Young Black Stallion, The

25-03-2005

5.6

Young Black Stallion, The (DVD)

De karavaan van Neera (Biana Tamimi) en haar grootvader Ben Ishak (Richard Romanus) wordt in de woestijn overvallen door een bende onder leiding van Rhamon (Gérard Rudolph). Neera vlucht alleen de woestijn in. Ze valt van haar kameel en raakt bewusteloos. Eenmaal weer bijgekomen rest haar niets anders dan te voet verder te gaan, aangezien haar kameel verdwenen is. Bij een waterbron ziet ze een mooi jong zwart paard staan. Neera weet contact te maken met het paard, dat haar vergezeld in haar tocht terug naar huis. Daar zijn grootvader Ben Ishak en de jongen Aden (Patrick Elyas) blij haar weer te zien. Hun paardenfokkerij staat er leeg bij, want alle paarden zijn hem afgenomen door de gemene Rhamon. Neera vertelt van het zwarte paard, maar Ben Ishak doet dit af als een hersenspinsel. Later ontdekt Neera het zwarte veulen in de buurt van hun huis. Zij gaat weer achter hem aan. In het geheim gaat zij het paard trainen voor de jaarlijkse paardenrace. Als het haar lukt om die te winnen, kan haar grootvader weer alle paarden terugkrijgen.

The Young Black Stallion is gebaseerd op het klassieke verhaal The Black Stallion van de schrijvers Walter en Steven Farley. Dit verhaal is in 1979 in een productie van Disney door regisseur Carroll Ballard verfilmd, waarbij Jeanne Rosenberg het filmscript schreef. Diezelfde Jeanne Rosenberg schreef het script voor deze ‘prequel’ genaamd The Young Black Stallion. Ofwel, de film speelt zich af voor het origineel, waarbij het zwarte paard dus nog een jong veulen is. In 1983 was nog een vervolg op The Black Stallion gemaakt, toepasselijk genaamd The Black Stallion Returns.
The Young Blacl Stallion is een korte film met een speeltijd van ruim 45 minuten. De reden hiervoor is dat de film origineel een IMAX release is. IMAX producties zijn in het algemeen vrij kostbaar om te maken, vandaar de kortere speeltijd. Ook ligt bij de IMAX films het accent vooral op de mooie beelden, hetgeen in deze film ook duidelijk te merken is. Het verhaal van The Young Black Stallion is vrij eenvoudig, maar het is prachtig in beeld gebracht. De film is opgenomen in Namibië, wat zeer fraaie landschapplaatjes als resultaat heeft.

IMAX is afkomstig van een Canadees bedrijf dat in 1967 is opgericht. IMAX richt zich op het projecteren van de film op bijzondere grote schermen. Omdat het gewone 35 mm negatief, wat normaliter voor films wordt gebruikt, daarvoor kwalitatief niet toereikend is, worden IMAX films vastgelegd op een beduidend groter negatief formaat. Dit grote negatiefformaat staat bekend als 15/70 mm negatief, ofwel een 15 perforatie / 70 mm negatief. Het beeldoppervlak van dit negatief is ongeveer 10x groter dan het gewone 35 mm negatief. En daardoor levert dit bij grote projectie ook een veel scherper beeld op.

Jaar: 2004
Speelduur: 48 min
Verpakking: Alpha Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Portugees
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418032722

• Proloog
  • Biana zoeken
  • Filmen in Namibië
  • De Kashba bouwen
  • De hengsten temmen
  • Een IMAX verhaal

