LD 50 Lethal Dose

20-04-2005

5.3

LD 50 Lethal Dose (DVD)

Een groep dierenactivisten besluit in te breken in een laboratorium met proefdieren. Eenmaal binnen komt één van hen vast te zitten in een berenklem. De anderen gaan er vandoor en Gary (Ross McCall) wordt gevangen genomen. Een jaar later krijgt Danny (Leo Bill) te horen van Gary dat hij in ruil voor strafvermindering heeft besloten zichzelf beschikbaar te stellen voor proeven. De groep, die inmiddels uit elkaar was gevallen, komt weer bij elkaar en ze besluiten Gary te gaan bevrijden. Als ze echter in het laboratorium komen waar Gary gevangen wordt gehouden, zien ze dat het lab verlaten is. Ze dalen af in de kelder en al snel komen ze erachter dat ze niet alleen zijn en beginnen ze zich ook nog eens tegen elkaar te keren.

LD 50 Lethal Dose is een redelijk onbekende film uit Engeland en beloofde na het lezen van de cover veel goeds. De film begint aardig en heeft een uitermate spannend middenstuk, maar tegen het einde stort de film als een kaartenhuis in elkaar. Dit alles zorgt ervoor dat het maar een matige film is, die zeker leuk is om een keer te kijken, maar meer helaas niet. Zoals gezegd begint de film aardig met een goede ontwikkeling van de karakters. Als de groep in het laboratorium komt, waar ze hun vriend willen bevrijden, verandert de film van toon en zijn er enkele spannende momenten te beleven. Helaas wordt het allemaal op een gegeven moment erg langdradig en raakt de film het spoor bijster. Ook zitten er enkele flinke onwaarschijnlijkheden in het verhaal. De acteerprestaties zijn wisselend, met Melanie Brown (jawel de ex Spice Girl) als dieptepunt. Van acteren heeft zij nog niet veel kaas gegeten. Zoals gezeg, leuk om een keer te kijken maar meer ook niet.

Genre: Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 96 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 717418024529

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 2.35:1. Het beeld ziet er goed uit. De film is vrij donker van aard, maar alle scènes zijn goed te volgen dankzij een uitstekend zwartniveau en contrast. Ook de scherpte is dik in orde en de aanwezige kleuren ogen mooi natuurlijk. Tijdens enkele donkere scènes met veel rook is er wat filmgrain te zien, maar verder zijn er geen artefacten te bespeuren. Een uitstekende transfer.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken. De optionele ondertiteling staat geheel in het actieve beeld, dus had wel enkele regels lager gemogen.

De originele Engelse soundtrack staat als Dolby Digital 5.1 (448kb/s) op de DVD. De track concentreert zich voornamelijk op de voorste kanalen, waarbij de dialogen netjes uit het centerkanaal komen. De achterkanalen worden een enkele keer gebruikt voor wat schrikeffecten en lichte muziek. Dit zijn ook de momenten dat het LFE kanaal van zich laat horen met een mooi gedoseerd laag. Een track waar weinig tot niks op aan te merken valt, maar, mede door het type film, de echte impact mist.

Er zijn geen extra\'s te vinden op de DVD.

In LD 50 Lethal Dose zien we hoe een groep dierenactivisten inbreekt in een laboratorium. Één van de leden wordt gevangen genomen en een jaar later proberen de overige leden hem te bevrijden. Als zij aankomen in het laboratorium waar hij gevangen gehouden wordt, komen ze erachter dat het gebouw verlaten is. De film is een redelijk vermakelijk thriller met wat horrorelementen, maar helaas weet het geheel niet boven de middelmaat uit te stijgen. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, maar er zijn geen extra\'s te vinden. Leuk om een keer te kijken, maar meer ook niet.