Die, Monster, Die!

Nathan Strik
26-04-2005

2.2

Die, Monster, Die! (DVD)

De Amerikaanse jongeman Stephen Reinhart gaat op bezoek bij zijn verloofde Susan Witley. In het dorp Arkham aangekomen merkt hij al snel dat de naam Witley een angstige reactie bij de dorpelingen opwekt. Niemand in het dorp wil hem dan ook helpen om bij het adres van de Witleys te geraken. Reinhart (Nick Adams) wordt gedwongen om te voet naar het grote landhuis verder te gaan, waar Susan (Suzan Farmer) woont met haar vader en moeder. Bij aankomst wacht Reinhart echter geen warm onthaal, sterker nog, Susan\'s vader Nahum (Boris Karloff) wil hem meteen het huis uit schoppen. Wellicht een beetje moeilijk, aangezien de beste man in een rolstoel zit. Uiteindelijk weet de moeder van Susan redding te brengen en mag Reinhart toch blijven. Het duurt niet lang echter voordat Reinhart merkt dat er iets niet helemaal pluis is in het Witley huis. De oude Witley blijkt namelijk gevaarlijke experimenten te doen die enkel onheil kunnen brengen.

Dit is een rasechte pulp-horrorfilm uit de jaren \'60, toen dit genre een grote opleving doormaakte. Uitermate geschikt voer bijvoorbeeld voor geile tieners die in een drive-in bioscoop niet zozeer voor de film gingen, maar meer om lekker met elkaar te kunnen vozen. Films als deze moesten het dan ook doorgaans niet hebben van hun geweldige verhaal. Toch heeft Die, Monster, Die! zo zijn literaire \'roots\'. Het hele geval is namelijk (losjes) gebaseerd op het verhaal \"The Colour Out of Space\", van horrorschrijver H.P. Lovecraft, waarbij liefhebbers vooral de naam van het stadje Arkham zullen herkennen uit Lovecraft\'s verhalen. De film zelf laat weinig heel van Lovecraft\'s originele verhaal, behalve dan de buitenaardse oorzaak van alle ellende. Waar het originele verhaal meer een subtiele beschrijving is van de gevolgen van radioactieve straling, is de film duidelijk omgetoverd tot een ordinaire monsterfilm. Helaas is er weinig spanning en zijn de acties van de hoofdpersonages zo enorm dom dat je haast gaat duimen dat ze te grazen worden genomen op het eind. Het acteerwerk is ook veel te droogjes, met name van Nick Adams. Je zou bijna zeggen dat zijn personage Reinhart dit soort dingen dagelijks meemaakt zo kalmpjes acteert hij. Horror-legende Boris Karloff weet nog een beetje te laten zien van zijn acteerkwaliteiten, maar ook hij is absoluut niet imponerend als de aan zijn rolstoel gekluisterde Nahum. Die, Monster, Die! is wellicht leuk voor de liefhebber van het pulp-horror genre, maar aan ieder ander zou ik deze film met klem willen afraden.

Genre: Horror, Science fiction
Jaar: 1965
Speelduur: 76 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 717438133256

MGM is druk bezig om veel van haar back-catalogue titels op DVD te zetten, wat natuurlijk altijd bewonderenswaardig is. En meestal worden die nog met een redelijk goede beeldkwaliteit vastgelegd op DVD. De hier gepresenteerde transfer in het originele 2.35:1 Colorscope formaat stelt echter zeer teleur. Dat deze transfer in anamorf widescreen is vastgelegd lijkt een pluspunt, en meestal is dat het ook, alleen hier is duidelijk wat mis gegaan. Ten eerste lopen er gedurende de hele film lichte horizontale strepen door het beeld, iets wat ons doet vermoeden dat deze transfer afkomstig is van een oude laserdisc transfer en simpelweg omhoog is geschaald naar de hogere DVD-resolutie, met alle narigheid van dien. Toegegeven: op een TV zijn deze strepen minder opvallend, maar vooral de scherpte heeft erg te lijden onder dit probleem en ook is het beeld hierdoor niet vrij van aliasing en Moiré. Zie vooral screenshot 1 voor een goed voorbeeld van de strepen in het beeld (let op het perron rechtsonder en het bakstenen huisje links naast de locomotief). Verder oogt de transfer overwegend soft en stelt vooral het zwartniveau nog wel eens teleur. Kleuren zijn teruggedrongen en doen soms wat te paarsig aan. Ook filmgrain, beschadigingen en wat telecine problemen drukken de pret. Ook fluctueert de helderheid van het beeld gedurende de hele film en de resulterende flikkeringen geven de film een gedateerde aanblik. De ondertiteling tenslotte is gelukkig prima geplaatst en goed leesbaar.

De originele mono track van deze film is hier gepresenteerd in een Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) track, waarbij beide kanalen dezelfde audio-informatie bevatten. De track klinkt schel, bevat wat lichte ruis, maar is verder duidelijk en zonder veel plopjes en andere narigheden. Uiteraard is dit geen demonstratiemateriaal voor je home theater, maar deze film heeft in een gemiddelde jaren \'60 drive-in bioscoop niet anders geklonken.

Helaas zien we op deze schijf wederom het zo verfoeide MGM menu terug met de icoontjes, in plaats van \"Play\", \"Chapters\", etc... Uiteraard is dit bedoeld om kosten te drukken en deze uitgave in alle PAL gebieden te kunnen gebruiken, maar je gaat mij niet vertellen dat Italianen niet weten wat \"Play\" betekent. En desnoods zetten ze er voor de duidelijkheid nog zo\'n icoontje bij. Anyway... qua extra\'s hoef je bij deze DVD niet veel te verwachten want die zijn er simpelweg niet.

Die, Monster, Die! is een film, losjes gebaseerd op een verhaal van H.P. Lovecraft. Van het originele verhaal is eigenlijk enkel het basisidee overgebleven, waarbij het verhaal duidelijk is omgebouwd tot een ordinaire monsterfilm. De film is dan ook alleen leuk voor horrorfreaks, of liefhebbers van dit soort pulp. De beeldkwaliteit is beneden niveau, wat vooral komt door het duidelijk opschalen van een oude transfer, waarschijnlijk nog een oude laserdisc transfer die in de archieven lag. Ook het geluid klinkt niet geweldig, maar dat is meer te wijten aan de technieken van die tijd (1965) dan aan een slechte transfer. Helaas zijn er geen extra\'s aanwezig op de schijf. Alleen voor de die-hard liefhebber dus, deze DVD.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door MGM Home Entertainment.