Tiny Tiptoes

31-05-2005

6.4

Tiny Tiptoes (DVD)

Carol (Kate Beckinsale) is schilderes en woont samen met haar vriend Steven (Matthew McConaughey). Steven is instructeur bij de brandweer en daarom ook regelmatig van huis weg. Over zijn familie vertelt hij weinig en ondanks dat Carol en Steven al langere tijd bevriend zijn, heeft zij Steven’s familie nog nooit ontmoet. Wanneer Carol tegen Steven vertelt dat zij zwanger is, reageert hij niet bepaald enthousiast. Omdat Steven wegmoet voor een trainingsweek van de brandweer, praten zij er verder ook niet over.
Dan staat opeens Steven’s broer Rolfe (Gary Oldman) voor de deur. Carol weet niet goed hoe te reageren, want Rolfe blijkt een dwerg te zijn. Van Rolfe hoort Carol dat hij en Steven tweelingbroers zijn en ook de andere familieleden allemaal kleine mensen zijn. Alleen Steven heeft een ‘normaal’ postuur. Carol ontmoet de familie van Steven en beseft nu ook dat er een kans aanwezig is dat haar baby een dwerg is. En dat het opvoeden van een dwergbaby niet gemakkelijk zal zijn. Desondanks besluit zij dat ze de baby wil houden, waar Steven aanstuurt op een abortus en later adoptie van een ‘normaal’ kind. Het wordt Carol duidelijk dat Steven nooit geaccepteerd heeft dat zijn familie uit dwergen bestaat. Als de baby wordt geboren en een dwerg blijkt, haakt Steven af en staat Carol er alleen voor.

Tiny Tiptoes is een integer gemaakt drama, waarin de kleine mens, dwergen, centraal staan. De film toont niet alleen de relatie tussen een dwerg en een ‘normaal’ postuur mens, maar toont ook de menselijk kant van de dwergen. Vele aspecten komen hierbij aan de orde. Het beeld dat andere mensen van dwergen hebben, het feit dat ook dwergen gewone mensen zijn met een evenzo gewoon leven, maar ook de fysieke problemen die dwergen tegenkomen.
In het verhaal speelt Kate Beckinsale een prachtige hoofdrol, als de vriendin die wordt geconfronteerd met de ‘kleine’ kant van de familie van haar vriend. Daarna de opvoeding van de dwergbaby, waar ze aan haar vriend geen steun heeft. Steun die ze wel vindt bij zijn familie. Heel bijzonder is de rol van Gary Oldman, die de dwergtweelingbroer van Matthew McConaughey speelt. Bijzonder knap gedaan. Maar dit heeft bij pers en publiek ook de nodige kritiek gegeven. Waarom geen dwergacteur voor deze rol gekozen?
Voor humor en een beetje ‘sidekick’ effect moet je zijn bij de kleine vriend van Gary Oldman, een Marxistische dwerg genaamd Maurice en gespeeld door Peter Dinklage. Die heeft een ‘spicy’ relatie met een liftster genaamd Lucy, gespeeld door Patricia Arquette.
In officiële (Amerika) titel van de film is Tiptoes, die ook in de begin- en aftiteling te zien is. In Europese wordt is de film uitgebracht onder de titel Tiny Tiptoes. Het is een wat ongewaardeerde film, zeker gezien de lage IMDB score van slechts een 5. Ondanks enige tekortkomingen is Tiny Tiptoes een fraaie film over minder alledaagse menselijke relaties.

Jaar: 2003
Speelduur: 87 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504968846

De film staat in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit ziet er goed uit. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is ook goed met een redelijk goede detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is van zeer recente datum, de filmprint is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft in lichte mate last van filmgrain.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is kort merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. Een fraai klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Regelmatig zijn er specifieke geluidseffecten, deur die dichtslaat of iets dat weggegooid wordt, die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s op de DVD zijn beperkt tot trailers.

Trailer (2 min)
In 1.85:1 niet anamorf beeldformaat

Also Available
Met drie trailers van andere Paradiso uitgaven.

Tiny Tiptoes is een integer verhaal waarin de relatie tussen dwergen en ‘normaal’ postuur mensen centraal staat. Kate Beckinsale speelt een jonge vrouw die zwanger is van haar vriend. Pas dan komt ze erachter dat zijn familie uit dwergen bestaat, terwijl hij een ‘normaal’ postuur heeft. De vriend wordt gespeeld door Matthew McConaughey. Ze beseft dat haar baby waarschijnlijk ook een dwerg is. Als ze de tweelingbroer van haar vriend ontmoet, die een dwerg is, blijkt het tussen hen goed te klikken. De rol van de tweelingbroer wordt gespeeld door Gary Oldman.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn beide goed. Extra’s heeft deze DVD niet, behalve de trailer en enkele promotionele trailers van andere Paradiso uitgaven. Een fraai en ondergewaardeerde film over minder alledaagse relaties.