Support Your Local Sheriff! / ... Gunfighter

15-04-2005

6.5

Support Your Local Sheriff! / ... Gunfighter (DVD)

MGM heeft de twee films Support Your Local Sheriff! en Support Your Local Gunfighter samengebracht in één uitgave

Support Your Local Sheriff! (1969, 89 min)
Wanneer bij een begrafenis nabij het stadje Calendar, Colorado goud wordt gevonden, slaat ook daar de goudkoorts toe. In het stadje heerst het recht van de sterksten, waarbij regelmatig mensen het loodje leggen. In die stad probeert burgemeester Olly (Harry Morgan) het beste ervan te maken. Maar niemand blijft langer dan een paar uur sheriff en pa Danby (Walter Brennan) en zijn zoons heersen in de omgeving en verlangen de helft van de goudopbrengst als een soort belasting.
Totdat op een dag Jason McCullough (James Garner) in het stadje arriveert. Als hij de anarchie in het stadje ziet, biedt hij zich aan als sheriff. Op tijdelijke basis weliswaar, want Jason is op doorreis naar Australië. Uiteraard wordt Jason door burgemeester Olly en de gemeenteraad met open armen ontvangen. Het eerst dat Jason doet is de arrestatie van Joe Danby (Bruce Dern), die kort daarvoor zomaar iemand doodschoot. En ook al heeft de gevangenis nog een tralies, Jason is zo overtuigend dat Joe toch in de gevangenis blijft zitten. Als hulpsheriff wordt Jake (Jack Elam) geïnstalleerd, die als enige Jason te hulp schoot toen het nodig was. Uiteraard is pa Danby niet blij met de gang van zaken en kondigt vergelding aan. Zal Jason hulp krijgen van de andere bewoners in het stadje?

Support Your Local Gunfighter (1971, 88 min)
Latigo Smith (James Garner) is een profiteur van vrouwen met een gokprobleem en een grote hekel aan het ‘wilde’ westen. Wanneer zijn laatste verovering, de madam van lichte zeden Goldie (Marie Windsor) iets te opdringerig wordt, stapt Latigo uit de trein in het kleine plaatsje Purgatory. Het plaatsje wordt volledig gedomineerd door de goudkoorts, waarbij burgemeester Taylor Barton (Harry Morgan) en Kolonel Ames (John Dehner) met elkaar in strijd zijn om als eerste de grote goudader onder het plaatsje aan te boren.
Het toeval wil dat Taylor en zijn schietgrage dochter Patience (Suzanne Pleshette) denken dat Latigo eigenlijk de snelle schutter Swift Morgan is. Latigo weet iedereen ervan te overtuigen dat de man die hij nog maar net heeft ontmoet, de wat simpele Jug May (Jack Elam), eigenlijk Swift Morgan is en dat Latigo alleen maar de geldzaken van Swift beheerd. Latigo weet op deze wijze van de burgemeester een grote som geld te krijgen, die hij vervolgens weer verliest aan de roulettetafel. Dan blijkt de echte Swift Morgan onderweg te zijn om af te rekenen met de oplichter die zijn naam gebruikt. En Goldie arriveert in het dorpje om haar ‘geliefde’ te zoeken. Hoe redt Latigo zich hier uit?

In 1969 kwam regisseur Burt Kennedy met de komische westernfilm Support Your Local Sheriff!. Gebaseerd op een script van Williams Bowers bleek de combinatie van droge humor en western bleek bij het publiek goed aan te slaan. Door de komische wijze waarop het verhaal werd gebracht, heeft de film meer weg van een parodie op de western. James Garner speelt met een gladgestreken gezicht de man die zonder enige ervaring een losgeslagen stadje weer in het gareel krijgt. Een man die in die anarchie door pure bluf de grootste boef in bedwang weet te houden. Het komische karakter van de film wordt natuurlijk nog eens geaccentueerd door Harry Morgan als de burgemeester en Jack Elam als de hulpsheriff. Beide kun je toch ook niet echt serieus nemen. Harry Morgan is beter bekend als kolonel Sherman T. Potter in de televisieserie M.A.S.H.
Uiteraard kon een vervolg niet uitblijven. Twee jaar later verscheen de film Support Your Local Gunfighter, wederom onder regie van Burt Kennedy. Nu is deze film geen vervolg, maar meer een vergelijkbaar verhaal met grotendeels dezelfde cast en ook dezelfde humoristische aanpak. Wat dat betreft is deze tweede film weinig origineel. James Garner speelt nu weliswaar geen sheriff maar een profiteur die per ongeluk voor een snelschutter wordt aangezien en wederom een stadje in nood kan redden. Harry Morgan weer in de rol van burgemeester en Jack Elam wederom in de rol van het minder snuggere hulpje. Als losstaande film is Support Your Local Gunfighter ook wel weer leuk met hetzelfde persiflage gehalte als de eerste film.
Ondanks het feit dat MGM beide films in één set heeft uitgebracht, moet je ze niet direct na elkaar bekijken. Beide verhalen staan volledig los van elkaar. Overeenkomst is een vergelijkbaar verhaal en grotendeels dezelfde cast. Maar daar houdt het dan ook mee op. Je moet wel liefhebber zijn van dit soort humor en western om beide films te kunnen waarderen.

