Company, The

18-03-2005

6.1

Company, The (DVD)

Loretta ‘Ry’ Ryan (Neve Campbell) is een jonge ballerina met één grote passie: dansen. En ze heeft er alles voor over om soliste te worden. Ze maakt onderdeel uit van een balletgezelschap onder artistieke leiding van de beroemde choreograaf Alberto Antonelli (Malcolm McDowell). Ry moet hard trainen voor de uitvoeringen, maar haar eerste kans op succes komt als zij onverwachts de hoofdrol mag dansen in een stuk, wanneer een collega danser het fysiek even niet aankan. Antonelli is bijzonder enthousiast over haar prestatie. Ry krijgt nu de kans om de hoofdrol te spelen in een nieuw stuk dat Antonelli in voorbereiding heeft. Dit vraagt van Ry een zeer grote fysieke en emotionele inzet en toewijding. Maar Ry is minder gedisciplineerd dan ze zou moeten zijn, mede doordat haar aandacht ook ligt bij haar nieuwe vriendje Josh (James Franco).

Met The Company geeft regisseur Robert Altman je een kijkje in de wereld van het professionele ballet. De film is geen gewone film, al geeft het juist wel een doodgewone kijk op het leven, het leven van een dansgezelschap dan wel te verstaan. Het verhaal volgt het dansgezelschap bij de voorbereidingen op een nieuwe balletvoorstelling. Hierbij wordt geen aandacht besteed aan een verhaal of de persoonlijke verwikkelingen van de dansers, met uitzondering dan van hoofdrolspeler Neve Campbell, die de rol van Ry speelt. Zij is het enige karakter dat we buiten de trainingen en repetities om ook volgen. De overige spelers zijn trouwens leden van het vermaarde Joffrey Ballet uit Chicago, Amerika. Neve Campbell schreef samen met Barbara Turner het script voor de film, was mede producent en speelt dus de hoofdrol. Evenals acteur Patrick Swayze, heeft ook Campbell een balletopleiding gehad. Al vanaf haar negende levensjaar volgde zij lessen de National Ballet School of Canada. Zij moest het dansen vanwege blessures voortijdig opgeven. Voor het schrijven van het script heeft Turner het Joffrey Ballet ruim twee jaar van nabij gevolgd. Ter voorbereiding op de film heeft Campbell gedurende enkele maanden elke dag getraind op het balletdansen. Met de realisatie van de film ging voor Campbell een lang gekoesterde wens in vervulling, waarbij haar liefde voor het balletvak overduidelijk is.
Een andere bekende acteur in de film is Malcolm McDowell, die op overtuigende wijze de Italiaanse maestro Antonelli speelt.
Regisseur Robert Altman staat bekend om zijn films die zonder opsmuk een realistische kijk op de wereld geven. Denk hierbij aan films als M.A.S.H., The Player en Gosford Park. Met The Company schetst hij het dagelijkse leven van het balletgezelschap met een realistische kijk achter de schermen. Met de film wil Altman laten zien hoe weinig glamour het leven van de dansers heeft, welke offers zij brengen om op topniveau te presteren en onder welke grote druk zijn staan. Helemaal goed uit de verf komt dit trouwens niet, daarvoor is de sfeer van de film toch losjes en lijkt het dansen toch iets idyllisch. Prachtig zijn de in beeld gebrachte (fragmenten van) uitvoeringen van balletstukken. Als je daar van houdt, is deze film zeker iets voor je.

Jaar: 2003
Speelduur: 108 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504968624

