Heavy Metal 2000

Paul Ranft
22-05-2001

3.3

Heavy Metal 2000 (DVD)

De Arakacianen, een vijandig volk dat over het universum regeert, wordt verslagen. De oorsprong van hun macht en hun sterkte is te vinden op de planeet Uroboris in de vorm van een bijzonder bronwater dat in een kamer, ergens op deze planeet, verborgen is. Het bronwater bevat de belofte van een eeuwig leven. Degene die naar de oorsprong van onsterfelijkheid wil gaan dient in het bezit te zijn van de enige sleutel van het vertrek waarin het bronwater zich bevindt. Wie de sleutel aanraakt en in zijn bezit heeft wordt geleidelijk aan krankzinnig. Toen eenmaal de Arakacianen werden verslagen werd de sleutel het heelal ingeworpen opdat niemand deze ooit meer in zijn bezit kon krijgen. Het noodlot slaat toe als de mijnbouwwerker Tyler (stem van Michael Ironside) op een asteroïde de sleutel vindt en in zijn bezit neemt. Tyler laat een spoor van dood en vernieling achter en ontvoert een aantal mensen van de planeet Eden voordat hij deze met de grond gelijk maakt. Onder de gevangenen bevindt zich de mooie Kerrie, de zus van Julie (stem van Julie Strain) die de achtervolging op Tyler inzet. Na een klopjacht door de ruimte en een treffen met Tyler bereiken ze uiteindelijk de planeet Uroboris. Julie maakt kennis met Zeek, een pratende steen en ze maakt kennis met Orin (stem Billy Idol), een van de bewakers van de kamer die toegang geeft tot het bronwater. Gezamenlijk gaan ze de strijd aan met de schijnbaar onoverwinnelijke Tyler om ervoor te zorgen dat niemand het bronwater kan bereiken…

HM 2000 is een animatiefilm met nogal wat Manga-achtige karakteristieken. De tekenstijl lijkt veel op die van de Japanse Manga school. Het brute geweld, bloed en sex zijn zeker niet van de lucht en daardoor is de film zeker niet geschikt voor de jeugdige kijker. De animatie is tot stand gekomen door 2D en 3D tekeningen met elkaar te combineren. Zowel met de hand getekende als ook volledig digitale tekeningen zijn in de film verwerkt wat tot een resultaat leidt welke vergelijkbaar is met de Sci-Fi film Titan AE. HM 2000 is een op zichzelf staand vervolg van het in 1981 uitgebrachte HM 1981. Actrice Julie Strain, bekend van talloze “B-Movies”, heeft als model gefungeerd voor de gelijknamige hoofdpersoon Julie. De muzikale bijdrage in de 2000 uitvoering, hoe kan het niet anders, is stevig en nadrukkelijk aanwezig en doorspekt met pittige heavy metal rock.

Genre: Animatie, Science fiction
Jaar: 2000
Speelduur: 85 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Music Only
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Frans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609028584

• Photo Gallery
  • Isolated Music Score
  • Julie Strain Featurette (13 min)
  • Behind The Scenes (4 min)
  • Animatics (5x)
  • Animation Tests

Het gepresenteerde beeld bij HM 2000 is buitengewoon goed. De bitrate van het video bedraagt 6.51 Mbps. Het beeld heeft de verhouding 1.85:1 en is anamorf vastgelegd. De beeldscherpte is optimaal met een enorm contrast met een donker en diep zwart zonder dat dit problemen oplevert voor de schaduwdetails. Deze blijven ten alle tijde opmerkelijk zuiver en goed te onderscheiden. Het kleurengamma is zeer uitgebreid met een kleursetting waarin prachtige volle verzadigde kleuren zijn te zien. Beeldruis is niet aanwezig. Hier een daar zijn een aantal compressiefoutjes in de transfer opgetreden maar deze zijn in het geheel niet hinderlijk. De animatie is op zich goed en mooi verzorgd maar het moet gezegd dat de detaillering beter had gekund. De Nederlandse ondertiteling is desgewenst in of uit te schakelen.

Zoals reeds opgemerkt is een aanzienlijke hoeveelheid heavy metal rock in de mix verwerkt. Tesamen met de geluidseffecten levert dit een adembenemende DD 5.1 (448Kbps) geluidstrack op. Het frontkanaal wordt in een wijd stereobeeld aangestuurd waarbij het centerkanaal helder en duidelijk verstaanbaar in het midden is gemixed. De aansturing van het surround-kanaal is agressief en in split-surround. De panning van front naar surround en vice versa vindt naadloos plaats. Neem daarbij het veelvuldig gebruik van het .1 (LFE) kanaal en je hebt een mix om van te snoepen. Prima geluid dus.

Op de DVD zijn een aantal aardige extra’s vastgelegd. Zo is daar de 13 minuten durende special over Julie Strain, een van de bekendste B-Movie acteurs van de laatste jaren. De special heeft op zich weinig te maken met de film maar geeft meer een indruk wie Julie Strain feitelijk is. Een vier minuten durende Behind the Scenes laat beelden zien van de stemopnames van de acteurs, afgewisseld met scenes uit de film. Beide featurettes zijn in het beeldformaat 4:3 met DD 2.0 geluid vastgelegd. Daarbij zijn de beelden voorzien van Nederlandse ondertiteling. In het “Animatics” (aspect ratio 4:3/DD 2.0) gedeelte zijn vijf PIP scenes te aanschouwen. Hierin worden gedeeltes van het storyboard getoond met daarin een frame met bewegende beelden uit de film. Naast de trailer is een reeks van stilstaand fotomateriaal te bewonderen. Als laatste extra is een geïsoleerde soundtrack (DD 5.1) te beluisteren. Hierin zijn de effecten en spraak e.d. niet verwerkt waardoor nogal wat “stille” momenten aanwezig zijn.

Heavy Metal 2000 is een animatiefilm die in zekere zin vergelijkbaar is met Titan AE. Echter, bij laatstgenoemde is de detaillering van de animatie zichtbaar beter. Beeld en geluid zijn prima verzorgd. Het moet nogmaals gezegd dat de film niet geschikt is voor de al te jeugdige kijker. De extra’s op deze DVD zijn alleraardigst maar meer ook niet. Je hoeft niet speciaal een liefhebber van harde rock muziek te zijn om van deze DVD te genieten. Een aanschaf van HM 2000 is zeker het overwegen waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.