Laws of Attraction

02-04-2005

4

Laws of Attraction (DVD)

Audrey Woods (Julianne Moore) is een New Yorkse topadvocaat, gespecialiseerd in echtscheidingen. Ze heeft het zo druk met haar werk, dat het er van een relatie nog niet is gekomen. Ze heeft nog nooit een zaak verloren. Maar dan wordt de tegenpartij opeens vertegenwoordigd door Daniel Rafferty (Pierce Brosnan). Een charmante, knappe verschijning, maar tegelijkertijd net als Audrey, een buitengewoon goede echtscheidingsadvocaat. In aanpak verschillen beiden totaal, evenals de wijze waarop ze in het leven staan. De strijd tussen beide beperkt zich niet tot de rechtszaal, waarbij de vonken er van afvliegen.
Dan krijgen beide een nieuwe zaak. De echtscheiding van het showbizzkoppel modeontwerpster Serena (Parker Posey) en rockartiest Thorne Jamison (Michael Sheen). Inzet van de echtstrijd is het gigantische kasteel Caistle Cleogh in Ierland. Daniel en Audrey vertrekken beide naar Ierland om daar een claim te leggen op het kasteel voor beider cliënt. Ze komen terecht in het plaatselijke volksfeest. Een feest van zang, dans en drank, waarbij ze de volgende dag een schokkende ontdekking doen.

Laws of Attraction valt in het genre ‘romantische komedie’. Beide hoofdrolspelers Pierce Brosnan en Julianne Moore zien we niet veel in dit genre. Na de actiegerichte films, waarbij Brosnan tegenwoordig natuurlijk als de laatste 007 door het leven gaat, is een rol in een komische en romantische film een leuke afwisseling. Brosnan is trouwens een van de producers van Laws of Attraction geweest.
Laws of Attraction deed het in de bioscopen niet zo goed. Feitelijk is het geen slechte film. Alleen voegt deze film niets nieuws toe aan de talrijke romantische komedies die al zijn gemaakt en is de film sommige momenten ook nog eens erg clichématig. Wat dat laatste betreft kreeg de film een zeer slechte pers in Ierland, waar een krant Dublin bij de Ierse première van de film een pagina groot artikel gebruikte om te benadrukken hoe stereotype en minder florissant de Ierse bevolking in de film wordt afgeschilderd.
Brosnan en Moore geven elkaar leuk spel en de film heeft ook zo zijn aardige momenten. Het idee om echtscheidingsadvocaten als hoofdrolspelers te gebruiken geeft natuurlijk leuke mogelijkheden en tevens de kans om ook nog een stukje moraal toe te voegen. Moraal in de zin van dat je niet te makkelijk je huwelijk moet opgeven als er eens wat problemen zijn. Ook dat is natuurlijk niets verrassends.
Regisseur Peter Howitt heeft vooral de nodige televisierollen op zijn cv staan. Als regisseur kennen we hem van de actiefilm AntiTrust. Net als in AntiTrust heeft Howitt ook in deze film weer een cameo optreden. Aan het begin van de film is hij te zien als de eerste cliënt van Brosnan.
De film is effectief van muziek voorzien door componist Ed Shearmur, waarbij ook hier de Ierse muziek stereotype is neergezet.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 86 min
EAN: 8715664021798

