Five Moons Square / Piazza Delle Cinque Lune

02-06-2005

5.8

Five Moons Square / Piazza Delle Cinque Lune (DVD)

Rosario Sarracino (Donald Sutherland), officier van Justitie in het Italiaanse plaatsje Sienna, op de dag dat hij met pensioen gaat van een vreemdeling een klein pakketje. Daarin vindt Rosario een oude zwart/wit 8 mm film. De film toont een bloederige schietpartij op het Via Fanni plein in Rome. Het zijn beelden van de ontvoering van de Italiaanse premier Aldo Moro door de Rode Brigdade, die 25 jaar geleden heeft plaats gevonden. Rosario laat het filmpje aan zijn naaste medewerker Fernanda (Stefania Rocca) en zijn lijfwacht Branco (Giancarlo Giannini) zien. Gedrieën duiken ze in het verleden om meer te ontdekken over de kidnapping en de daaropvolgende dood van Aldo Moro. Rosario tast eerst in het duister, waarom hij deze film in handen heeft gekregen. Maar de mysterieuze schenker, die stervende is. blijkt een vroeger lid van de Rode Brigade en wil schoon schip maken. Hij geeft Rosario kleine aanwijzingen die wijzen in de richting van dagboek van de Aldo Moro. Dit dagboek is nooit weer gevonden en alle personen die er eerder naar gezocht hebben, zijn onder mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen. Rosario, Fernanda en Branco volgen het spoor van een web met intriges en speculaties die duiden op een doofpotaffaire. Rosario ziet zijn kans om zijn carrière met een klapper af te sluiten, maar beseft te laat het grote gevaar voor hun drieën.

De film Piazza Delle Cinque Lune van regisseur Renzo Martinelli, is grotendeels gebaseerd op historische gegevens. De leider van de Christen Democratische partij en Italiaans premier Aldo Moro werd donderdag 16 maart 1978 in de vroege ochtend in Rome ontvoerd. De ontvoering was het werk van de Italiaanse terroristische organisatie De Rode Brigade. Tijdens zijn gevangenschap schreef Moro brieven, die door de Rode Brigade naar de kranten werden gestuurd. 54 dagen later, op 9 mei 1978, werd Aldo Moro dood gevonden in de kofferbak van een Renault. Hij was door een nekschot om het leven gekomen. Het hoe en waarom van de ontvoering is nooit duidelijk geworden. Ook bleef onduidelijk of de ontvoering en de moord alleen het werk van de Rode Brigade was. Er waren aanhoudende geruchten als zou de Italiaanse Geheime Dienst ermee te maken hebben gehad.
De Italiaanse regisseur Renzo Martinelli schreef samen met Fabio Campus het script voor deze film. De film is een Italiaans - Engelse coproductie. De internationale titel van de film is niet geheel duidelijk. In de film wordt de titel Five Moons Square gebruikt. Dit is ook de titel die Paradiso op deze DVD release hanteert. De IMDB heeft als internationale titel staan Five Moons Plaza en de trailer die op deze DVD release staat gebruikt als titel Piazza of the Five Moons.
De film speelt zich grotendeels af in de Italiaanse plaats Sienna in Toscane. Sienna wordt door toeristen veel bezocht vanwege het historische centrum, kerken en plein. Ook de jaarlijks gehouden palio (paardenrace) op het Piazza del Campo (het centrale plein in Sienna) is een grote publiekstrekker. In de film wordt van al deze aspecten van Sienna zeer fraai gebruikt gemaakt.
De cast van de film is deels Engelstalige, deels Italiaans. In de film wordt zowel Engels als Italiaans gesproken. Verder wordt in de film gebruik gemaakt van historisch zwart / wit beeldmateriaal. Het merendeel van dit filmmateriaal is weliswaar voor de film opgenomen, maar het zwart / wit beeld dat ook qua kwaliteit te wensen overlaat, versterkt wel het historisch gevoel van de film.
Net als in de film JFK van regisseur Oliver Stone, waarin de moord op de Amerikaanse president John F. Kennedy wordt behandeld, wordt in Piazza Delle Cinque Lune een interessante complottheorie uitgewerkt. Of deze theorie ook de waarheid is, moet je voor jezelf maar uitmaken.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 110 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504968334

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 2.35:1 staat anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is bijzonder goed. Kleuren zijn mooi, goed verzadig en doen natuurlijk aan. Ook het contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. De scherpte en detaillering van het beeld zijn ook prima. Er is in lichte mate, maar soms wel zichtbaar, edge enhancement gebruikt om het gevoel van scherpte te verhogen. In het beeld is constant een lichte beeldruis waarneembaar. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden.
Zoals hierboven als gemeld, wordt ook frequent gebruik gemaakt van zwart/wit beeldmateriaal. Bewust is dit materiaal minder van kwaliteit, wat het gevoel van historische echtheid verhoogt. De mindere kwaliteit van deze beelden is geenszins storend.
De film is verdeeld in 15 chapterstops. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is goed weggewerkt. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engels- en Italiaanstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. De soundtrack klinkt erg goed. Als geheel heeft de soundtrack een goed ruimtelijk geluid, waarbij alle kanalen goed worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, waarbij de achterkanalen zeer nadrukkelijk in split-surround (stereo) worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden, geluidseffecten bij schietpartijen en de ruimtelijkheid van de muziek. Als geheel geeft dit een goed klinkende en gedetailleerde ruimtelijke soundtrack. Het laag is goed strak, waarbij passend gebruik wordt gemaakt van het LFE-kanaal voor een stukje extra impact. De dialogen zijn in het algemeen goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen met achtergrondgeluid. Een trailer van de film is het enige extra.

Trailer (2 minuten)
De bioscooptrailer, in 2.35:1 niet anamorf beeldformaat.

Onder Also Available drie trailers van andere Paradiso uitgaven.

In de Italiaanse film Piazza Delle Cinque Lune staat de ontvoering en de moord op de Italiaanse premier Aldo Moro centraal. In 1978 wed de premier door de Rode Brigade ontvoerd en 54 dagen later vermoord teruggevonden. Het onderzoek heeft vele vragen rond het hoe en waarom van de ontvoering en moord onbeantwoord gelaten. De film behandelt de geruchten als zou de Italiaanse geheime dienst betrokken zijn. Een Italiaanse officier van justitie krijgt op de dag dat hij met pensioen gaat een oude film in handen waarop de ontvoering te zien is. Hij duikt samen met een medewerkster en zijn lijfwacht in het verleden en komt zo een complottheorie op het spoor. Het onderzoek blijkt niet zonder gevaar. In de hoofdrol Donald Sutherland als de officier van justitie. Giancarlo Giannini en Stefania Rocca spelen de andere hoofdrollen.
Deze DVD release heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extra is alleen een trailer en enkele andere promotietrailers voor handen. Een interessante film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.