Christine

21-02-2005

7

Christine (DVD)

Arnie Cunningham (Keith Gordon) is een 17 jarige scholier die constant het middelpunt van spot en pesterij is. De enige die het nog voor hem opneemt is zijn vriend Dennis Guilder (John Stockwell). Dennis is als footbal speler erg populair bij de meisjes, uiteraard is Arnie dat niet. Arnie droomt ervan een goede automonteur te worden, zijn ouders zien veel liever dat hij gaat studeren. Dan op een dag ziet Arnie een totaal verwaarloosde 1958 vuurrode Plymouth Fury staan. Het is zogezegd liefde op het eerste gezegd met Christine, de naam die de vorige eigenaar aan de auto had gegeven. De vorige eigenaar is onder mysterieuze omstandigheden overleden. Arnie koopt de Plymount voor $250, geld dat eigenlijk voor zijn studie was bedoeld. Bij een plaatselijke garage stalt Arnie de Plymount die hij in de weken daarna liefdevol met diverse reserveonderdelen weer helemaal opknapt. Het lijkt alsof Arnie geheel geobsedeerd is door Christine en dat Arnie alles voor haar doet. Arnie weet Christine weer zodanig op te knappen waardoor haar oude glorie weer prachtig straalt. En uit de autoradio schalt altijd de muziek van eind vijftiger jaren. Arnie heeft een zelfverzekerde uitstraling gekregen en krijgt zelfs het mooiste meisje op school Leigh Cabot (Alexandra Paul) als zijn vriendin. Arnie is zo geobsedeerd door Christine, dat hij helemaal geen oog meer voor Dennis heeft. En wee degene die tussen Christine en Arnie wil komen, die wordt slachtoffer van Christine’s wraak.

John Carpenter’s Christine is gebaseerd op de gelijknamige roman van Stephen King. Het script voor de film is geschreven door Bill Phillips. Alhoewel in het script bepaalde karakters en situaties uit het boek heeft weggelaten, is het in essentie goed trouw gebleven aan het boek. In beide speelt de auto Christine de onmiskenbare de hoofdrol. Christine behoort tot Carpenter’s beste verfilmingen. Een jaar eerder maakte Carpenter The Thing, dat niet direct een groot succes was, maar nu algemeen als een klassieker wordt bestempeld. Christine is wat je noemt een thriller volgens het klassieke recept, waar het goed en het kwaad in strijd tegenover elkaar staan.
Voor Christine had Carpenter niet alleen een goed script, ook de cast mag er wezen. Uitstekend acteerwerk is er van hoofdrolspeler Keith Gordon. In de film zie je hem veranderen van een verlegen schooljochie, tot een zelfverzekerde en geobsedeerde jongen. De blik die hij dan in zijn ogen heeft, is fantastisch. Hij wordt in zijn spel goed ondersteund door de twee andere hoofdrolspelers, John Stockwell en Alexandra Paul. De laatste werd later vooral bekend door de serie Baywatch. In de film ook een paar acteerveteranen; Harry Dean Stanton als de politie-inspecteur en een geweldige rol van Robert Prosky als de garage eigenaar.
Maar de hoofdrol is weggelegd voor de vuurrode Plymouth Fury uit 1958. In de film zit een scène waarbij de auto zichzelf weer ‘repareert’ nadat hij helemaal total loss was geslagen. Een geweldige scène met ook naar huidige standaards nog prima special effects. Niet iedereen was enthousiast over het gebruik van de Plymouth Fury klassieker. Vandaag de dag een klassieker die erg zeldzaam is geworden, wat twintig jaar geleden al niet anders was. Naar verluidt heeft Carpenter ongeveer 15 van deze klassiekers in de film tot schroot omgevormd, iets dat de Plymouth verzamelaars en liefhebbers niet echt konden waarderen.
Zoals Carpenter ook bij zijn film The Fog deed, tekende hij zelf voor de ondersteunende synthesizermuziek. Verder natuurlijk muziek van de klassiekers uit de jaren ’50 / ’60, die uit de autoradio van Christine komen.

Genre: Thriller
Jaar: 1983
Speelduur: 106 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609051209

• Audiocommentaar regisseur
  • 3 nieuw opgenomen documentaires
  • 20 verwijderde scènes

Columbia had de film al in 2000 op DVD uitgebracht, maar heeft voor deze heruitgave het beeld volledig gerestaureerd. En dat toont zich zeker. Het originele 2.35:1 beeld, dat natuurlijk anamorf op de DVD staat, ziet er bijzonder goed uit. Het beeld is zeer helder en kleurrijk met prima verzadigde en zeer natuurlijke ogende kleuren. Wat vooral opvalt is de kleur rood, die in deze film natuurlijk erg belangrijk is en nu prachtig diep rood oogt. Contrast is ook prima met een evenzo uitstekend zwartniveau. Bij de meer donkere scènes is de beeldkwaliteit een tikje minder met iets minder scherp getekend beeld. Het beeld is vrij van spetters of anderszins als gevolg van beschadigingen. Filmgrain is nog wel in lichte mate aanwezig. Verder valt aliasing af en toe een beetje op, met name bij de autogrill van Christine. Verder een puik beeld.
De film is netjes verdeeld in 28 chapterstops. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit, heeft een ietwat groot lettertype en is netjes onder in het beeld geplaatst.

Het geluid is vergeleken met het beeld dan een tegenvaller. Want bij een zo fraai opgeknapt beeld verwacht je toch direct een evenzo opgewaardeerde soundtrack. Maar helaas, de soundtrack is gewoon de Dolby Digital 2.0 Surround gecodeerde geluidstrack (bitrate 256 kb/s) gebleven. En dat is best jammer, want deze geluidstrack klinkt toch eigenlijk wel wat gedateerd. De soundtrack heeft een beperkte spreiding van het geluid. De muziek heeft een redelijk stereobeeld. De meeste filmgeluiden beperken zich tot de centerspeaker. De surrounds worden subtiel gebruikt voor het ruimtelijke karakter van de muziek en incidenteel wat geluiden van de film. Meest opvallend is daarbij de regen, waarvan het geluid ook duidelijk uit de surroundspeakers komt. Verder wordt weinig gebruik gemaakt van de surrounds. De soundtrack heeft maar een beperkt laag en klinkt daardoor wat iel. De dialogen komen uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

Alle menuschermen zijn in breedbeeld, alleen het hoofdmenu is een fraai vormgegeven filmgerelateerde animatie met achtergrondgeluid. Overige menschermen zijn statisch zonder achtergrondgeluid. De extra’s zijn in standaard 1.33:1 beeldformaat en voorzien van Nederlandse ondertiteling.