Article 99

04-02-2005

6.7

Article 99 (DVD)

Pat Travis (Troy Evans) gaat op weg naar het veteranenziekenhuis in Washington, met de stellig hoop dat ‘uncle sam’ hem wel zal helpen. Maar Travis komt bedrogen uit. Er rest niets anders dan het invullen van formulieren, die op een grote stapel zullen verdwijnen. De noodzakelijke behandeling zal hij niet krijgen. Een mede veteraan wijst hem op het bestaan van artikel 99, waarin staat dat hij alleen een behandeling zal krijgen als de kwaal direct aan de militaire diensttijd toe te rekenen is.
Diezelfde dag begint Dr. Peter Morgan (Kiefer Sutherland) als jonge chirurg in opleiding. Zijn doel is om zo snel mogelijk een eigen privé kliniek te kunnen beginnen. Als snel ontdekt Morgan dat het veteranenziekenhuis geen gewoon ziekenhuis is. In de chaos leert hij charismatische Dr. Sturgess (Ray Liotta) en zijn team, bestaande uit Dr. Sid Handleman (Forest Whitaker), Dr. Rudy Bobrick (John C. McGinley) en Dr. Robin Van Dorn (Lea Thompson) kennen. Sturgess en zijn team leven in constante strijd met de leiding van het ziekenhuis, de bureaucratische dr. Dreyfoos (John Mahoney), die bezuinigingen belangrijker vindt dan het welzijn van de patiënten. Sturgess en zijn team voeren dan ook geregeld niet geautoriseerde operaties uit en stelen de benodigde medicijnen uit het onderzoekslaboratorium. In deze hectische wereld komt Morgan tot andere inzichten.

Als je van een serie als ER houdt, dan is Article 99 ook wel iets voor je. De film speelt zich af in een ziekenhuis en behandelt het vraagstuk van het geven van goede medische zorg in een tijd waarin bezuinigingen het meeste aandacht hebben. Uiteraard wordt dat in deze film allemaal wat extra aangedikt. Want de praktijken die je in dit ziekenhuis te zien krijgt, zijn alles bij elkaar reden tot grote zorg. Article 99 heeft wat weg van M.A.S.H., waar betrokken en opstandige artsen het welzijn van de patiënten boven alles zetten en lak hebben aan de gevestigde en bureaucratische leiding. De rebellie die dat tot gevolg heeft, is in beide films terug te vinden. Iets minder heftig, maar vergelijkbare problematiek zie je ook terug in een serie als ER.
Regisseur Howard Deutch heeft het verhaal vaardig verfilmd, al moet je hier er wel rekening mee houden dat de amusementswaarde de overhand heeft. Leuk spektakel met af en toe een komisch tintje en natuurlijk wat romantiek. Maar onderhuids toch ook een zeer serieus onderwerp. De cast met Ray Liotta, Kiefer Sutherland, Forest Whitaker en John Mahoney geven prima spel. Ook in de ondersteunende rollen, onder andere van Elli Wallach, Lea Thompson, David Keith, Troy Evans en Kathy Baker prima gespeelde rollen. Alles bij elkaar een onderhoudende 1½ uur durende film met een licht serieuze ondertoon.

Jaar: 1992
Speelduur: 97 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132440

Het beeld heeft het oorspronkelijke 1.85:1 formaat en staat anamorf op de schijf. Kwaliteit van het beeld is goed, het beeld is mooi helder en oogt natuurlijk met goed verzadigde kleuren. Ook het contrast en schaduwniveau zijn beide prima in orde. Scherpte en detaillering zijn beide ook redelijk goed. Filmgrain is slechts in heel lichte mate aanwezig, evenals edge enhancement dat ook licht is toegepast. Het beeld is nagenoeg vrij van spetters of krasjes.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De optionele ondertiteling is duidelijk en staat netjes onder in het beeld.

De oorspronkelijke Dolby Stereo geluidstrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Alhoewel de geluidstrack geen surround flag heeft, bevat de soundtrack wel surroundinformatie. Dus inschakelen van de Dolby ProLogic-II(x) decodering, mocht dit niet automatisch gebeuren, loont de moeite. De muziek komt met een prima stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de surround er enige ruimtelijkheid aan geven. Verder worden de surround gebruikt voor enkele omgevingsgeluiden. Het laag is in beperkte mate maar wel voldoende aanwezig. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker komen.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. De menukeuzen bestaan uit symbolen waarvan niet zo direct duidelijk is welke keuze erachter zit. Op deze DVD staan geen extra’s.

In de film Article 99 staan bureaucratie met daarbij gepaarde bezuinigingen en medische zorg lijnrecht tegenover elkaar. Gevolg, rebellie onder de praktiserende artsen. En rebellie in een veteranenziekenhuis leidt tot confrontatie. Met een luchtige en ook geromantiseerde ondertoon is dit de essentie van het verhaal dat Article 99 ons vertelt. Een film van regisseur Howard Deutch, met prima rollen van Ray Liotta, Kiefer Sutherland, Forest Whitaker en vele anderen.
Door MGM is de film als budgetrelease uitgebracht met goede beeldkwaliteit en nette surround geluidskwaliteit. Deze luchtig onderhoudende film is het enige dat op deze DVD staat.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door MGM Home Entertainment.