Holy Smoke!

06-04-2001

7.2

Holy Smoke! (DVD)

De jong Australische Ruth Barron (Kate Winslet) gaat met een vriendin op vakantie naar India. Wanneer Ruth een bijeenkomst bijwoont van de goeroe Baba en deze haar \'het derde oog\' geeft, raakt zij helemaal in de ban van de uitstraling en de gedachtewereld van deze goeroe. Ruth keert niet meer terug naar Australië. De ouders van Ruth zijn zeer ontdaan wanneer zij begrijpen wat er met hun dochter is gebeurd. Op advies van een deskundige gaat de moeder van Ruth naar Australië om haar dochter met een smoes (haar vader zou een hartaanval hebben gehad) weer terug te lokken naar Australië. Ruth wil hier in eerste instantie niets van weten, maar wanneer het haar moeder in India te veel wordt, reist zij samen met haar terug.
Ondertussen heeft de familie van Ruth een ervaren Amerikaanse \'deprogrammeur\' ingehuurd, de zelfverzekerde macho P.J. Waters (Harvey Keitel). P.J. heeft een driestappen plan om Ruth in drie dagen te deprogrammeren. Op een eenzame locatie start P.J. met zijn behandeling. Na twee dagen vindt er een belangrijke verandering plaats. Het religieuze sektegeloof van Ruth maakt plaats voor onzekerheid en er ontstaat een erotische spanning tussen Ruth en P.J. Langzaam raakt de Amerikaan zijn zelfverzekerdheid kwijt en komt in de ban van de seksuele uitstraling van Ruth. Ruth probeert zich nu vrij te vechten van haar nieuwe \'onderdrukker\'.

Op de hoes wordt Holy Smoke! aangeduid als een komedie. En hoewel de film zijn komische momenten heeft, heeft het ook iets van een parodie. Zowel de beschermende familie als het deprogrammeren worden soms op parodistische wijze in beeld gebracht. Holy Smoke! is ook een drama over de onzekerheden in relaties van de jonge Ruth en hoe zij zich los worstelt uit de beschermende omgeving van haar familie en zich uiteindelijk vrij vecht van de beklemmingen van haar \'behandelaar\'.
Zowel Kate Winslet als Harvey Keitel zetten een goede, maar ook gedurfde, acteerprestatie neer. De film heeft enkele sterk erotische scènes en heeft een leeftijdskeuring van 16 en ouder gekregen. De film duurt 110 minuten, op de hoes van de DVD staat onjuist 114 minuten aangegeven.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1999
Speelduur: 110 min
EAN: 8715664002308

• Bioscoop trailer
  • Biografieën Harvey Keitel, Kate Winslet, Pam Grier
  • Fotogallerij

Het beeldformaat van de film is 1.85:1 breedbeeld en staat anamorphic op deze DVD. De beeldkwaliteit is redelijk tot goed. Het contrast is goed, kleuren zijn vrij natuurlijk. Wel is het beeld wat aan de donkere kant, deels wordt dit door de opnames nog versterkt.. De scherpte en detaillering is redelijk. Er is af en toe een geringe mate van ruis in het beeld aanwezig, dit is niet echt storend.
De film is verdeeld in 12 tracks, wat niet zo veel is voor een film van deze lengte. Deze DVD is een zgn. single layer DVD, zodat van een laagwisseling bij het afspelen geen sprake is. De ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst.

Het geluid is in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 448 kb/s). In het begin van de film komen enkele liedjes van Neil Diamond (zoals het nummer Holly Holy) zeer ruimtelijk weergegeven uit de boxen. De film is vooral een dialoog film en deze dialogen komen netjes en goed duidelijk verstaanbaar uit het centerkanaal. De andere kanalen worden voor de omgevingsgeluiden gebruikt en de sporadische momenten van muziek. Al met al klinkt een en ander gewoon goed.

De menu\'s zijn statisch en zonder geluid. Als extra is een bioscooptrailer van bijna 2 minuten opgenomen, gepresenteerd in 4x3 formaat met DD2.0 geluid. De trailer is voorzien van Nederlandse ondertiteling.
Ook staan op de DVD enkele Nederlandstalige tekst- en fotoschermen in 4x3 formaat met biografieën en filmoverzichten van Harvey Keitel, Kate Winslet en Pam Grier. En nog een fotogalerie met 9 foto\'s uit de film. Een en ander wordt in grote stilte getoond.

Holy Smoke! is een soms komische en enigszins parodistische film die het zeker waard is een keer te bekijken. De DVD heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar is slechts matig voorzien van extra\'s.