Out of Africa (SE)

07-04-2005

7.3

Out of Africa (SE) (DVD)

1913: De vermogende Deense Karen Dinesen (Meryl Streep) doet de Zweed baron Bror Blixen (Klaus Maria Brandauer), de broer van haar voormalige geliefde, het voorstel om met haar te trouwen. Een soort verstandshuwelijk waarbij Bror gebruik kan maken van Karen’s vermogen en Karen op deze wijze de status van barones krijgt en niet alleen achterblijft. Ze gaan zich vestigen in Afrika.
Niet lang daarna arriveert Karen in Kenia, waar Bror al de nodige voorbereidingen heeft getroffen voor het huwelijk en het starten van hun veehouderij. Alleen heeft Bror zonder overleg besloten een koffieplantage te beginnen in plaats van een veehouderij. Niemand heeft echter op zo’n hoogte en dergelijk droge grond ooit koffie verbouwd en het duurt vier jaar alvorens er voor het eerst geoogst kan worden. Daarbij komt Karen er alleen voor te staan, als blijkt dat Bror meestentijds weg is om te gaan jagen.
Voor hulp bij het bewerken van de plantage doet Karen een beroep op de lokale bevolking, de Kikuyu. In haar eenzame avonden op de ranch krijgt Karen gezelschap van de jager Denys Finch Hatton (Robert Redford) en zijn vriend Berkley Cole (Michael Kitchen). Denys heeft al een keer Karen gered voor een leeuwin en zijn aanwezigheid doet haar goed. Tussen beide ontstaat een bijzondere relatie, waarbij Karen zich aangetrokken voelt tot Denys’ vrije levenstijl en zijn kennis van Afrika. Karen intrigeert Denys door de mooie verhalen die zij kan vertellen.
Dan begint de eerste wereldoorlog en trekken de Engelse kolonisten ten strijde. Zo ook Bror, Karen weer alleen achterlatend.

Out of Africa vertelt het boeiende en waargebeurde verhaal van Karen Blixen, een wilskrachtige vrouw die samen met haar rokenjagende man een koffieplantage runt en langzaam verliefd wordt op het land en haar inwoners. Sydney Pollack maakte van dit levensverhaal van Karen Dinese Blixen een prachtige filmepos met sterren als Meryl Streep en Robert Redford in de hoofdrol. De films is gebaseerd op de memoires van Isak Dinesen, het pseudoniem waaronder Karen Blixen haar boeken schreef. Kurt Luedtke gebruikte deze memoires voor het script van de film. Uiteraard is de film een geromantiseerde vertelling van dit deel van het leven van Karen Blixen. Hoe moeilijk ze het echt gehad heeft in Afrika wordt in de film niet duidelijk. Maar wel haar liefde voor het land en de inwoners. Karen verliet in 1931 Afrika om weer naar Denemarken terug te gaan. Maar voor zij vertrokt zorgde zij ervoor dat de lokale bewoners goed beschermd achterbleven. Karen overleed in 1962 op 78-jarige leeftijd.
Meryl Streep heeft zich bij haar voorbereiding op haar rol gebruik gemaakt van geluidsbanden van Isak Dinesen, die daarop haar eigen boeken voorlas. Op deze wijze heeft Meryl Streep zich het Deens/Duitse accent van Karen eigen gemaakt. De rol van de jager Denys Finch Hatton wordt gespeeld door Robert Redford. Volgens de boeken van Dinesen is Hatton een Engelsman, maar Redford weigerde zich een Engels accent aan te meten. Dit had tot gevolg dat elke verwijzing dat Hatton Engels zou zijn, in de film geschrapt is.
Regisseur Sidney Pollack heeft met Out of Africa een hooggewaardeerde film gemaakt. Een prachtige verfilming van het verhaal over liefde en verlies, met bijzonder goede acteerprestaties van de hoofdrolspelers. De film kreeg in 1986 maar liefst 11 Oscar nominaties, waarbij zeven Oscar’s werden gewonnen. De Oscar’s waren voor beste film, regie, scenario, cinematografie, de filmmuziek, aankleding van de set en het geluid. Klaus Maria Brandauer en Meryl Streep werden beide genomineerd voor hun rol, maar wonnen de prijs niet. Wel kreeg Brandauer een Golden Globe toegekend.
De filmmuziek is gecomponeerd door John Barry. Een prachtige ingetogen muziekscore die de mooie beelden van Afrika met een mooie muzieklijn ondersteunen. Muziek waarin de hoorn een belangrijke rol speelt. Barry schreef vijf jaar later de muziek voor een vergelijkbaar indrukwekkende epos, Dances with Wolves. Beide composities hebben veel van elkaar weg.
De film is geheel op locatie in Afrika opgenomen. Er is zelfs gebruik gemaakt van inventaris die de echte Karen Blixen in Afrika had achtergelaten. Omdat in Afrika strenge regels gelden ten aanzien van het gebruik van dieren, zijn de leeuwen in de film overgevlogen vanuit California. Er is ook een scène waarin Meryl Streep moet vechten tegen een leeuw die een koe probeert te doden. De scène verliep niet geheel zoals gepland en de angst op het gezicht van Meryl Streep is dan ook echte angst.
Out of Africa is een boeiend 2½ uur durend meesterwerk van Sidney Pollack, waarbij zowel het land Afrika, als haar bewoners en het leven van Karen Blixen met veel gevoel en respect worden behandeld. Een meesterwerk die niet in de filmcollectie mag ontbreken.

