'Round Midnight

18-05-2005

6.4

'Round Midnight (DVD)

Parijs, 1959. Dale Turner (Dexter Gordon) was eens een groot saxofoon speler en jazzmuzikant, maar nu rest niets meer dan nostalgie en drank. Zijn vrienden en familie, met name miss Buttercup (Sandra Leaves-Phillips) proberen Dale weg te houden van de drank, meestal tevergeefs.
Nog eenmaal krijgt Dale een uitnodiging om te komen spelen in de Bue Note nachtclub, alwaar de klanken van zijn tenorsax spel de jonge Fransman Francis Borler (François Cluzet) als goddelijke muziek in de oren klinkt. Francis heeft de succesvolle jazzcarrière van Dale jaren gevolgd en is nog steeds een groot fan van de oude man. Alhoewel Francis nauwelijks geld heeft om rond te komen, trakteert hij Dale op diens verzoek tot op een biertje. Tussen beide mannen ontstaat een vriendschap, die er toe leidt dat Francis Dale uitnodigt bij hem en zijn dochter in hun kleine appartement te komen logeren. Deze vriendschap en interesse van zowel Francis als zijn dochter laat het creatieve genie van de wegkwijnende muzikant nog eenmaal tot bloei komen.

In de film ‘Round Midnight staat de bepop, een technisch veeleisende jazzvariant die in de naoorlogse jaren een grote opbloei kende, centraal. Het verhaal van de film is eenvoudig en draait puur om de vriendschap tussen de Amerikaanse tenorsaxofoon speler en de Fransman die een groot fan van hem is. De rol van Amerikaanse tenorsax muzikant wordt gespeeld door een jazzmuzikant van formaat: Dexter Gordon. En van spel is eigenlijk weinig sprake, Dexter Gordon is gewoon zichzelf in de film. Het belangrijkste onderdeel in de film is dan ook de jazzmuziek, waarbij Gordon op prachtige wijze de saxofoon bespeelt. De muziek in de film is afkomstig van een andere grootheid op jazz gebied, Herbie Hancock, met natuurlijk veel improvisaties op muziek van grootheden als Cole Porter en George Gershwin . Zowel Hancock als Gordon hebben meerdere nominaties en onderscheidingen voor hun aandeel in de film gekregen. De muziekscore van Hancock leverde hem een Oscar op, waarbij Gordon voor zijn spel een Oscar nominatie kreeg. Beide zijn ook genomineerd voor de Golden Globe. De muziek in de film wordt live gespeeld, niets is achteraf ‘gedubbed’ of toegevoegd..
Hancock speelt trouwens ook zelf mee in de film, in de rol van de pianospelende bandleider Eddie Wayne. Een andere opmerkelijke naam op de castinglijst is natuurlijk die van regisseur Martin Scorsese, die een kleine rol speelt als het karakter Goodley.
Ook de Franse regisseur Bertrand Tavernier, die samen met David Rayfiel eveneens het script voor de film heeft geschreven, viel diverse nominaties ten deel. Tavernier is een groot liefhebber van de Franse keuken en de jazz muziek. Dat laatste blijkt zonder meer uit deze verfilming. Het zijn vooral de jazzmuziek en de sfeer die deze film zo bijzonder maken.

Jaar: 1986
Speelduur: 126 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, Frans
EAN: 7321931049498

• Cast en crew overzicht

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze film uit 1986 is redelijk tot goed. De film doet zijn titel eer aan en speelt zich voornamelijk in de nachtelijke, donkere uurtjes af in en rond een nachtclub met zwaar gedempt licht. Dus het beeld is in het algemeen aan de donkere kant. Dit stelt hoge eisen aan aspecten als contract en zwartniveau, om ervoor te zorgen dat ook bij deze donkere passage details nog zichtbaar blijven. Deels voorziet deze transfer hier goed in, al is het zwartniveau iets minder want het diepe zwart oogt meer als donkergrijs. Erg storend is het eigenlijk niet, het hoort een beetje bij de sfeer van de film. Maar bij sommige scènes slibt toch ook het donkere beeld een beetje dicht. Scherpte en detaillering zijn redelijk goed, het beeld doet in het algemeen wat soft aan. Kleuren zien er verder redelijk goed verzadigd en natuurlijk uit. Filmgrain is in lichte mate aanwezig en af en toe zitten er nog spettertjes in het beeld.
De film is verdeeld in 20 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), met een goed werkgewerkte laagwisseling. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net leesbaar lettertype en staat een regel te hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack is een remix van de Dolby Stereo soundtrack in een Dolby Digital 5.1 surround met een bitrate van 384 kb/s. Muziek is het belangrijkste aandeel in de film en die muziek klinkt bijzonder goed. Via de frontspeakers komt deze muziek met een mooie breed stereobeeld tot je. Detaillering van het hoog en het aanwezige laag zijn prima. Via de surround speakers ontstaat een licht ruimtelijk geluidsbeeld. Verder geven de surrounds subtiel de omgevingsgeluiden weer. Enkele momenten in de film klinkt de soundtrack zelfs verrassend ruimtelijk, waaronder de scène met de neervallende regen. Incidenteel wordt aanspraak gemaakt op de subwoofer via het LFE kanaal. Dialogen en zang komen netjes en goed te volgen uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondgeluid. De extra’s op deze DVD release zijn karig en bestaan uit:

Cast and Crew
Een tekstscherm met een overzicht van de belangrijkste betrokken bij de productie. De namen van Dexter Gordon, François Cluzet, Herbie Hancock en Bertrand Tavernier zijn te selecteren en bieden vervolgens een korte (Engelstalige) biografie.

Awards
Is één scherm waarop de vermelding van de Oscar voor de muziek van Herbie Hancock staat.

’Round Midnight is een sfeervolle film van een echte jazz liefhebber, de Franse regisseur Bertrand Tavernier. Het verhaal gaat over een oude, bijna uitgerangeerde jazz saxofonist. Ooit de top, maar nu aan de drank zijn dagen slijtend. Toch weet hij uit zijn saxofoon nog betoverende klanken te halen. Hij raakt bevriend met een fan, een jonge Fransman, die hem stimuleert om nog een keer als saxspeler te schitteren. De hoofdrol wordt gespeeld door de saxofonist Dexter Gordon. De muziek in de film is van de hand van Herbie Hancock. Een prachtig, sfeervol drama waarin de bepop als jazzvariant centraal staat.
Deze release van Warner heeft redelijk goede beeldkwaliteit, al heeft de transfer wat moeite met het overwegend erg donkere beeld. Het geluid, en dan met name de jazz muziekstukken, klinken prachtig. Voor jazz en andere muziekliefhebbers een absolute aanrader.