toegepast om de scherpte indruk te verhogen. Het beeld is verder goed helder met een goed contrast en is, op een incidenteel spettertje na, vrij van ongerechtigheden. Het kleurpalet van enkele scènes is aangepast om bepaalde gebeurtenissen, zoals een terugblik in het verleden, te benadrukken. Gedurende de hele film is constant een lichte beeldruis in het beeld aanwezig.
De film is verdeeld in 15 chapterstops. Er is geen laagwisseling in de film, de film staat op een DVD-5 (enkellaags). De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s). Een fraai klinkende soundtrack, waarbij alle speakers subtiel worden benut. De sfeervolle filmmuziek heeft een goede stereospreiding, waarbij de surrounds zorgen voor de ruimtelijkheid. De surroundspeakers worden verder subtiel gebruikt om de verschillende omgevingsgeluiden in split-surround weer te geven. Het is een rustige soundtrack, zonder spectaculaire effecten. Het LFE kanaal geeft incidenteel subtiel ondersteuning in het laagste laag. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondmuziek.

Trailer (2 min)
De promotietrailer in 1.33:1 beeldformaat.

In The Invisible Circus gaat een jong meisje op zoek naar de reden waarom haar oudere politiek geëngageerde zuster zelfmoord heeft gepleegd. Ze vetrekt naar Europa om de plaatsen te bezoeken waar haar zuster ook geweest is. Ze ontmoet de vroegere vriend van haar zuster, met wie ze haar zoektocht voortzet. Hoe ze te weten komt over haar zus, des te meer brokkelt het idyllische beeld van haar zus af.
In de hoofdrollen spelen Cameron Diaz, Christopher Eccleton en Jordana Brewster. Een aardige film van regisseur Adam Brooks.
De beeldkwaliteit van deze Paradiso uitgave is goed, evenals de kwaliteit van de Dolby Digital 5.1 surroundtrack. Als extra is alleen een trailer van de film toegevoegd.