Genre: Komedie/Humor, Western
Jaar: 1969
Speelduur: 177 min
Verpakking: Duo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: MGM
EAN: -

Beide films staan in het originele 1.85:1 beeldformaat anamorf op de DVD. Ook is van beide films de beeldkwaliteit nagenoeg identiek. De beeldkwaliteit verraadt duidelijk de leeftijd van beide films. Met name de eerste tien minuten ziet het beeld er zeer gedateerd uit met wat vaal geworden kleuren en ruim aanwezige filmgrain. Na enige tijd wordt dit beter en is duidelijk dat de film ook opgeknapt is. Kleurverzadiging is dan een stuk beter geworden, al doen de kleuren ook wat kunstmatig aan. Met name de huidtinten zijn allemaal egaal bruin, waarbij kleine details van de huid volledig ontbreken. Dit zal ook zijn oorzaak hebben bij het proces van verwijderen van overmatig filmgrain, waarbij dan kleine details in het beeld verloren zijn gegaan. Dat we te maken hebben met een transfer waarbij een releaseprint als bron is gebruikt, maken ons de regelmatig in de rechterbovenhoek terugkerende ‘reel change markers’ ook bekend als ‘cigarette burns’ wel duidelijk. Hier zal ook de reden liggen dat de beeldkwaliteit niet gedurende de hele film constant is, maar na het opduiken van zo’n markering soms kan veranderen. In het beeld zitten ook af en toe kleine spetters, al valt dit voor films van deze leeftijd enorm mee. Edge enhancement is toegepast. Alhoewel het beeld van beide films wat bruinig getint is en gedateerd aandoet, past de sfeer die het beeld uitstraalt zeer goed bij de westernfilm.
Beide films zijn onderverdeeld in 16 chapterstops. Beide films staan op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de films. De ondertiteling heeft een prima leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Evenals de beeldkwaliteit is ook de geluidskwaliteit voor beide films nagenoeg gelijk. De originele mono soundtrack van de film staat in Dolby Digital 2.0 mono (192 kb/s) op de schijf. De soundtrack klinkt gedateerd, met name door het beperkte frequentiebereik met nauwelijks enig laag in het geluid. Explosies en pistoolschoten klinken daardoor schel en missen impact. De dialogen zijn goed te volgen. Af en toe treedt enige oversturing in het geluid op, met name als er op luide toon wordt gesproken.
De mono soundtrack is als een DD2.0 track op de schijf gezet. Dit betekent dat het geluid uit beide frontspeakers komt. Het geluid komt voor het gevoel goed uit het midden; bij gebruik van de Dolby ProLogic decodering komt het geluid netjes uit de centerspeaker. De soundtrack is klinkt nagenoeg ruisvrij.

De menu’s zijn statische breedbeeld plaatjes zonder achtergrondgeluid. De menukeuzen bestaan uit symbolen waarvan niet zo direct duidelijk is welke keuze erachter zit. Op beide schijven staan geen extra’s.

Support Your Local Sheriff! en Support Your Local Gunfighter zijn twee films van regisseur Burt Kennedy die volgens hetzelfde recept zijn gemaakt. Beide films zijn westerns waarin de humor de boventoon voert. In zekere zin doen de film denken aan een parodie op het ‘wilde westen’. In beide films speelt James Garner de hoofdrol, waarbij de hoop op een betere toekomst van een stadje op hem is gevestigd. In de ene film is hij daarvoor een sheriff en in het de andere wordt hij aangezien voor een snelle schutter (gunfighter). Ondersteundende rollen zijn er voor Harry Morgan, die in beide films een burgemeester speelt en Jack Elam, die in beide films de minder snuggere hulp speelt.
MGM heeft beide films in één DVD set uitgebracht. Beide films hebben nagenoeg dezelfde kwaliteit beeld en geluid. De beeldkwaliteit doet weliswaar gedateerd aan, maar is ook duidelijk enigszins opgeknapt en past qua sfeer verder goed bij de film. De kwaliteit van het beeld is redelijk. Zo ook de geluidskwaliteit, die in beide gevallen gewoon mono is. Extra’s zijn er niet.