Twisted

10-02-2005

5.6

Twisted (DVD)

Jessica Shepard (Ashley Judd) is zojuist gepromoveerd tot inspecteur moordzaken bij de politie van San Francisco. Jessica heeft problemen: ze drinkt teveel, is agressief en heeft last van mysterieuze black outs. Elke keer als ze ’s avonds het bewustzijn verliest, vindt de politie de volgende ochtend een lijk. Het slachtoffer is steeds een man met wie zij ooit een one night stand heeft gehad. Jessica kan niet geloven dat ze zelf verantwoordelijk is voor de moorden. Jessica heeft ook last van het verleden, waarbij ze als klein kind geconfronteerd is met de gruwelijke dood van haar vader, ook een politieagent, en haar moeder. Geholpen door haar nieuwe partner Mike Del Marco (Andy Garcia) en haar mentor John Mills (Samuel L. Jackson) probeert ze het geheim achter de reeks moorden te ontrafelen. Alles wijst er steeds meer op dat ze zelf de dader is en Jessica begint steeds meer aan zichzelf te twijfelen.

Twisted is een politiethriller volgens het klassieke standaard recept. Alle ingrediënten doen een uitstekende film vermoeden. Regisseur Philip Kaufman heeft met films als Invasion of the Bodysnatchers (1978), The Right Stuff (1983), The Unbearable Lightness of Being (1988) en Quills (2000) prima werken op zijn naam staan. De cast bevat bekende namen als hoofdrolspelers met Samuel L. Jackson, Andy Garcia en Ashley Judd. Toch is Twisted niet bepaald positief ontvangen. Hoe komt dit dan? Het script van Sarah Thorp heeft de goede thriller elementen voor spanning en mysterie. Maar het mist tegelijkertijd het raffinement van opbouw van spanning en mysterie. Te snel heb je enkele belangrijke aspecten door, wat het verloop van het verhaal meteen een stuk saaier maakt. Ondanks de donkere sfeeropbouw, het goede spel van de acteurs en de prima muziek van Mark Isham is regisseur Philip Kaufman niet in staat gebleken het uiterste te halen uit het script. Niet dat de film erg slecht is. Want Kaufman heeft een en ander mooi in beeld gebracht. De acteurs spelen ieder goed spel. Met name Ashley Judd, die in deze film in een andere rol speelt dan je van haar gewend bent. Aan de buitenkant stoere meid die zich staande houdt in een mannenwereld, maar ondertussen toch ook erg kwetsbaar is. En Mark Ishman heeft weer een geslaagde soundtrack geleverd. Misschien minder een spannende thriller dan gehoopt, maar met bijgestelde verwachtingen is Twisted een aardige film om een keer te bekijken.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 93 min
EAN: 8715664020340

• B-roll
  • Soundbites
  • Filmclips

De film staat in het beeldformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD, wat nagenoeg overeenkomt met het oorspronkelijke bioscoopformaat van 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is prima. Scherpte van het beeld is goed. Detaillering is redelijk, het beeld heeft een licht softe uitstraling. Kleuren zien er natuurlijk en verzadigd uit. Contrast en zwartniveau zijn beide ook prima. Ook in het overwegend donkere beeld van de film blijft de detaillering van het beeld goed. Aliasing is wel af en toe zichtbaar, evenals edge enhancement. Verder zitten in het beeld geen ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 19 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) en in DTS 5.1 (754 kb/s) op de schijf. Over de soundtrack geen klagen. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De surrounds worden subtiel gebruikt voor een enkel effectje, wat omgevingsgeluiden en het ruimtelijke karakter van de muziek. De muziek van Mark Ishman heeft een goede stereospreiding met een goed gedetailleerd hoog. Het LFE kanaal wordt frequent en zeer nadrukkelijk gebruikt en accentueert enkele effecten in de film zeer goed. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen. In dit geval klinkt de DTS toch wat mooier dan de DD track. Het algehele surroundgevoel is beter bij de DTS track, waarbij vooral de achterkanalen nadrukkelijk aanwezig zijn. Ook is de controle op het laag beter.

Steeds gebruikelijker beginnen DVD’s met enkele verplicht te aanschouwen promotietailers. Zo ook deze uitgave van DFW, die start met drie trailers, t.w.: The Grudge, Immortal en Godsend. Wil je ze niet iedere keer zien, de menutoets helpt je daarbij.
De breedbeeld menuscherm zijn filmgerelateerde animaties met achtergrondmuziek. De DVD heeft enkele korte extra’s meegekregen, maar het zijn extra’s die niets tot weinig toevoegen. Erg jammer is dat het supplement materiaal dat de regio 1 Paramount uitgave sierde, niet meegenomen is. We missen derhalve een audiocommentaar, verwijderde scènes en drie korte featurettes. Wat hebben we dan wel op onze uitgave staan?

Trailer (2 min)
De bekende promotionele trailer, hier in 1.33:1 beeldformaat

Filmclips (5 min)
Een zevental geselecteerde scènes uit de film, die je nogmaals kunt bekijken. Met een ‘play all’ optie. Wel rijst de vraag van het nut hiervan, verdere toelichting bij de scènes ontbreekt. Beeldformaat 1.85:1 niet anamorf.

Soundbites (9 min)
Korte interviewfragmenten met Ashley Judd, Andy Garcia, Canrym Manheim en Philip Kaufman. De interviewer en de vragen missen, maar de geïnterviewden vertellen iets over de film en hun rol. Ook alles aangesloten te bekijken me de ‘play all’ optie. Beeldformaat 1.33:1

B-Roll (4 min)
Een soort korte sfeerimpressie van de opnames, zonder verdere toelichting. Beeldformaat 1.33:1.

Also Or Soon Available
Dezelfde promotionele trailers als waarmee de DVD start.

Twisted is een wat tegenvallende thriller van regisseur Philip Kaufman. Ashley Judd speelt een politie inspecteur die geconfronteerd wordt met moorden die gepleegd worden op personen waarmee zij kort daarvoor een one night stand heeft gehad. Alleen gebeuren de moorden op momenten waarvan zij zich niets meer weet te herinneren. Als de bewijzen steeds meer richting haar wijzen, begint ze aan zichzelf te twijfelen. Ze zoekt hulp bij haar partner (Andy Garcia) en bij haar mentor (Samuel L. Jackson). Kaufman heeft het verhaal sfeervol in beeld gebracht, geholpen door goede, maar niet bijzondere, acteerprestaties van de cast en mooie muziek van Mark Ishman. De film valt tegen doordat het thrilleraspect van suspence mist, maar is verder een redelijk onderhoudende film.
De hier gepresenteerde DVD van Dutch FilmWorks heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. De extra’s zijn allemaal wat aan de korte kant en bieden weinig extra informatie. Misschien minder een thriller dan gehoopt, maar met bijgestelde verwachtingen een aardige film om een keer te bekijken.