Glimmerman, The

04-04-2001

3.8

Glimmerman, The (DVD)

Rechercheur Jim Campbell (Keenen Ivory Wayans) krijgt bij een onderzoek naar een seriemoordenaar tegen zijn zin Jack Cole (Steven Seagal) als partner. Met Boeddhistische bidkralen om de hals, vertrouwend op aloude drankjes en de Oosterse filosofieën aanhangig, is ex-New Yorker Cole een partner zoals Campbell nog nooit heeft gezien. Het mysterieuze verleden van Cole draagt hier alleen maar aan bij. De zaak wordt bovendien ingewikkelder als Cole als voornaamste verdachte van de moorden gezien wordt. Het is aan Cole om, met behulp van Campbell, zijn onschuld te bewijzen en de werkelijk moordenaar te pakken.

In het begin van The Glimmerman denk je met een thriller te maken te hebben. Maar één seriemoordenaar zou Steven Seagal nooit genoeg aanleiding kunnen geven om zijn gepatenteerde \"Kijk-Hoe-Ik-In-Mijn-Eentje-Grote-Groepen-Mensen-Tot-Pulp-Sla\"-kunstjes te laten zien, dus het verhaal slaat al vlug om in een standaard actie-verhaaltje. Zoals verwacht van Seagal is er aan vecht- en schiet-scenes geen gebrek en actie-fans komen dan ook goed aan hun trekken. Het mag bekend zijn dat Seagal nooit een Oscar zal winnen met zijn \"acteerwerk\", maar Keenen Ivory Wayans weet de aandacht hiervan af te leiden door de meeste dialogen voor rekening te nemen. Dat is maar goed ook, want Seagal heeft gedurende de film de irritante gewoonte om continu Oosterse wijsheden uit te kramen. Bovendien voegt Wayans wat humor toe aan het droge gefluister van zijn tegenspeler. Het verhaal is geheel naar verwachting: simpel en niet al te geloofwaardig. Maar als je je verstand op nul zet (eigenlijk een vereiste bij Seagal-films), is The Glimmerman best een vermakelijke actiefilm.

Genre: Actie
Jaar: 1996
Speelduur: 88 min
Verpakking: Snapper
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321931144797

De beeldkwaliteit van deze enkellaags, enkelzijdige DVD is goed. Om te beginnen is de anamorfe weergave (in verhouding 1.78:1, en niet 1.85:1 zoals de verpakking vermeldt) redelijk helder en scherp. Verder zijn de kleuren van het beeld mooi verzadigd en is van artefacting en beeldruis geen sprake. Een nadeel is het feit dat het beeld nogal donker is. Hierdoor is in van oorsprong donkere scenes moeilijk te zien wat zich afspeelt. De witte ondertiteling is goed te lezen, maar had gerust een regel lager geplaatst mogen worden. De film is ingedeeld in 33 tracks. Vanuit het menu kan echter slechts naar een beperkt aantal tracks gesprongen worden.

Ook op het gebied van geluid presteert de DVD van The Glimmerman zeker niet slecht. De surround-kanalen worden voornamelijk gebruikt voor muziek en omgevingsgeluid, waarbij af en toe een effect in split-surround voorbij komt. Vooral bij de actie-scenes geeft dit een mooi, vol geluidsbeeld. Het LFE-kanaal wordt benut wanneer het nodig is (tijdens explosies e.d.), zonder al te nadrukkelijk aanwezig te zijn. Klein nadeel is dat de dialogen uit het center-kanaal soms moeilijk te volgen zijn als er veel overig geluid is.

Er zijn op deze DVD geen extra\'s te vinden, alhoewel de verpakking vermeldt dat er productie-informatie aanwezig zou moeten zijn.

De kwaliteit van beeld en geluid van The Glimmerman is goed. Het gebrek aan extra\'s is echter een minpunt. Vind je dit geen bezwaar en weet je het type Seagal-film (verstand-op-nul-en-knallen-maar) wel te waarderen, dan zul je je zeker weten te vermaken met deze DVD.