Odd Couple, The (HKL) (SCE)

27-05-2005

5.2

Odd Couple, The (HKL) (SCE) (DVD)

Twee oude rivalen, King of the Sword (Sammo Hung) en King of the Spear (Lau Kar-wing), ontmoeten elkaar elke tien jaar om te kijken wie de beste vechter is van de twee. Al jaren eindigt het gevecht in een gelijkspel. De twee mannen besluiten dat ze eigenlijk te oud worden voor deze gevechten en ze besluiten allebei een leerling aan te nemen zodat de gevechten door kunnen gaan. Al snel vinden ze allebei een geschikte leerling en ze beginnen gelijk met de training. Als de twee leerlingen klaar zijn om het tegen elkaar op te nemen, verschijnt er echter een oude vijand van de twee oude mannen. De oude mannen worden al snel gedood omdat ze weigeren samen te vechten tegen hun vijand. Het is nu aan de leerlingen om dat wel te doen en samen de strijd aan te gaan met de moordenaar van hun meesters.

The Odd Couple is een klassieker binnen het martial arts genre. De film wordt door veel liefhebbers gezien als één van de beste films waarin gevechten te zien zijn met de klassieke Chinese wapens. Deze gevechten zijn dan ook van topniveau. Het zijn vooral Sammo Hung en Lau Kar-wing die het tegen elkaar opnemen. Ze vertolken allebei een dubbelrol in deze film. Ze spelen allebei een meester met een expertise in een bepaald wapen. Sammo Hung het zwaard en Lau Kar-wing de speer. Ook vertolken ze de rol van elkaars leerling. De rol van de gezamenlijke vijand wordt gespeelt door Leung Kar-yan, die met zijn natuurlijke charisma een perfecte schurk weet neer te zetten. Het zijn dan ook voornamelijk deze rollen waarmee deze acteur bekend is geworden. Naast het vertolken van een dubbelrol, was Lau Kar-wing ook nog eens verantwoordelijk voor de regie. Dit was zijn kans om uit de schaduw van zijn broer te kruipen, de legendarische Shaw Brothers regisseur Liu Chia-liang. Dit is slechts gedeeltelijk gelukt aangezien zijn broer toch de meest bekende van de twee blijft. Het verhaal van de film is vrij simpel, zoals wel vaker bij dit soort films. Ook zitten er in deze film weer de bekende, en vaak verafschuwde, flauwe grappen. Toch is dit een film die elke liefhebber van het genre gezien moet hebben, want zoals gezegd zijn de gevechten van topniveau en dat is toch waar het voornamelijk om draait bij dit soort films.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1979
Speelduur: 92 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: 030305510213

• Interviews
  • Further Attractions

De film staat in het formaat 2.35:1 anamorphic op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is redelijk goed te noemen, zeker voor een film van meer dan 25 jaar oud. De kleuren ogen wat flets, maar kunnen er nog goed mee door. Ook het contrast en zwartniveau zijn voldoende. De scherpte is ook vrijwel de gehele film in orde, maar hier en daar zijn er wat softe momenten. Filmgrain is regelmatig zichtbaar, maar niet genoeg om af te leiden. Ook is er soms wat lichte edge enhancement te zien en wat posterisatie. Zeker voor zo\'n oude film een goede beeldkwaliteit, maar uiteraard niet te vergelijken met hedendaagse films
De film is verdeeld in 24 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat netjes onder in het beeld. De Nederlandse vertaling laat soms wat te wensen over. Vooral omdat de namen letterlijk vertaald worden en dit levert enkele vreemde namen op.

Je kan op deze DVD kiezen uit twee audiotracks, namelijk de originele Kantonese track (448 kb/s) en een nagesynchroniseerde Engelse track (384 kb/s). Zoals gewoonlijk heeft de originele track uiteraard de voorkeur. Vrijwel al het geluid wordt door de centerspeaker weergegeven en de frontspeakers geven vooral de muziek weer. De surroundspeakers hebben het rustig tijdens deze film, die worden niet tot nauwelijks bij het geheel betrokken. Tijdens de vechtscènes wordt het LFE kanaal soms gebruikt voor wat ondersteuning, maar ook dit blijft beperkt tot een enkele keer. Verder klinkt de track wel mooi helder en zijn er geen beschadigingen te horen. Een track zoals we die wel vaker horen van Hong Kong Legends, geen topper maar wel voldoende voor een film zoals deze.

De menu\'s bestaan uit animaties en beelden uit de film en worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1. Het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Zoals wel vaker de laatste tijd bij Hong Kong Legends, valt de hoeveelheid extra\'s wat tegen, maar zijn ze kwalitatief wel erg goed. Vooral de zeldzame interviews zijn het bekijken meer dan waard.

Het wordt misschien een beetje ééntonig, maar ook op deze DVD vinden we weer een commentaar van Bey Logan. Gelukkig worden zijn commentaartracks nooit ééntonig en ook deze track is weer een genot om naar te luisteren. De hoeveelheid interessante feiten is niet te tellen en zoals gewoonlijk ratelt Logan aan één stuk door. Wederom een topper deze commentaartrack.
De optie om het commentaar te kiezen tijdens het kijken van de film, is te vinden in het audioselectiemenu. Ook is er hier weer een korte biografie van Logan te vinden.

Master And Student (25 min.)
Een interview met acteur en regisseur van de film, Lau Kar-wing. Hij vertelt hoe hij in contact kwam met Kung Fu en de filmwereld. Ook gaat hij uitgebreid in op het maken van de film.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Natural Born Killer (21 min.)
Een interview met Leung Kar-yan en ook hij vertelt hoe hij in de filmwereld terecht is gekomen en hoe het was om deze film te maken.

Trailer Gallery
Twee trailers van de film, de originele bioscooptrailer (3 min.) en de UK Promotional Trailer (1 min.)
Het beeld bij beide trailers is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Further Attractions
Trailers van andere Hong Kong Legends en Premier Asia uitgaven.

Hong Kong Legends

• The Swordsman
  • Young Master
  • Wing Chun
  • The Scorpion King
  • Once A Thief
  • Moon Warriors

Premier Asia
  • The Grudge
  • Champion
  • Volcano High
  • Bang-Rajan
  • Bichunmoo
  • The Warrior

Twee rivalen vechten elke tien jaar met elkaar om te kijken wie de beste is van de twee. Nu ze te oud worden besluiten ze allebei een leerling aan te nemen zodat die verder kunnen gaan met de gevechten. The Odd Couple is een klassieker binnen het martial arts genre en daarom verplichte kost voor de fans van het genre. De vechtscènes zijn van topniveau en alleen daarom is deze DVD de aanschaf al waard. Beeld en geluid zijn voldoende en er zijn enkele interessante extra\'s te vinden die het geheel mooi afronden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Hong Kong Legends.