De film is digitaal in HD formaat opgenomen met Sony HDW-F900 camera’s. Voor de bioscooprelease is de film overgebracht op 35 mm filmmateriaal. Het origineel beoogde beeldformaat van de film is 2.35:1. En daar laat deze release ons vreselijk in de steek. De film begint correct met een 2.35:1 anamorf beeld (screenshot 1). Maar vanaf het moment dat de begintitels zijn afgelopen, kijk je even vertwijfeld naar het beeld. Plots is het formaat 1.78:1 geworden, nog steeds anamorf, dat wel. Maar deze keuze tot het verknippen van het oorspronkelijke beeldformaat is voor ons een onbegrijpelijke. Reden ook dat we voor de beeldkwaliteit geen voldoende kunnen uitdelen. De regio 1 uitgave van Columbia heeft trouwens wel het correcte beeldformaat.
Wat jammer is dat nu toch eigenlijk. Niet alleen vanwege het gemis aan beeld, links en rechts valt toch ongeveer 33% beeld weg. Maar ook omdat het beeld er verder toch wel goed uit ziet.
De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. Scherpte van het beeld is redelijk goed, evenals de detaillering. De verwachtingen lagen hier hoger, juist omdat de film digitaal in HD formaat is opgenomen. Echt gestoken scherp, wat je juist zou verwachten, is het beeld niet. Het lijkt erop dat het beeld een lager aantal beeldlijnen heeft, waardoor ook aliasing de kop opsteekt. Dit is goed zichtbaar in screenshot 1. In het beeld is ook constant een lichte mate van beeldruis zichtbaar.
De film is verdeeld in slechts 12 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit, goed leesbaar en netjes onder in het beeld geplaatst.

De soundtrack is Dolby Digital 5.1 surround (384 kb/s). Opvallend aan de soundtrack is het natuurlijke karakter en wat dat betreft goed passend bij de film. De soundtrack klinkt fraai en op een natuurlijke wijze zeer ruimtelijk. De muziek, de ruim aanwezig is in de film, heeft een mooi stereobeeld en klinkt dankzij de surroundspeakers mooi ruimtelijk. Verder worden de surroundspeakers gebruikt voor het subtiel weergeven van de omgevingsgeluiden. Alhoewel subtiel? Luister maar eens naar de scène met het naderende onweer. Prachtig zoals het onweer uit de speakers rolt. Je zou bijna naar buiten gaan kijken. Detaillering en dynamiek van de soundtrack zijn goed. Het LFE kanaal wordt incidenteel maar goed passend gebruikt. Het meeste laag zit in de hoofdkanalen. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn statische breedbeeldplaatjes zonder achtergrondgeluid. De DVD heeft slechts één extra, de Trailer (2 min). Frustrerend is dat de trailer dus het 2.35:1 beeldformaat heeft, zij het dan niet anamorf. Daarnaast onder de keuze Also Available nog enkele promotionele trailers van andere Paradiso uitgaven (The Butterfly Effect, Fahrenheid 9/11 en The United States of Leland).

Jammer dat we de extra’s moeten missen die de regio 1 uitgave sieren. Zoals een audiocommentaar van regisseur Robert Altman en Neve Campbell, twee documentaires over de film en twee verlengde dansscènes uit de film.

The Company schetst het dagelijkse leven van een vermaard dansgezelschap tijdens een seizoen in de voorbereidingen op een nieuwe balletvoorstelling. Regisseur Robert Altman geeft met de film een kijkje achter de schermen in de wereld van het professionele ballet. Centraal daarin staat een jonge ambitieuze ballerina, die het hoofd moet bieden aan de hoge fysieke en emotionele eisen die aan haar gesteld worden.
De film is een droomwens van actrice Neve Campbell, die ook mede schrijver was van het script en de film mede geproduceerd heeft. Campbell heeft zelf een balletopleiding gehad en putte dus uit eigen ervaring. Zij speelt ook de hoofdrol in de film. De dansscènes in de film zijn schitterend in beeld gebracht en uiteraard veel te kort.

Helaas doet deze uitgave van Paradiso de kwaliteit van de film zwaar tekort. Het beeld is feitelijk een pan & scan versie. Het originele beeldformaat van 2.35:1 is op deze DVD verknipt tot 1.78:1. Beeldkwaliteit is verder wel goed. De 5.1 surroundtrack klinkt zeer goed en doet erg natuurlijk aan. Helaas missen we op deze uitgave ook de extra’s die de regio 1 uitgave wel heeft. Daarbij had de regio 1 uitgave ook het correcte beeldformaat. Het is te hopen dat bij ons later nog eens een betere DVD uitgave van de film komt, de film verdient het in ieder geval wel.