No Turning Back

01-08-2005

5.2

No Turning Back (DVD)

Het huis van Pablo Fernandez (Jesus Nebot) in Honduras wordt op 27 oktober 1998 door de orkaan Mitch volledig verwoest. Zijn zwangere vrouw laat daarbij het leven. Hij besluit om met zijn vijfjarig dochtertjes Cristina (Chelseau Randon) naar Amerika te emigreren. Als illegale immigrant Pablo start hij januari 1999 een nieuw leven. Zijn dochter doet het ondertussen uitstekend school en Pablo heeft werk gevonden bij een tomatenkweker. Op haar zesde verjaardag wil hij haar meenemen naar de bioscoop, als onderweg het noodlot toeslaat. In een moment van onachtzaamheid rijdt Pablo een plots overstekend klein meisje aan. In volslagen paniek en compleet radeloos vlucht hij. De politie opent de jacht op de onbekende man die het meisje dodelijk heeft aangereden en doorgereden is. Pablo’s droom lijkt helemaal in duigen te vallen als hij met zijn dochter richting Mexico wil vluchten. De ambitieuze journaliste Soid (Lindsey Price) biedt hen bij deze vlucht haar hulp aan, op voorwaarde dat zij hen met de videocamera mag volgen. Voor Pablo, die gekweld wordt door schuldgevoelens en wil voorkomen dat zijn dochter slachtoffer wordt van deze tragedie is er geen weg meer terug! Hij kan zichzelf niet aangeven bij de politie, dus moet hij samen met de journaliste doorgaan om uit de klauwen van de politie te blijven…

No Turning Back is een aangrijpende film, die gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal. De Latijns-Amerikaanse regisseur Jesus Nebot maakt met deze film een indrukwekkend regiedebuut. Als acteur had Nebot al een bescheiden carrière achter de rug, waar hij het meest bekend is van gastoptredens in televisieseries als NYPD Blue en The Sentinel. Nebot heeft ondertussen een eigen productiemaatschappij, met de film No Turning Back als eerste resultaat. Bij deze film is Nebot niet alleen de regisseur, maar speelt hij ook de hoofdrol en schreef hij eveneens het script. Regie en script deed hij trouwens samen met Julia Montejo.
No Turning Back heeft op diverse filmfestivals de nodige prijzen gekregen en maakte als film van een kleine onafhankelijke filmmaatschappij grote indruk.
Naast Jesus Nebot ook prima rollen van Lindsay Price (Beverly Hills 90210) als de journaliste Soid, de jonge Chelsea Rendon (E.R. en The Shield) als dochter Cristina, Vernee Watson Johnson (The West Wing) als politie inspecteur Bryant en Susan Haskell (The District en JAG) als de moeder die haar dochtertje verliest.
No Turning Back is een meeslepend en pakkend verhaal over een vader die zijn dochter belangrijker vindt dan zijn eigen leven. Een film die we van harte aanbevelen.

Jaar: 2001
Speelduur: 95 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045208073

RCV presenteert de film in full frame formaat (1.33:1). Enig zoeken op internet leert ons dat dit gedeeltelijk klopt. In vergelijking met de officiële trailer van de film, die niet op de DVD staat en waarvan het beeldformaat 1.85:1 is, blijkt dat op deze DVD zowel boven als onder meer beeld zichtbaar is. Maar ook dat links en rechts een beetje minder beeld zichtbaar is. We missen derhalve qua beeld niets schokkends. Blijft het feit dat de regisseur voor presentatie van de film een ander beeldformaat voor ogen had en op deze DVD de film dus niet zodanig wordt gepresenteerd. Heel jammer.
De kwaliteit van het beeld is verder redelijk goed. De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. Scherpte van het beeld is redelijk met een ook redelijke detaillering. Er is wel constant een lichte mate van beeldruis zichtbaar. Edge enhancement is af en toe zichtbaar toegepast. Contrast van het beeld is redelijk goed. Het beeld van deze nieuwe film is verder vrij van ongerechtigheden.
Wanneer je de beelden ziet door de camera van de journaliste, is bewust een andere beeldkwaliteit gekozen, waarbij kleurverzadiging en scherpte minder zijn.
De film is slechts verdeeld 10 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit, goed leesbaar en netjes onder in het beeld geplaatst.

De soundtrack op deze DVD uitgave is Dolby Digital 2.0 stereo (224 kb/s). De audiotrack is niet surround geflaged. Maar advies is om wel je Dolby ProLogic II(x) decoder in te schakelen, als dat al niet automatisch gebeurd, want dan ervaar je toch een audiotrack met een goede surround ervaring.
Het is vooral de filmmuziek die voor het ruimtelijke karakter zorgt, het merendeel van de filmgeluiden blijft beperkt tot de frontspeakers. De nadruk blijft op de voorste kanalen, waar de soundtrack een goed stereogeluid heeft. De detaillering is redelijk, het aanwezige laag is voldoende. De dialogen komen, dankzij de ProLogic decodering, goed verstaanbaar uit de centerspeaker.

De DVD heeft geen menuschermen. De DVD start automatisch met drie trailers van andere RCV uitgaven, waarna direct de film start. Na de film stopt de DVD automatisch.

No Turning Back is het regiedebuut van Jesus Nebot, die ook de film produceerde, het script schreef en de hoofdrol speelt. De film is de eerste productie van Nebot’s eigen kleine onafhankelijke filmmaatschappij. Regie en script deed hij samen met Julia Montejo.
De film is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Een illegale immigrant ziet zijn toekomst in duigen vallen als hij op een onbewaakt moment een klein meisje aanrijdt. Hij vlucht in paniek en krijgt de politie achter zich aan. Met zijn kleine dochtertje probeert hij de grens te halen, geholpen door een jonge ambitieuze journaliste die hier een goed verhaal in ziet.
Deze DVD release van RCV stelt enigszins teleur. Het beeldformaat is full frame (1.33:1), waarbij meer beeld zichtbaar is dan de regisseur voor ogen had. De audiotrack is slechts DD2.0, waar de Dolby ProLogic decodering een redelijke surroundtack van maakt. Deze uitgave heeft verder alleen een paar promotionele trailers als extra. No Turning Back is een indrukwekkende en meeslepende film.