Stander

04-07-2005

6.9

Stander (DVD)

Zuid-Afrika, midden jaren zeventig. André Stander (Tom Jane) is een blanke politieman die nauwelijks nadenkt over het apartheidsregime in zijn land. Maar nadat een vreedzame demonstratie van zwarte burgers door de politie bloedig wordt neergeslagen, gaan Stander\'s ogen open. Hij wil het systeem van binnenuit aanvallen en doet dit door banken te beroven. Overdag pleegt Stander bankovervallen die hij een uur later als politieman onderzoekt. Door zijn brutale werkwijze wordt hij echter vrij snel opgepakt en achter tralies gezet. In de gevangenis maakt hij kennis met Allen Heyl (David O’Hara) en Lee McCall (Dexter Fletcher), twee doorgewinterde criminelen. Samen beramen ze een ontsnapping.

Stander vertelt het waargebeurde verhaal van André Stander: een goede politieman en een geweldige bankrover. De film speelt zich in de nadagen van het apartheidsregime in Zuid Afrika. Een periode waarin het tot gewelddadige confrontaties kwam tussen politie en demonstranten. Ook de film Bopha! van regisseur Morgan Freeman speelt in dezelfde periode en ook hierin staat het gewetensconflict dat deze gewelddadigheden bij een politieman teweeg brengt centraal. Was het bij Bopha! een zwarte Zuid Afrikaan die door zijn baan bij de politie lijnrecht tegenover zijn eigen mensen komt te staan, bij Stander is het een blanke politieman die gewetensnood krijgt. Als reactie hierop gaat Stander zich verzetten tegen het systeem waar hij deel van uit maakt en begint met het beroven van banken.
Regisseur Bronwen Hughes heeft dit gegeven op een intrigrigerende wijze in beeld gebracht. Daarbij niet gebruik makend van een onterecht gevoel van heldendom of misplaatste sentimenten. Nee, met een ‘koele’ zakelijkheid wordt het Zuid Afrikaanse geweld en de rol van de Stander daarin in beeld gebracht.
Vreemd genoeg is deze goede film niet in de bioscoop verschenen, maar rechtstreeks het video/DVD circuit in gegaan. De film, een Engels, Canadese en Zuid Afrikaanse productie, beleefde zijn première op het Canadese filmfestival in Toronto.
De hoofdrol wordt gespeeld door Tom Jane, bekend van onder andere The Punisher en Dreamcatcher. Tom Jane weigerde eerst de rol maar heeft hem uiteindelijk toch aangenomen. En gelukkig, want hij zet met Stander een prima rol neer en laat daarmee zien dat hij goed kan acteren. De vrouw van Stander wordt gespeeld door Canadese actrice Deborah Unger. Andere rollen zijn er voor de in Zuid Afrika geboren Ashley Taylor en de Engelsen David O’Hara en Dexter Fletcher. David O’Hara speelt de rol van Allan Heyl. De echte Allan Heyl is als adviseur bij de film betrokken geweest.
De filmmuziek is van David Holmes, onder andere bekend van Ocean’s Eleven, Ocean’s Twelve en Buffalo Soldiers.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2003
Speelduur: 113 min
EAN: 8715664020159

De film staat in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. Dit is ook het beeldformaat dat de buitenlandse release van de film, uitgegeven door Sony/Columbia, heeft. De film bekijkend lijkt dit beeldformaat ook te kloppen. Vreemd is alleen dat de aftiteling een 2.35:1 beeldformaat heeft. We hebben verder geen informatie over het beoogde beeldformaat kunnen vinden en gaan er derhalve maar van uit dat het door DFW gepresenteerde beeld het juiste formaat is.
De beeldkwaliteit ziet er goed uit, maar wel met de kanttekening dat de film bewust een ‘rauwe’ uitstraling heeft. Dit om de grauwheid van het Afrika in de periode te benadrukken. Dit betekent het gebruik van grauwe en bruinige kleuren, een grovere korrel resulterend in de aanwezigheid van filmgrain. Met dit in het achterhoofd ziet het beeld er verder goed uit met goed verzadigd kleuren. Scherpte van het beeld is ook redelijk tot goed met daarbij een redelijk detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is van zeer recente datum, de filmprint is vrij van ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) op de DVD. Een fraai klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Regelmatig zijn er specifieke geluidseffecten die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.
Tussen de Dolby Digital track en de DTS geluidstrack zit geen echt hoorbaar kwaliteitsverschil.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondgeluid. Extra’s op de DVD zijn beperkt tot promotietrailers. Met deze trailers start de DVD trouwens ook.

Stander is de verfilming van het levensverhaal van de Zuid Afrikaan André Stander. Stander is in de nadagen van het Zuid Afrikaanse apartheid regime als politieman betrokken bij de gewelddadigheden tegen de demonstranten. Dit brengt hem in gewetensnood, waarbij hij zich tegen het systeem keert, dat hij als politieman juist moet handhaven. De rol van André Stander wordt gespeeld door Tom Jane.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn beide goed. Bij het geluid is keuze uit een Dolby Digital en een DTS geluidstrack, beide van prima kwaliteit. Extra’s heeft deze DVD niet, behalve de trailer en enkele promotionele trailers.