Dirty Dancing 2: Havana Nights

26-02-2005

3.6

Dirty Dancing 2: Havana Nights (DVD)

In 1958 verhuist de 18-jarige Katey Miller (Romala Garai) met haar ouders naar Havana, Cuba op de vooravond van de Cubaanse revolutie. In het appartementcomplex waar ze verblijven is duidelijk een scheiding te merken tussen de ingeburgerde Amerikanen en de Cubaanse bevolking. Als één van de leeftijdsgenoten van Katey zich denigrerend tegen de Cubaans ober Javier (Diego Luna) uitlaat, neemt zij het voor hem op. Wanneer Katey de volgende dag van school uit terug moet lopen, wordt haar aandacht getrokken door een groep dansende Cubanen. Daartussen ziet zij ook Javier, die een uitstekende danser blijkt te zijn. Javier wandelt met Katey terug naar het appartementcomplex. Hij nodigt haar uit een avond mee te gaan naar de La Rosa Negra, waar de Cubaanse salsa wordt gedanst. La Rosa Negra blijkt een drukbezocht café te zijn, waar op heel sensuele wijze gedanst wordt. Katey, die zelf het dansen op een klassieke wijze heeft geleerd wil ook graag de Zuid-Amerikaanse dansstijlen leren. Katey weet Javier over te halen mee te doen met een grote danswedstrijd, waar zij een bijzondere combinatie van klassiek en Zuid-Amerikaans dansen willen laten zien. Ze oefenen in het geheim, waarbij ze zich ook steeds meer tot elkaar aangetrokken voelen. Maar tegelijkertijd lijkt de revolutie, waar een broer van Katey actief bij betrokken is, ook tot een hoogtepunt te komen.

In 1987 liet acteur Patrick Swayze als dansinstructeur Johnny Castle de wereld kennismaken met Dirty Dancing. Regisseur was Emile Ardolino en Swayze’s tegenspeelster was Jennifer Grey. De film was een groot succes, zodat een vervolg niet kon uitblijven. Maar een vervolg met Swayze en Grey bleef toch uit. Naar verluidt heeft Swayze een aanbod van 6 miljoen dollar om nogmaals de rol van Johnny Castle te spelen ter zijde geschoven.
Zeventien jaar later maakte regisseur Guy Ferland de film . In sommige landen, waaronder het onze, ook wel Dirty Dancing 2 genoemd. De titel doet een vervolg vermoeden, maar niets is minder waar. Ten eerste omdat het verhaal zich 5 jaar voor Dirty Dancing afspeelt en ten tweede omdat we hier te maken hebben met andere hoofdrolspeler en een andere locatie.
De toevoeging van Dirty Dancing is enerzijds gekozen om gebruik te maken van het succes van de eerste film. En anderzijds omdat de wijze waarop de salsadans in deze film wordt gedanst aan te merken zou zijn als ‘dirty ‘. Ach, … wat je ziet en hoort is opzwepende dansmuziek waarbij op een sensuele manier wordt gedanst. Maar als je dit plaatst in het tijdsperspectief van 1958, waarin het verhaal zich afspeelt, dan kun je spreken van ‘dirty’.
Feitelijk heeft de film niets met de eerste Dirty Dancing film te maken. Of het moet de cameo verschijning van Partrick Swayze zijn, die in deze nieuwe film kort als dansinstructeur te zien is. De rol van danser heeft Swayze trouwens een jaar eerder opgepakt in de film One Last Dance.
Verder zijn er natuurlijk nog wel wat overeenkomsten. Een cultuur en sociaal verschil tussen meisje en danspartner. En natuurlijk het dansen.
Wat dat laatste betreft heeft deze nieuwe film een streepje voor. De muziek en de dans zijn ruim vertegenwoordigd en goed voor menig prima swingend moment met een heerlijke Cubaanse sfeer. Het romantische verhaal is serieuzer van toon dan bij de eerste film. Dat komt vooral de Cubaanse revolutie die op de achtergrond meespeelt. Het verhaal schijnt gebaseerd te zijn op persoonlijke ervaringen van producer JoAnn Jansen, die zelf in 1958 met haar familie naar Cuba verhuisde.
Beide hoofdrolspeler, Romala Garai en Diego Luna zijn van origine geen professionele dansers. Wat voor de film aan danskwaliteiten nodig was hebben ze in ongeveer tien weken tijd geleerd. Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar je moet Dirty Dancing 2 vooral zien als lekker ontspannend vermaak met mooi in beeld gebrachte Cubaanse locaties, heerlijk swingende muziek en zwoele sensuele dansbewegingen.

Genre: Romantiek
Jaar: 2004
Speelduur: 83 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045206260

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en zo staat de film ook anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed, maar kon iets beter. De Cubaanse warme kleuren worden uitstekend weergegeven, waarbij het beeld natuurlijk oogt en de kleuren mooi verzadigd zijn. Ook het contrast en zwartniveau van het beeld is goed, al is het zwartniveau bij de donkere beelden net niet helemaal perfect. Wat een beetje tegenvalt is de detaillering. Het beeld oogt wel redelijk scherp maar mist wat puntjes in de detaillering. Totaal indruk is dan toch een iets te soft beeld. Voor verbetering van het scherptegevoel is wel licht edge enhancement toegepast. Een lichte beeldruis is ook constant aanwezig. Kleine compressiefoutjes in de achtergrond zijn soms ook te zien. Het beeld is verder wel vrij van ongerechtigheden, maar bij een dergelijk recente film hadden we niet anders verwacht.
De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack is naar keuze in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) of in DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) te beluisteren. Muziek is waar het om draait en die muziek komt ook met een prima ruimtelijk geluidsbeeld uit de speakers. De frontkanalen zorgen voor een prima stereogeluid, de surrounds voegen daar een ruimtelijke dimensie aan toe. Het merendeel van de filmgeluiden concentreert zich verder op de frontkanalen met subtiele ondersteuning van de surrounds. Het laag is goed strak, waarbij passend gebruik wordt gemaakt van het LFE kanaal voor die lekker ritmische dreun in de muziek. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. Tussen de DD en de DTS track zit geen hoorbaar kwaliteitsverschil. Een prima klinkende soundtrack.

De breedbeeld menuschermen zijn statisch zonder achtergrondgeluid. De extra’s bestaan uit drie promotietrailers voor andere RCV uitgaven. Met deze trailers start de DVD trouwens ook, voordat het menu wordt getoond.

Zeventien jaar na het uiterst succesvolle Dirty Dancing kun je genieten van Dirty Dancing 2 ofwel Dirty Dancing: Havana Nights. In basis een vergelijkbare film als het origineel, waar het natuurlijk allemaal draait om muziek en dans. Dit nieuwe verhaal is geplaatst in het Cuba van eind jaren ’50, waar een Amerikaans meisje en een Cubaanse jongen zich samen voorbereiden op een danswedstrijd. De sensuele Zuid Amerikaanse salsadans kan niet iedereen bekoren.
Een kort optreden van Patrick Swayze als danstrainer doet je even denken aan het origineel. Verder een aardige film met heerlijke Zuid Amerikaanse muziek en dans.
Zowel de kwaliteit van het beeld en het geluid van deze RCV zijn prima. Bij het geluid is keuze uit een Dolby Digital en een DTS track. Extra’s heeft deze uitgave niet, behalve enkele promotietrailers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.