New York, New York (SE)

28-09-2005

6.7

New York, New York (SE) (DVD)

Tijdens de feestelijkheden op VJ-day, 15 augustus 1945, probeert feestganger Jimmy Doyle (Robert De Niro) de Milva Francine Evans (Liza Minnelli) te versieren. Zij moet niets van zijn gladde praatjes hebben, maar Doyle blijkt bijzonder volhardend. Uiteindelijk lukt het hem een afspraakje met Francine te maken. Doyle is saxofonist, maar zijn wijze van spelen slaat niet aan bij de nachtclubeigenaren. Francine is een getalenteerde zangeres, die met hulp van haar impresario Tony Harwell (Lionel Stander) probeert een zangcarrière op te bouwen. Wanneer Jimmy en Francine samenspelen ontstaat er muzikaal iets bijzonders. Maar Jimmy is een grote egoïst en tamelijk arrogant. Hoezeer zijn houding Francine ook tegenstaat, toch ontstaat tussen beide een succesvolle muzikale relatie, die uiteindelijk ook tot een huwelijk tussen beide leidt. Beide spelen mee in de bigband van Frankie Harte (Georgie Auld), waarbij het succes van Francine groeiende is. Dit is iets dat Jimmy moeilijk kan verdragen. Het wordt nog moeilijker als Jimmy de leiding over de band krijgt en Francine zwanger wordt.

New York, New York is de musical film van regisseur Martin Scorsese. De film wordt vaak gekenmerkt als Scorsese’s ode aan de bigband muziek van de jaren ’40 en ’50.
De film draait om twee hoofdpersonen, de saxofonist Jimmy Doyle en de zangeres Francine Evans. Deze karakters werden prachtig gespeeld door respectievelijk acteur Robert De Niro en actrice Liza Minnelli. De relatie tussen beide karakters is een constante strijd tussen twee muzikale talenten, die het beide proberen te maken met in de muziek. Maar tegelijkertijd ook een competentiestrijd, waarin de man het slecht kan hebben dat zijn vrouw succesvoller is dan hij. Dit is een thema dat al vaker een dankbaar filmonderwerp blijkt. Denk hierbij aan films als A Star Is Born met Judy Garland en James Mason en For the Boys met Bette Midler en James Caan.
Zoals bekend is Judy Garland de moeder van Liza Minnelli. Minnelli zingt in de film het nummer ‘The Man I Love’, waarbij de gedachten even teruggaan naar het door Judy Garland gezongen nummer ‘The Man That Got Away’ in A Star Is Born.
Het zal niet verrassen dat Liza Minnelli in de film zelf zingt. Haar eigen stemgeluid is direct herkenbaar. Wel verrassend is dat Robert De Niro zelf saxofoon speelt. Speciaal voor de film heeft De Niro saxofoon leren spelen, zodat deze scènes geloofwaardiger zouden overkomen. Er was nog een ander aspect dat onbedoeld in de film ook enigszins geloofwaardig is. De Niro speelt in de film een man wiens vrouw zwanger is. Ten tijde van het maken van de film waren de vrouwen van Scorsese en De Niro beide in verwachting. Voor De Niro en Scorsese was dit trouwens de derde film waarbij ze samenwerkten. De samenwerking tussen De Niro en Scorsese is trouwens erg vruchtbaar, want De Niro speelde in totaal in acht films van Scorsese. In het algemeen wordt wel gezegd dat De Niro zijn grootste successen behaalt in een Scorsese film.
Alhoewel New York, New York een fantastische musicalfilm is, heeft de film ook enkele zwakke punten. De film verloopt vrij traag, waarbij het moeilijk is sympathie voor één van beide hoofdpersonen te krijgen. Verder is het muzikale aandeel in de film relatief erg laag. Wanneer je de lange versie van de film bekijkt, wordt dit muzikale aandeel enigszins goed gemaakt met de toegevoegde musicalscène ‘Happy Endings’ met Liza Minnelli.

Op deze Special Edition DVD release van New York, New York kun je kiezen voor de korte en de lange versie van de film. In 1977 is de film uitgebracht met een speeltijd van 153 minuten. De film is later een kwartier ingekort, dus een speeltijd van 138 minuten. In 1981 is de film opnieuw uitgebracht, waarbij de oorspronkelijke lengte weer in ere was hersteld en tevens het langere musicalnummer ‘Happy Endings’ werd toegevoegd. De speeltijd kwam daarmee op 163 minuten. Op de DVD heb je dus keuze uit de langere versie uit 1981, in onze ogen de beste versie van de film, en de ingekorte versie uit 1977.
En dan natuurlijk nog even over de titelsong New York, New York, één van de grootste klassiekers van de afgelopen decennia. Het liedje waarmee niet alleen Liza Minnelli groot is geworden, maar waarmee vooral Frank ‘The Voice’ Sinatra furore heeft gemaakt. De oorspronkelijke versie van dit liedje, genaamd ‘Theme from New York, New York’ werd onder invloed van Robert De Niro geschrapt. Schrijvers John Kander en Fred Ebb herschreven de song tot de klassieker die het nu geworden is. Zij zijn De Niro eeuwig dankbaar voor zijn interventie.
Voor de liefhebbers van fraaie cinema en musicalfilms is New York, New York een niet te missen film.

