Green Dragon

27-09-2005

5.8

Green Dragon (DVD)

In 1975, tegen het einde van de Vietnam oorlog, wordt de Verenigde Staten geconfronteerd met een grote stroom Vietnamese vluchtelingen. Deze vluchtelingen worden opgevangen in militaire kampen. In het kamp Pendleton in California, arriveert Tai (Don Duong) samen met enkele familieleden. Tai hoopt de Amerikaanse droom te vinden, maar treft alleen wanhoop aan in het vluchtelingenkamp. Tai wacht ook op de aankomst van andere familieleden, maar het wachten lijkt tevergeefs. Omdat hij een van de weinigen is die Engels spreekt, wordt Tai door kampcommandant sergeant Jim Lance (Patrick Swayze) gevraagd om op te treden als tolk. Dat is het begin van een bijzondere vriendschap tussen twee mannen uit verschillende werelden.

Green Dragon vertelt op heel rustige en ingetogen wijze de moeilijke en onzekere periode van de Zuid Vietnamese vluchtelingen in de Amerikaanse opvangkampen. Totaal werden meer dan 130000 vluchtelingen in kampen opgevangen. De film concentreert zich daarbij op één kamp, waar maar liefst 16000 vluchtelingen werden ondergebracht. Mensen die hun familie deels of geheel kwijt zijn geraakt. Elke dag hopen zij op de aankomst van hun dierbaren, als weer bussen vol nieuwe vluchtelingen arriveren. En elk van hen hoopt op een beter leven in het land van mogelijkheden, Amerika.
Centraal in het verhaal staat de jongen Tai, gespeeld door Don Duong. Door zijn ogen wordt je meegenomen in de angstige gevoelens en de onzekerheid die in het kamp overheerst.
De wijze waarop regisseur Timothy Linh Bui de film heeft gemaakt roept bewondering op. Alles is op zo’n natuurlijke wijze in beeld gebracht, dat je denkt naar een documentaire te kijken. Deels wordt dit gevoel verstrekt doordat de meeste dialogen in de film Vietnamees gesproken zijn. Regisseur Timothy Linh Bui heeft samen met Tony Bui het filmscript geschreven.
Patrick Swayze speelt in de film een fraaie rol als sergeant Jim Lance. Andere opvallende verschijning is de acteur Forest Whitaker in de rol van Addie. Naast de hoofdrolspeler Don Duong is ook een bijzondere rol weggelegd voor Trung Nguyen, die de jongere neef Minh van Tai speelt. Nguyen werd genomineerd voor een Young Artist Award voor deze rol. Maar ook alle andere spelers geven bijzonder spel, waardoor Green Dragon op integere wijze het aangrijpende verhaal vertelt van deze Vietnamese vluchtelingen.

De film is in Nederland oorspronkelijk door HOM Vision uitgegeven, wat nog aan het startscherm van de DVD te zien is. Evenals de reclame voor andere uitgave (zie onder extra’s), waar ook nog de naam van HOM Vision bij staat.

Jaar: 2001
Speelduur: 108 min
Verpakking: Transparant Keep Case
EAN: 8715664025215

De film staat in het correcte beeldformaat van 1.85:1 anamorf op de DVD.
Technisch mankeert er niet veel aan het beeld. Het beeld oogt voldoende scherp met een goede detaillering. De kleuren zien er natuurlijk uit, al doen zien deze er bij sommige scènes wat flets uit. Omdat andere scènes er wel goed uitzien, gaan we er van uit dat dit in de film zo bedoeld is. Het contrast is ook prima in orde. In het beeld geen noemenswaardige artefacten. Filmgrain is slechts minimaal aanwezig. Wel is af en toe zichtbaar dat in lichte mate edge enhancement is toegepast.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De soundtrack van de film, waarin zowel Vietnamees als Engels wordt gesproken, is als een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) track op de DVD gezet. Helaas is met de technische kant van deze track iets goed mis gegaan, waardoor het geluid slecht klinkt.
Het is lastig aan te geven waar het probleem ligt. Het belangrijkste is dat de soundtrack erg hol klinkt, waarbij een goede plaatsing van geluiden en dialoog niet goed mogelijk is. Dit duidt meestal op een faseverschil tussen kanalen. De dialogen klinken eveneens hol en komen voornamelijk uit beide frontspeakers. De centerspeakers geeft de dialogen ook wel weer, zij het op een veel lager volume waardoor deze wegvallen tegen het geluid van de frontspeakers. Ook de zeer fraaie ingetogen filmmuziek van Jeff en Mychael Dana, klinkt hol en onnatuurlijk. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor de filmgeluiden. De surroundspeakers geven de geluiden op ongeveer hetzelfde niveau weer als de frontspeakers. Heel erg jammer dat op technisch vlak iets fout gegaan is.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondgeluid. Deze DVD heeft geen extra’s. Helaas, want een film als deze verdient wat achtergrondinformatie. En die is zeker voorhanden, want de Columbia regio 1 uitgave van deze film heeft een aantal interessante extra’s meegekregen. Extra’s als audiocommentaar van de regisseur en de cameraman, een ‘making of’ featurette, verwijderde scènes met toelichting van de regisseur en nog wat andere materiaal. Helaas moeten wij dit materiaal missen.

Enige extra materiaal op deze DVD zijn enkele reclametrailers voor andere uitgaven van HOM Vision (!).

Green Dragon is een indrukwekkend relaas van de Vietnamese vluchtelingen in het kamp Pendleton in California. In 1975 aan het einde van de Vietnam oorlog werd Amerika overspoeld met Vietnamese vluchtelingen. De film concentreert zich op de relatie tussen de Amerikaanse sergeant van het kamp en één van de vluchtelingen die goed Engels spreekt en de rol van kampmanager krijgt. Patrick Swayze speelt op fraaie wijze de rol van de Amerikaanse sergeant, Don Duong die van de Vietnamees Tai. In de film wordt voornamelijk Vietnamees gesproken, wat het gevoel van echtheid ten goede komt. Een bijzonder integere film met het aangrijpende verhaal van deze Vietnamese vluchtelingen.
Met de beeldkwaliteit van deze Dutch FilmWorks uitgave zit het wel goed. Dit geldt niet voor de geluidskwaliteit, die door een technisch probleem zwaar tegenvalt. En helaas heeft deze uitgave ook geen extra’s. Voor een betere uitgave van deze film met extra’s ben je aangewezen op de regio 1 uitgave van Columbia.