One Last Dance

28-02-2005

4.8

One Last Dance (DVD)

Als de briljante directeur Alex McGrath (Matthew Walker) van de gerenommeerde dansschool Dance Motive in New York plotseling overlijdt, staat de toekomst van de school door financiële problemen op het spel. Besloten wordt om McGrath’s dansstuk “Without A Word” in première te brengen en drie voormalig topdansers te benaderen om de hoofdrol te dansen. Deze topdansers zijn Travis MacPhearson (Patrick Swayze), Chrissa Lindh (Lisa Niemi) en Max Delano (George de la Peña). Zeven jaar eerder zouden zij de hoofdrol spelen, maar door spanningen met Max en andere persoonlijke zaken waren zij alledrie voor het stuk in première kon gaan vertrokken. Sinds die tijd hebben ze ook geen enkel contact meer met elkaar gehad. Ten overstaan van de jonge studenten beginnen de drie aan de trainingen. Het is duidelijk dat de jaren op de souplesse en het uithoudingsvermogen al een stevige aanslag hebben gepleegd. Terwijl de drie hun danstechnieken weer bijslijpen, komen herinneringen, vergeten idealen en oude wonden weer naar boven. De spanning onderling stijgt, zeker tussen de twee voormalige geliefden Travis en Chrissa. Ze vechten niet alleen om hun eigen idealen en hun onderlinge relaties, maar ook voor de in het verleden gemiste kansen en dromen. De uitvoering van het nog nooit opgevoerde stuk is hun doel, maar of het ooit zover zal komen….

One Last Dance is een film die, zoals de titel al aangeeft, vooral gaat over dansen. De dans is de passie van de spelers, de acteurs en de passie in het verhaal. De film is gebaseerd op het bekroonde toneel-/dansstuk “Without A Word” dat Lisa Niemi geschreven heeft. Ook heeft zij het script voor de film geschreven. Daarnaast heeft ze de film geregisseerd en speelt ze één van de hoofdrollen. Samen met haar man Patrick Swayze heeft ze de film ook geproduceerd. Patrick Swayze speelt in de film ook één van de hoofdrollen. Om het familiefeest helemaal compleet te maken, in de film speelt ook mee Patsy Swayze, de moeder van Patrick. Patsy Swayze is een gerespecteerd choreografe en van jongs af aan is Patrick dan ook opgegroeid met de dans. Hij heeft onder andere verschillende balletstudies gedaan. In de film speelt ook Bambi Swayze mee, een zuster van Patrick. Okay, de film lijkt daarmee een familiefeestje, maar laat je daardoor niet van de wijs brengen. Als je van dansen houdt, is One Last Dance is een film die je moet zien.
De choreografie in de film is verzorgd door de choreografen Alonzo King, Dwight Rhoden en Doug Varone. Uiteraard heeft moeder Patsy in de choreografie ook een belangrijke rol gehad. Naast het huwelijkskoppel Patrick Swayze en Lisa Niemi speelt ook George de la Peña een hoofdrol. Gedrieën zijn ze de drie voormalige danssterren die weer samen gaan dansen. Ook De la Peña is een goede danser en was vroeger solist bij het Amerikaans Ballettheater.
Dansen is een belangrijk onderdeel van de film, maar dat betekent niet dat de rest minder is. One Last Dance heeft ook een goed verhaal over dromen, passie, gemiste kansen en de wil om een laatste kans te grijpen. Naast de fraai uitgevoerde dansen, wordt er ook prima in geacteerd. Wat One Last Dance vooral goed maakt, is de emotie die de film uitstraalt.
Geen dans zonder muziek. De muziek in de film is van Stacy Widelitz, die vooral gebruik heeft gemaakt van bestaande muziek, variërend in stijl van klassiek tot lekker swingende soul.

De bioscoopversie van de film duurt ongeveer 101 minuten, met de 4% PAL speed up dus ongeveer 97 minuten. Dat is ook de versie die je op deze DVD vindt. Maar dat blijkt wel een ingekorte versie te zijn. Omwille van snelheid in de film (pacing reasons zoals dat zo mooi in het Engels heet), zijn verschillende dansscènes in de film ingekort. De langere versie van de film duurt ruim 113 minuten.

