Bright Lights, Big City

29-01-2005

7.2

Bright Lights, Big City (DVD)

Jamie Conway (Michael J. Fox) wil graag schrijver worden, maar heeft het nog niet verder gebracht dan onderzoeksredacteur bij het prestigieuze Gotham Magazine in New York. Jamie is getrouwd met het mooie model Amanda (Phoebe Cates), maar sinds zij hem verlaten heeft, gaat het bergafwaarts met hem. Elke avond zakt hij stevig door met zijn vriend Tad Aligash (Kiefer Sutherland). Tad is een grote vrouwversierder en cokesnuiver. Dankzij Tad is ook Jamie afhankelijk geworden van de coke. Dit alles leidt ertoe dat de kwaliteit van het werk van Jamie bij Gotham Magazine er niet beter op wordt. Dit tot ergernis en verdriet van de eindredactrice Clara (Frances Sternhagen), bij wie punctualiteit boven alles gaat. Alhoewel Jamie goed beseft dat hij een verwoestend leven leidt, lijkt hij zich er niet aan te kunnen onttrekken en blijft het verdriet om het verlies van Amanda overheersen.

Bright Lights, Big City is gebaseerd op de gelijknamige controversiële succesroman van Jay McInerney, die ook zelf het verhaal herschreef tot een filmscript. De verfilming door regisseur James Bridges is een gewaagde te noemen, zeker als je beseft dat deze film eind jaren ’80 is gemaakt. Want de film is zeker geen voorbeeld van onbesproken gedrag. Het verhaal handelt onder andere over drugsgebruik met de aftakeling van zowel zakelijk en sociaal succesvol leven als gevolg. Michael J. Fox zet hier een voor zijn doen zeer serieuze rol neer, al heeft het soms ook zijn licht komische kanten. Wat je als kritiek zou kunnen hebben is dat de film niet dezelfde diepte en impact heeft als het boek. Jamie Fox blijft als karakter in deze film wat aan de oppervlakte. Toch is het een prima film geworden, waarin je meegenomen wordt met het leed van de hoofdrolspeler. Vooral het feit dat hij beseft dat het leven zo niet verder kan gaan, maar toch nog niet voldoende kracht heeft om de neergaande cirkel te doorbreken, komt goed tot uiting. Een gevoel dat ons allemaal wel eens overkomt, los dan van het gebruik van drugs en alcohol. In de film komt het snuiven van cocaïne enigszins expliciet in beeld. Gelukkig dat we dan op IMDB bij de trivia kunnen lezen dat het geen echte coke is, maar slechts poedermelk. Wat hadden we anders moeten denken. Ook een prima rol speelt Kiefer Sutherland, als Tad Aligash, de verderfelijke vriend van Jamie. De film is mede geproduceerd door Sidney Pollack.
Het verhaal speelt zich af gedurende een week, waarbij de gebeurtenissen per dag zich aan ons voorbijtrekken. De overgang tussen twee dagen is een zwart scherm, waarop via de ondertiteling een zin over die komende dag staat. Dit schijnt afwijkend te zijn van de originele film, waar deze korte intermezzo’s met een getypte tekst in beeld werd gebracht. Het typegeluid is nog wel te horen.

Jaar: 1988
Speelduur: 103 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132655

• Bioscooptrailer

Het zal niet verrassend zijn dat het oorspronkelijke beeldformaat (hier 1.85:1) anamorf op de DVD staat. Kwaliteit is zoals we die vaker hebben gezien bij budgetreleases van jaren ’80 films. Dit houdt in dat je een beeld voorgeschoteld krijgt dat natuurlijk aandoet met prima kleuren. Ook het contrast en schaduwniveau zijn beide goed. Scherpte en detaillering zijn redelijk goed. Filmgrain is constant in lichte mate aanwezig. Af en toe is zichtbaar dat edge enhancement is toegepast. Dat laatste is trouwens weinig storend. Heel af en toe zit een spettertje in het beeld. Bij de openingstitels en de aftiteling valt het wiebelen van het beeld op (telecine woble).
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is slechts kort merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling is duidelijk, maar had iets lager in beeld mogen staan.

De oorspronkelijke Dolby Stereo geluidstrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Alhoewel de geluidstrack geen surround flag heeft, bevat de soundtrack wel surroundinformatie. Dus mocht je AV-decoder/receiver niet automatisch naar DPL-II(x) mode overschakelen, dan loont het de moeite dit handmatig toch even te doen. De film is vooral dialoog georiënteerd, waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De typische jaren ’80 muziek van Donald Fagen komt met een prima stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de surround er enige ruimtelijkheid aan geven. Verder worden de surround gebruikt voor enkele omgevingsgeluiden. Het laag is in beperkte mate maar wel voldoende aanwezig.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staat als enige extra de bekende Original Theatrical Trailer (1½ min). Beeldformaat is 1.85:1 anamorf breedbeeld.

In de film Bight Lights, Big City maken we kennis met Jamie Conway, een rol van Michael J. Fox, die graag schrijver wil worden. Maar hij zit in een emotionele dip, als gevolg van het vertrek van zijn mooie vrouw Amanda, die model is. Jamie raakt door alcohol en cocaïne gebruik steeds dieper in de put.
Door MGM is de film als budgetrelease uitgebracht. Dit betekent dus een redelijk goede kwaliteit van beeld en geluid. Het enige extra is de bioscooptrailer.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door MGM Home Entertainment.