• Behind the Scenes
  • Interviews
  • Filmclips

Direct na de aftiteling schieten emoties als woede, frustratie, irritatie en ongeloof door je lijf. En de grote vraag natuurlijk; waarom moet dit nu zo? Wat is namelijk het geval. Wederom hebben we te maken met een uitgave waarbij het originele beeldformaat 2.35:1 is en de begintitels ook in dit formaat worden getoond. Maar direct na de begintitels is het beeld opeens 1.78:1 geworden. Anamorf weliswaar, maar dat mag de grote tegenvaller niet verbloemen. En dit 1.78:1 formaat is ook nog eens onvervalst pan & scan. Dat is regelmatig te merken als beide hoofdrolspelers even niet samen in het beeld passen (zie screenshot 3). Vertwijfeld vragen wij ons bij deze release ook het waarom af. Het is niet de eerste keer, helaas. En gezien het nu regelmatig terugkerend karakter lijkt dit ook niet de laatste keer. Maar waarom nu toch beste mensen bij Dutch FilmWorks? Het lijkt erop dat iemand bij Dutch FilmWorks aversie heeft tegen de onmiskenbare zwarte balken die een 2.35:1 filmformaat ook op de breedbeeld weergever geeft. Maar nu is helaas de door de regisseur bedoelde beelduitsnede (zie ook screenshot 6) geweld aan gedaan.
Alle buitenlandse releases hebben trouwens het juiste 2.35:1 beeldformaat, de release van DFW lijkt de enige te zijn die een afwijkend beeldformaat gebruikt.
Jammer natuurlijk, want de verdere kwaliteit van het beeld is eigenlijk gewoon goed. Kleuren zien er natuurlijk uit, het beeld is helder met goed contrast. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook goed. Er is een lichte vorm van filmgrain aanwezig, evenals een milde vorm van edge enhancement.
De film is verdeeld in 19 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Bij de Engelstalige soundtrack is keuze uit een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) surroundtrack. De soundtrack klinkt goed ruimtelijk, al licht de nadruk van de soundtrack wel op de voorste kanalen. De frontspeakers geven de muziek een goede stereospreiding. De surrounds zorgen heel subtiel voor de ruimtelijkheid. Dit verandert in positieve zin enigszins tijdens de scène met het rockconcert, waarbij het geluidsbeeld zich helemaal rondom je afspeelt. De overige filmgeluiden komen met nadruk uit de voorste speakers, ook hier subtiel gebruik van de surroundspeakers. Ondanks een goed aanwezig laag, wordt het LFE kanaal niet gebruikt. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker en zijn goed te volgen.
Tussen de aanwezige DD en de DTS track zit geen hoorbaar kwaliteitsverschil. Deze DFW release lijkt de enige met een DTS track te zijn. Voor zover we konden nagaan hadden de verschillende buitenlandse releases alleen een DD 5.1 geluidstrack. Een DTS track is natuurlijk marketingtechnisch interessant, maar liever hadden we gezien dat DFW het juiste beeldformaat had toegepast.

Zoals steeds meer gebruikelijk start de DVD met een aantal promotionele trailers. Deze trailers zijn ook te vinden onder de menukeuze Also/soon on DVD.
De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s hebben 1.33:1 standaard beeldformaat en zijn voorzien van Nederlandstalige ondertiteling.

Interviews (17 min)
Geeft een vervolgmenu met keuze voor regisseur Peter Howitt of de acteurs Pierce Brosnan, Julianne Moore, Parker Posey, Michael Sheen en Frances Fisher. Het zijn allemaal korte stukjes interview, waarbij de gestelde vraag is weggelaten en je alleen de reactie van de geïnterviewde hoort. Elk vertelt iets over het verhaal en het gespeelde karakter.

Behind the scenes (11 min)
Een blikje achter de schermen tijdens de opnames. De opnames van verschillende scènes wordt getoond waarbij de beroemde uitspraak ‘and… action’ frequent te horen is. Geen toelichting bij de beelden en ook geen ondertiteling.

Theatrical Trailer (2 min)
De bioscooptrailer in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Filmclips (8½ min)
Een extra waarbij we ons afvragen wat de toegevoegde waarde hiervan is. Je kunt hier een 11-tal korte scènes uit de film kiezen. Beeldformaat is nu 1.85:1 niet anamorf.

Also Availabe
Hier dezelfde promotietrailers als waarmee de DVD automatisch start.

Laws of Attraction is een leuke romantische komedie met Pierce Brosnan en Julianne Moore in de hoofdrol. Beide zijn topadvocaten op het gebied van echtscheidingen, waarbij ze elkaar met alle mogelijke middelen proberen af te troeven, en ondertussen toch tot elkaar aangetrokken lijken te voelen. Aan het genre romantische komedies voegt de film niet echt iets vernieuwend toe en is sommige momenten zelfs erg stereotype. Brosnan en Moore geven leuk spel in deze komedie, waarbij ook de moraal over huwelijksproblemen niet ontbreekt.
Op technisch gebied stelt deze uitgave van Dutch FilmWorks erg teleur. Het filmbeeld heeft niet de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1, maar is helaas aan de zijkanten geknipt tot het 1.78:1 breedbeeld formaat. Alle buitenlandse releases van de film hebben wel het juiste beeldformaat. De kwaliteit van het beeld is verder in orde. Evenals het geluid dat met zowel een DD 5.1 als een DTS 5.1 track goed vertegenwoordigd is. Tussen deze tracks zit geen hoorbaar kwaliteitsverschil. Interviews en een korte blik achter de schermen vormen de belangrijkste extra’s. Voor de liefhebbers van dit genre best een leuke film, alleen erg jammer van het verknipte beeldformaat.