Jaar: 2003
Speelduur: 97 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045207335

Volgens de informatie op de cover is het beeldformaat “full frame’. Dus een 1.33:1 beeldformaat, waarbij dan het gehele filmbeeld zichtbaar zou zijn. Ook wel bekend als een open matted versie. Wanneer je op de officiële website van de film de trailer bekijkt, zul je zien dat het beeldformaat van de trailer 1.85:1 is. Dus we gaan er van gemakshalve van uit dat dit ook het oorspronkelijk bedoelde beeldformaat is. Vergelijken we het beeld van de trailer met het beeld op de DVD, dan moeten we helaas constateren dat het geen full frame versie is. Ja, boven en onder is op de DVD een klein streepje meer beeld. Maar helaas mist links en rechts duidelijk een groter stuk beeld. Kortom, we hebben hier te maken met een 1.33 pan & scan versie van de film. Voor zover we hebben kunnen achterhalen is de film alleen nog maar in “full screen” formaat op DVD verschenen.
De kwaliteit van het beeld is verder goed. De kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigd uit. Scherpte van het beeld is goed met een redelijke detaillering. Er is wel constant een lichte mate van beeldruis zichtbaar. Edge enhancement is toegepast. Contrast van het beeld is redelijk goed. Het beeld van deze nieuwe film is verder vrij van ongerechtigheden.
De film is ondermaats verdeeld in slechts 9 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit, goed leesbaar en netjes onder in het beeld geplaatst.

De soundtrack op deze DVD uitgave is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). De audiotrack is niet surround geflaged. Maar advies is om wel je Dolby ProLogic II(x) decoder in te schakelen, als dat al niet automatisch gebeurd, want dan ervaar je toch een verbluffend fraai klinkende soundtrack. Een soundtrack met veel activiteit in de achterkanalen, wat de soundtrack een zeer levendig karakter geeft. Uiteraard klinkt de muziek daardoor fraai ruimtelijk. Maar ook enkele effecten worden prima ondersteund met geluid uit de achterkanalen. Wat dat betreft is het jammer dat de soundtrack niet een volwaardige Dolby Digital 5.1 surround track is. Bij een dergelijke nieuwe film verwachten we eigenlijk niets minder dan een goed klinkende DD5.1 surround track. Zoals het geluid bij deze film klinkt, is een 5.1 track zeker op zijn plaats geweest. Detaillering en dynamiek profiteren zeker dan van het discrete geluid. Toch klinkt de hier gepresenteerde DD2.0 track via de DPL-II(x) decoder ook zeer behoorlijk. De dialogen komen dankzij de DPL-II(x) decodering goed verstaanbaar uit de centerspeaker. Het aanwezige laag is voldoende, evenals de detaillering in het hoog.

De DVD start met drie verplicht te kijken promotietrailers van andere RCV uitgaven. Daarna start de film direct. Na de film begint de DVD weer vanzelf overnieuw met de promotietrailers. Een menuscherm is niet aanwezig.

One Last Dance is een mooie film waarin de passie voor dansen centraal staat. De film gaat over drie voormalig topdansers, die nog één keer zich in het zweet trainen voor de première van een bijzonder dansstuk. Maar tegelijkertijd worden ze ook geconfronteerd met vervlogen idealen, gemiste kansen en onderlinge spanningen. Ook het lichaam mist de souplesse die er vroeger wel was. Een goed geacteerde film met veel dansscènes. De film is gebaseerd op het dansstuk “Without A Word” van Lisa Niemi. Zij heeft de film ook geregisseerd en speelt samen met haar man Patrick Swayze de hoofdrol. De andere hoofdrol is weggelegd voor George de la Peña, ook een danser.
Helaas doet deze uitgave van RCV de kwaliteit van de film tekort. Het beeld is niet meer dan een 1.33:1 pan & scan versie, waar het originele beeldformaat 1.85:1 is. De DD2.0 soundtrack klinkt dankzij de DPL-II(x) decoder verbluffend goed. Jammer dat er geen 5.1 track is gebruikt, waar de muziek van betere detaillering en dynamiek geprofiteerd zou hebben. De uitgave mist menuschermen en heeft verder ook geen extra’s. Het is te hopen dat er later nog eens een betere DVD uitgave van de film komt, de film verdient het in ieder geval wel.