Longest Yard, The (SE)

31-08-2005

5.9

Longest Yard, The (SE) (DVD)

Paul Crewe (Burt Reynolds) is een afgedankte American Football speler die op zijn weg is om in de goot te belanden. Op een dag steelt hij de auto van zijn vriendin, parkeert hem in de rivier en valt hij ook nog eens twee agenten aan. Het resultaat is de gevangenis. Bij binnenkomst in de gevangenis wordt hij door de andere gevangenen niet echt vriendelijk onthaald. Hij komt erachter dat ze hem niet echt zien zitten, omdat hij iemand is die het allemaal had, maar het zomaar weggooide dit in tegenstelling tot de andere gevangenen. Langzaam maar zeker begint Paul te wennen aan het leven achter de tralies. De bewakers van de gevangenis blijken een American Football team te hebben en de directeur komt naar Paul toe voor advies. Hij raadt de directeur aan zijn mannen een wedstrijd te laten spelen tegen een minder team zodat ze gemotiveerd aan het seizoen kunnen beginnen. Al snel wordt het idee naar voren gebracht om de gevangenen te laten spelen tegen de bewakers. Paul heeft maar kort de tijd om van een groep gevangenen een team te maken zodat ze een kans hebben de bewakers te verslaan.

In Nederland is American Football een sport die maar niet echt wil doorbreken. Dit in tegenstelling tot Amerika uiteraard waar het langzaam maar zeker honkbal verdrijft van de eerste plaats wat betreft favoriete sport van de Amerikanen. Deze film gaat dus over American Football, maar je hoeft geen fan van de sport te zijn om deze film leuk te vinden. Het is dan ook gewoon een leuke film die zeker weet te vermaken. Het verhaal is vrij simpel, maar goed uitgewerkt en de film zit vol leuke humor. Het succes van de film is grotendeels te danken aan Burt Reynolds die een uitstekende rol neerzet. Zijn karakter is grappig, grof en een echte schurk. Toch weet je als kijker snel sympathie op te brengen voor zijn karakter en de rest van de gevangenen, hoewel zij de criminelen zijn. Dit komt voornamelijk doordat er onder de gevangenen enkele kleurrijke figuren rondlopen die de film er alleen maar leuker op maken. Bijna al deze rollen worden goed gespeelt en dit zorgt ervoor dat je ook echt meeleeft met de karakters in de film. Het tempo zakt halverwege de film enigszins in en op sommige momenten kost het wat moeite de aandacht erbij te houden. Degene die dit stuk weten door te komen worden aan het einde van de film getrakteerd op een spectaculaire wedstrijd die maar liefst bijna drie kwartier in beslag neemt. Deze scènes zijn goed in beeld gebracht en zorgen voor een spectaculair slot van de film.
Dit jaar kwam er een remake uit van de film met in de hoofdrol Adam Sandler. Het is nog maar de vraag of deze film het niveau kan halen van het origineel. Tot die tijd kunnen we volstaan met dit origineel en zoals gezegd is het een leuke film die veel mensen zal aanspreken, ook de mensen die geen fan zijn of geen verstand hebben van American Football.

Genre: Drama, Komedie/Humor, Sport
Jaar: 1974
Speelduur: 116 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 714865556405

• Doing Time On The Longest Yard
  • Unleashing The Mean Machine
  • Exclusive Look: The Longest Yard (2005)

The Longest Yard staat anamorf op de DVD in een formaat van 1.78:1. De film is al ruim 30 jaar oud en daarom oogt het beeld wat gedateerd, hoewel de transfer best nog redelijk goed is. De kleuren ogen over het algemeen mooi natuurlijk maar doen soms wat gedateerd aan. De scherpte is voldoende en ook zwartniveau en contrast zijn in orde. Er zijn regelmatig wat beschadigingen en vuil aanwezig en ook is vaak wat filmgrain zichtbaar, variërend in hoeveelheid. Verder zien we hier en daar wat edge enhancement en aliasing. Deze artefacten blijven gelukkig beperkt tot een minimum. Een beeldkwaliteit die ermee door kan, zeker gezien de leeftijd van de film.
De film is verdeeld in 16 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid bij de film wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 mono track (192 kb/s). Deze track heeft uiteraard zijn beperkingen en dit wordt vooral duidelijk tijdens de wedstrijd aan het einde van de film. De rest van de film bestaat voornamelijk uit dialoog, dus hier voldoet de track. Het geluid klinkt helder en beschadigingen zijn niet aanwezig. Er is voldoende laag aanwezig in de track. Jammer dat deze special edition uitgave geen Dolby Digital 5.1 track heeft meegekregen, daarmee had vooral de wedstrijd aan het einde meer indruk gemaakt. Een gemiste kans, want meer dan alleen geluid leveren doet de 2.0 track eigenlijk niet.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het commentaar tijdens de film wordt verzorgd door Burt Reynolds en schrijver/producent Albert S. Ruddy. De twee mannen hebben het erg naar hun zin tijdens het inspreken en samen halen ze herinneringen op aan het maken van de film. Een interessant commentaar dat veel achtergrondinformatie verschaft achter de film.

Doing Time On The Longest Yard (11 min.)
Een terugblik op het maken van de film door enkele leden van de cast en crew. De interviews worden afgewisseld door beelden uit de film.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Unleashing The Mean Machine (11 min.)
Een voortzetting van de eerste featurette en deze twee korte filmpjes hadden makkelijk samengevoegd kunnen worden tot één film.

Original Theatrical Trailer (4 min.)
De originele bioscooptrailer van de film.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Exclusive Look: The Longest Yard (2005) (3 min.)
Een korte vooruitblik op de remake uit 2005. We zien wat beelden van achter de schermen en korte interviews met de acteurs.

Paul Crewe is een uitgerangeerde American Football speler die in de gevangenis belandt. Daar krijgt hij een nieuwe uitdaging, het samenstellen van een team van gevangenen die het gaan opnemen tegen de bewakers. The Longest Yard is een leuke film die veel mensen zal aanspreken, ook mensen die niks met American Football hebben. Burt Reynolds en de andere acteurs zijn in goede vorm en de film biedt een spectaculaire slot. De DVD heeft een redelijke beeld en geluidskwaliteit en er zijn enkele extra\'s toegevoegd, alleen wat weinig voor een special edition.