Destination Tokyo

24-04-2005

6.5

Destination Tokyo (DVD)

Kapitein Cassidy (Cary Grant) is de bevelhebber van de Amerikaanse onderzeeër Copperfin. Tijdens de Tweede Wereldoorlog krijgt hij een gevaarlijke missie: om de duikboot tot in de voortuin van de vijand te manoeuvreren. Een klus waarbij hij al zijn vindingrijkheid, alsmede de individuele vaardigheden van elk van de bemanningsleden, zal moeten benutten. Aldus begint Cassidy aan de gevaarlijke tocht. Bestemming: Tokio...

Zoals hierboven te lezen is Destination Tokyo een ‘duikbootfilm’ die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. De film werd geschoten in 1943, toen de oorlog in volle gang was. En dus is het niet vreemd dat er bepaalde propagandistische trekjes naar voren komen. Verwacht dus geen sympathie voor de Japanners en hun regime (“dat vijfjarige kinderen een mes in de hand drukt”). Gelukkig ligt het er een heel stuk minder dik bovenop dan in andere soortgelijke films uit die tijd. Maar Destination Tokyo blijft natuurlijk een product van zijn tijd. En dus zijn bijvoorbeeld de effecten, voornamelijk shots met miniaturen, niet altijd even overtuigend. Voor een film uit ’43 is het effectwerk echter zeker niet slecht. Bovendien bevat de film een goede mix van humor, drama en uiteraard actie, waardoor de film eigenlijk geen minuut verveelt. Dit ondanks de lange speelduur van dik twee uur. Voeg daar de goede cast en het aardige verhaal aan toe (losjes gebaseerd op ware gebeurtenissen) en je kunt spreken van een zeer vermakelijk ‘antiek’ duikbootfilmpje en een prima debuut van regisseur Delmer Daves.

Genre: Oorlog
Jaar: 1943
Speelduur: 129 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321932657326

• Korte film "Gem of the Ocean"

Destination Tokyo staat met een beeldverhouding van 1.33:1 op de DVD, een minimaal verschil met het oorspronkelijke 1.37:1. De transfer is op bepaalde fronten erg geslaagd te noemen. Bijvoorbeeld wat betreft de scherpte (met als uitzondering het gebruikte archiefmateriaal van opstijgende vliegtuigen e.d.). Maar ook zwartniveau, helderheid en contrast zijn dik in orde. En dat is vooral voor een zwart-wit-film erg belangrijk. Toch vallen er niet alleen positieve zaken te melden. Het beeld wordt namelijk regelmatig geplaagd door kleine krasjes en andere beschadigingen. Niet altijd even storend, maar opvallend genoeg om een negatieve invloed te hebben op de score. Maar dan blijft er nog altijd een nette voldoende over.

Evenals aan het beeld is ook aan het geluid wel te merken dat we te maken hebben met een film van meer dan zestig jaar oud. Het Dolby Digital 1.0-monospoor (192kbit/s) bevat namelijk flink wat ruis en heeft ook die typische gedateerde klank (schel en scherp). Ook is het geluid niet vrij van vervorming. Maar goed, rekening houdend met de hoge leeftijd viel er waarschijnlijk niet veel beters van te maken.

Geen slagschip vol extra’s op deze DVD, maar wel iets meer dan het magere trailertje waar we normaliter bij dit soort films vaak mee worden afgescheept.

Gem of the Ocean (21 min)
In deze korte musical zie je hoe het de passagiers op een cruiseschip vergaat, waaronder een Franse madam (Jeanne Hubert) en een mysterieuze Pasja (Sheldon Leonard). Volgens de cover zou dit een ‘korte oorlogsfilm’ moeten zijn, maar dat klopt niet. Gem of the Ocean stamt namelijk uit 1934, jaren voor de oorlog uitbrak. De connectie met Destination Tokyo is dan ook ver te zoeken, of het moet zijn vanwege het feit dat beide films zich op zee afspelen. Gem of the Oceans is Nederlands ondertiteld, met uitzondering van de gezongen passages.

Grant Trailer Gallery
Trailers van een aantal films met Cary Grant, te weten Destination Tokyo, Arsenic and Old Lady (1944), Night and Day (1946) en North By Northwest (1959). De trailers zijn niet Nederlands ondertiteld.

Destination Tokyo is een prima duikbootprent uit 1943, die door zijn hoge tempo, goede cast en aardige verhaal geen minuut verveelt. De DVD-uitgave is qua beeld en geluid niet erg bijzonder, maar vanwege de hoge leeftijd van de film is het ook niet realistisch om een “moderne” audiovisuele beleving te verwachten. Het had in ieder geval stukken slechter gekund. Ook wat betreft de extra’s, want naast de verplichte trailers tref je ook nog een korte musical uit 1934 aan (al heeft die niks gemeen met de hoofdfilm). Kortom: ben je een liefhebber van oude oorlogsfilms, dan moet je de aanschaf van Destination: Tokyo zeker overwegen.