American Dreamer

08-09-2005

4.6

American Dreamer (DVD)

Cathy Palmer (JoBeth Williams) is een huisvrouw die door haar man wordt verwaarloosd. De enige spanning in haar leven haalt zij uit onstuimige romantische thrillers met actieheldin Rebecca Ryan. Cathy doet mee aan een Rebecca Ryan schrijfwedstrijd. Haar man vindt dit maar niets en gaat er van uit dat het niet zal opleveren. Maar dan wint Cathy de hoofdprijs, een reis naar Parijs, alwaar zij de schrijfster van de Rebecca Ryan romans zal ontmoeten. Maar dit reisje pas manlief niet in zijn drukke werkschema, zodat Cathy in haar eentje naar Parijs gaat.
Nog maar kort in Parijs wordt Cathy aangereden en raakt bewusteloos. Als ze weer bijkomt, denkt Cathy dat ze Rebecca Ryan is. Al snel stort ze zich in het betoverende, spannende en romantische leven van haar favoriete schrijfster. Ze ontmoet daarbij de knappe Alan McMann (Tom Conti), van wie Cathy/Rebecca denkt dat het haar levensgezellin en medestrijder tegen het kwaad is. Alan denkt eerst aan een grap, maar raakt er allengs van overtuigd dat Cathy in de problemen is. En als Rebecca Ryan raakt Cathy ook in de problemen als zij een mysterie met de Franse premier Victor Marchand (Giancarlo Giannini) op het spoort komt.

American Dreamer is een in de jaren ’80 door CBS geproduceerde productie. Een bijzonder geslaagde en vrolijke komedie met een romantisch tintje. De chemie, zoals dat altijd zo passend wordt uitgedrukt, tussen hoofdrolspelers JoBeth Williams en Tom Conti is zeer goed geslaagd. Het verhaal zit vol met leuke en intelligente humor, waarbij de prima spelende cast zorgt voor een eigenzinnig en ironisch getint spionageavontuur over dromen die werkelijkheid worden. Een vrolijke en avontuurlijke film die de romanticus en de dromer in elk van ons zal aanspreken.

Genre: Avontuur, Romantiek
Jaar: 1984
Speelduur: 101 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865550458

De film staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. Voor een film uit de jaren ’80 is de beeldkwaliteit prima. De kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Wel overheerst in het totale beeld de kleur rood iets teveel, waardoor het beeld iets te rood oogt. De scherpte en detaillering zijn beide ook ruim voldoende. Het beeld is voldoende contrastrijk en heeft weinig last van filmgrain of beeldruis. Edge enhancement is slechts minimaal toegepast.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack is op deze DVD als een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 Kb/s) gezet. Maar van alle zes beschikbare kanalen wordt nauwelijks gebruikt gemaakt. Wat overblijft is een redelijk goed klinkende stereosoundtrack, waarbij alleen beide frontspeakers het geluid verzorgen. De stereospreiding is niet zo geweldig, waardoor de nadruk van de soundtrack op de centerspeaker ligt. Het ook aanwezige LFE kanaal wordt slechts één moment gebruikt. De algehele laagindruk is voldoende. Dialogen zijn goed te volgen en komen uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staan geen extra’s.

In American Dreamer beleeft JoBeth Williams de huisvrouw Cathy Palmer die door haar man verwaarloosd wordt. Haar heldin is de romanpersonage Rebecca Ryan, die als spion de meest fantastische avonturen beleeft met een vleugje romantiek. Als Cathy met een schrijverswedstrijd een reis naar Parijs wint, wordt zij in Parijs aangereden. Als zij weer bijkomt denkt ze dat ze Rebecca Ryan is. Als Rebecca beleeft ze een spannend en hilarisch avontuur en ontmoet daarbij de innemende Alan McMann. Samen met acteurs Tom Conti en Giancarlo Giannini geeft dit een vrolijke en avontuurlijke film met een romantisch spionagetintje.
Deze uitgave van Paramount heeft goede breedbeeldkwaliteit. Alhoewel de soundtrack DD5.1 is, blijven de geluiden beperkt tot de voorste kanalen. Het geheel klinkt voldoende maar weinig spectaculair. Extra’s heeft deze DVD niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.