Genre: Muziekfilm
Jaar: 1977
Speelduur: 157 min
Verpakking: Duo Keep Case
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438133614

• verwijderde scenes
  • Audiocommentaar regisseur
  • Alternatief einde
  • Documentaires
  • Fotogalerij
  • Introductie op de film

Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is 1.66:1. Op de DVD staat een korte introductie van regisseur Martin Scorsese, waarbij hij kort uitlegt waarom dit ‘tussenformaat’ beeldformaat is gekozen.
Kleine teleurstelling is dat het beeld niet anamorf is. Bij breedbeeld weergave betekent dit toch een verlies van extra beeldlijnen en daarmee dus verlies van scherpte en detail.
De kwaliteit van het beeld is redelijk goed. Duidelijk is wel dat het beeld opgeknapt is. Want het beeld heeft nauwelijks last van ongerechtigheden als spetters of krasjes. Ook filmgrain is zoveel mogelijk weggewerkt. Mogelijk dat dit er ook de oorzaak van is dat het beeld meestentijds erg soft aandoet. De kleuren zien er erg goed uit, voldoende helder met een goede kleurverzadiging. Al met al een redelijk goed beeld voor een film die bijna 30 jaar oud is. Maar tegenwoordig kan men met moderne restauratietechnieken een hogere beeldkwaliteit realiseren.
De film is netjes opgedeeld in 32 chapterstops, dit is gelijk voor beide versies.
De optionele Nederlandse ondertiteling staat onder in het filmbeeld geplaatst. Dat is netjes, want je kunt nu de film \'beeldvullend’ maken bij breedbeeld weergave.

De film had oorspronkelijk een mono soundtrack. Toch heeft men een fraaie surround mix kunnen maken bij de film, die op de DVD staat als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s). De geluiden concentreren zich voornamelijk op de voorste drie speakers. De muziek geeft de soundtrack het stereobeeld, de overige filmgeluiden beperken zich voornamelijk tot de centerspeaker. De surrounds geven heel subtiel, eigenlijk nauwelijks merkbaar, een ruimtelijk dimensie aan de soundtrack. een De soundtrack is vrij van ruis en klinkt voldoende helder. De gezongen en gesproken teksten komen uit de centerspeaker en zijn prima te verstaan.
De Amerikaanse regio 1 uitgave heeft ook nog de originele en tevens gerestaureerde mono soundtrack op de DVD staan. Wij moeten deze soundtrack missen en kunnen de film alleen beluisteren met een geremixte 5.1 surroundtrack.

De menu’s zijn filmgerelateerde animaties met de titelsong New York, New York als achtergrondgeluid. Deze Special Edition uitgave bestaat uit twee discs. De extra’s zijn allemaal in 1.33:1 standaard beeldformaat en voorzien van Nederlandse ondertitels.

DVD 1

Bij de start van de DVD maak je de keuze of je de korte (132 min) of lange (157 min) versie van de film wilt bekijken.

Martin Scorsese’s Introduction To New York, New York (5½ min)
Regisseur Martin Scorsese blikt terug op de realisatie van de film, het verhaal en de keuze voor het beeldformaat.

Audiocommentary
Regisseur Martin Scorsese geeft samen met filmcriticus Carrie Rickey een toelichting tijdens de film. Wanneer Scorsese aan het woord is, hoor je zijn enthousiasme zoals je dat van hem gewend bent. De toelichting van Rickey is minder interessant en ook minder plezierig om naar te luisteren. Tevens vallen er ook langere stiltes tijdens het commentaar. Het commentaar is Nederlands ondertiteld.

DVD 2

Featurettes, met vier vervolgkeuzes:

The New York, New York Stories Part One (25½ min)
Een retrospectieve documentaire waarin producers Irwin Winkler en Robert Chartoff en regisseur Martin Scorsese en anderen terugblikken op het maken van de film. Diverse aspecten, zowel artistiek als technisch worden hierin behandeld.

The New York, New York Stories Part Two (27 min)
Het vervolg op voorgaande documentaire.

Liza on New York, New York (21 min)