Het IMAX beeld heeft oorspronkelijk een beeldverhouding van ongeveer 1.44:1. Op deze DVD is het beeld boven en onder iets bijgesneden tot het 1.78:1 breedbeeld formaat. Het beeld is anamorf op de DVD gezet. Het verlies aan boven- en onderzijde van het beeld is tijdens het bekijken van de film niet merkbaar. Het anamorfe beeld zorgt ervoor dat je bij breedbeeld weergave extra beeldlijnen hebt. En dat heeft tot gevolg dat we aan het beschrijven van de kwaliteit van het beeld weinig woorden hoeven te besteden. Nagenoeg perfect! Het zeer kleurrijke beeld wordt prachtig kleurrijk weergegeven, waarbij de kleuren goed verzadigd zijn en natuurlijk aandoen. Tevens heeft het beeld uitstekend contrast en zwartniveau. Scherpte is ook erg goed, evenals de detaillering. Er is een zeer lichte vorm van edge enhancement toegepast. Uiteraard is het beeld volledig vrij van spetters, krasjes of andersoortige ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 4 chapterstops. Alhoewel de DVD van het type DVD-9 (dubbellaags) is, vind tijdens de film geen laagwisseling plaats. De ondertiteling is, zoals gebruikelijk bij Buena Vista / Disney, te hoog onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Doordat alle beschikbare kanalen goed worden gebruikt, ontstaat een mooi klinkende surround track. De soundtrack heeft een lichte nadruk op de voorste kanalen, maar als geheel geeft het een prima surroundgevoel. De muziek heeft een prima stereogeluid, waarbij de surrounds er enige ruimtelijkheid aan geeft. De soundtrack klinkt goed vol met lekker stevig laag en goede detaillering in het hoog. Het LFE kanaal wordt hierbij goed gebruikt. De dialogen zijn altijd goed te volgen en komen uiteraard uit de centerspeaker.

De geanimeerde breedbeeld menuschermen met achtergrondgeluid zijn beschikbaar in vele talen, waaronder Nederlands.
Uiteraard start de DVD met enkele promotietrailers van andere Buena Vista / Disney uitgaven.
De extra’s vormen een fraaie en informatieve toevoeging op het de vrij korte film. De extra’s zijn in 1.78:1 anamorf breedbeeld formaat en Nederlands ondertiteld.

Proloog (14 min)
Originele titel van dit extra is The Sire. Een korte film die als een soort proloog op de film te beschouwen is. Beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf. Na de Proloog start automatisch de hoofdfilm.

Biana zoeken (5 min)
Korte featurette over het zoeken naar de hoofdrolspeelster, waarbij het kunnen paardrijden natuurlijk erg belangrijk was.

Filmen in Namibië (6 min)
Korte featurette over het filmen in Namibië en het vinden van de mooiste filmlocaties.

De Kashba bouwen (4 min)
Korte featurette over de woonlocatie van Ben Ishak.

Een IMAX verhaal (8 min)
Filmen in IMAX is anders dan een gewone 35 mm film maken. Dat wordt in deze korte featurette wel duidelijk. En ook dat zo’n IMAX camera zelf redelijk wat lawaai maakt en tamelijk groot is.

De hengsten temmen (6 min)
Werken met paarden is een kunst op zich. helemaal als ze als wilde paarden moeten overkomen. In de film zijn speciaal getrainde arabieren paarden gebruikt.

The Young Black Stallion is een korte film gefilmd in het IMAX formaat. Het verhaal is eenvoudig en bedoeld als prequel op het klassieke The Black Stallion. Maar vanwege het IMAX karakter ligt de nadruk meer op de mooie plaatjes, dan op het verhaal. Het verhaal gaat over ene jong meisje dat in de woenstijn vriendschap maakt met een jonge wild veulen. Zij traint het veulen om mee te doen aan de jaarlijkse paardenrace.
De film is vastgelegd in het IMAX formaat, hetgeen betekent vastgelegd op een veel groter negatief formaat dan gebruikelijk om zodoende met hoge kwaliteit groot te kunnen projecteren.
Het beeld op deze DVD release is dan ook van zeer hoge kwaliteit, alhoewel het beeld wel iets is bijgesneden tot het breedbeeldformaat. Ook het DD 5.1 geluid klinkt bijzonder goed. Als toevoeging op de korte film een aantal korte featurette die een goede en informatieve toevoeging op de film zijn. Voor iedereen die van paarden houdt een leuke korte film met een verhaal dat erg mooi in beeld is gebracht.