In 2000 is Out of Africa door Universal als een Collector’s Edition uitgebracht. Omdat het nu 20 jaar geleden is dat de film uitkwam, heeft Universal de film opnieuw uitgebracht in een 2-disc Special Edition. Een chique ogende uitgave met fraaie slipcase, waarbij beeld en geluid opnieuw gemasterd zijn en de extra’s zijn geplaatst op een tweede disc. Vergeleken met de eerdere uitgave zijn er geen extra’s bijgekomen.

Jaar: 1985
Speelduur: 155 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, En vele andere
EAN: 5050582313628

• Bioscooptrailer
  • Audiocommentaar Sidney Pollack
  • Documentaire Song of Africa

De film staat in zijn oorspronkelijk bioscoop beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. Het geremasterde beeld ziet er zeer goed uit. Niet geheel zonder fouten weliswaar, maar deze kleine foutjes zijn geenszins storend. Het fraaie beeld geeft de ongerepte Afrikaanse natuur op zeer natuurlijke wijze prachtig weer. Het beeld is mooi helder en kleurrijk met een prima contrast en goed zwartnviveau. Bij het begin van de film vallen filmgrain en telecine wobble duidelijk op. Maar al vrij snel heb je van beide minder last meer. Filmgrain blijft verder nog wel zichtbaar, maar is alleen bij enkele buitenscène goed zichtbaar. Edge enhancement is heel licht toegepast. Het beeld oogt redelijk scherp en heeft voldoende detaillering. Incidenteel is nog wel een spettertje in het beeld te zien.
De film is opgedeeld in 19 chapterstops. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en netjes onder in het beeld geplaatst.

De oorspronkelijk Dolby Stereo soundtrack is opnieuw digitaal gemasterd. Bij de soundtrack heb je keuze uit een kwaliteit zeer goede Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) track en een evenzo fraaie DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) track.
De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers. Voor de dialogen wordt de centerspeaker gebruikt. De prachtige muziek van John Barry komt met een prima stereobeeld uit beide frontspeakers. De surrounds worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en de ambiance. Enkele scènes wordt actiever gebruik gemaakt van de surroundspeakes, zoals bij de scène met het vliegtuigje. Het LFE kanaal wordt incidenteel gebruikt voor een wat dieper laag. Een fraaie natuurlijk klinkende soundtrack.
Tussen de DD 5.1 en de DTS 5.1 is het kwaliteitsverschil niet zo heel erg groot; de DTS klinkt wat gedetailleerder terwijl de DD iets voller klinkt.

De breedbeeld menuscherm zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondgeluid. Deze set bestaat uit 2 DVD’s, waarbij de film met een audiocommentaar op de eerste DVD staan en de overige extra’s op de tweede DVD. De extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Disc 1

Filmcommentaar met regisseur Sidney Pollack
Voor de eerdere DVD release in 2000 sprak regisseur Sidney Pollack een audiocommentaar in. Een bijzonder goed commentaar dat de volle 2½ het aanhoren waard is en op allerlei gebied de nodige achtergrondinformatie geeft. Sidney Pollack werd in 2001 genomineerd voor de Video Première Award voor het beste audiocommentaar.

Disc 2

Lied van Afrika (50 min)
In fraaie documentaire die in 1999 is opgenomen. Diverse betrokkenen kijken terug op het maken van de film, het filmen in Afrika en het werken met de lokale bevolking en met de dieren. Veel interviewfragmenten, beelden achter de schermen, fotomateriaal en natuurlijk filmfragmenten. Een interessante documentaire die veel achtergrondinformatie geeft. Beeld is 1.33:1 standaard beeldformaat met filmfragmenten in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Bioscooptrailer (3 min)
De bioscooptrailer in 1.33:1 standaard beeldformaat.

De set is verpakt in een Amaray duo keepcase, waar omheen een fraaie chique ogende slipcase zit.

Out of Africa is de schitterende verfilming van het Afrikaanse deel van het leven van Karen Blixen, gebaseerd op haar eigen memoires die zij onder het pseudoniem Isak Dinesen schreef. Regisseur Sidney Pollack heeft met groot gevoel en respect dit verhaal over liefde en verlies in beeld gebracht, geholpen door prachtig spel van de hoofdrolspelers Meryl Streep, Robert Redford en Klaus Maria Brandauer. In 1986 kreeg de film maar liefst zeven Oscar’s toebedeeld.
Omdat het 20 jaar geleden is dat de film uitgebracht werd, heeft Universal de film opnieuw uitgebracht in een 2-disc Special Edition. Beeld en geluid zijn opnieuw geremasterd en zijn beide van goede kwaliteit. Bij het geluid is keuze uit een DD5.1 en een DTS5.1 track. Als extra een uitstekend audiocommentaar van de regisseur. Op de tweede DVD staat de documentaire “Lied van Afrika” waarin wordt teruggekeken op het maken van de film. Deze extra’s stonden ook op de eerdere release van de film. Uiteraard is deze prachtige film een ‘must have’ voor je filmcollectie.