Funny Lady

13-01-2005

5.4

Funny Lady (DVD)

Fanny Brice (Barbra Streisand) is op het hoogtepunt van haar muzikale carrière. Maar toch loopt alles niet zo voorspoedig. Nick Arnstein (Omar Sharif) vraagt hun scheiding aan en door de economische depressie lopen de muzikale producties ook niet meer. De laatste show gaat dicht. Fanny gaat met haar vriend en raadgever Bobby (Roddy McDowall) naar de bank om de financiën door te praten, als dan een enthousiaste jongeman genaamd Billy Rose (James Caan) het kantoor binnenwalst. Hij laat Fanny achter met het idee dat hij een goede stenograaf is, maar later blijkt de man zowaar de eigenaar van een nachtclub te zijn. En dat hij ook een getalenteerde liedjesschrijver is. Billy wil graag met Fanny samenwerken en Fanny laat zich overhalen voor een show die Billy gaat produceren. De eerste voorstelling is een ramp. Maar Billy zet door en dankzij de ervaring van Fanny begint het succes te komen. Ook privé komen beide dichter bij elkaar en trouwen uiteindelijk. Dan duikt Nick opeens weer op en blijkt Fanny nog steeds tot over haar oren verliefd op hem te zijn.

Funny Lady is het tweede deel van het levensverhaal van Fanny Brice. En daarmee is deze film het logische vervolg op Funny Girl, dat zeven jaar eerder werd gemaakt. Funny Lady sluit naadloos aan waar Funny Girl ophield. Als je de eerste film nog niet kent, dan toch het advies om die eerst te gaan bekijken. Al bevat de opening wel een soort fragmentarische samenvatting van de eerste film. Evenals Funny Girl is ook deze film een musical, waar het zang- en acteertalent van Fanny Brice, wederom mooi gespeeld door Barbra Streisand, centraal staat. De eerste film Funny Girl was het debuut van Barbra Streisand, wat goed aansloot op het verhaal. Ook Fanny Brice stond in die film aan de vooravond van haar zo succesvolle carrière. Met Funny Lady is het niet alleen Fanny Brice die meer showbizz ervaring heeft, datzelfde geldt natuurlijk ook voor Barbra Streisand. Tussen beide films heeft Streisand nog zeven films gemaakt, waaronder natuurlijk het evenzo succesvolle en muzikale Hello Dolly! (1969).
Verrassend in Funny Lady is het optreden van James Caan, die in deze film zijn muzikale talenten laat zien. In zijn latere carrière speelt Caan vaker een muzikale rol, denk hierbij aan de films For the Boys en het Franse epos Les Uns et Les Autres. Omar Sharif, een stuk grijzer geworden, is ook weer van de partij als Nick Arnstein.
Funny Lady was niet zo succesvol als Funny Girl, maar toch weer goed voor vijf Oscar nominaties en zes nominaties voor een Golden Globe. De kostuums en het camerawerk waren ook in deze film weer prachtig. En natuurlijk weer de muziek met een groot aantal nummers van Billy Rose. In deze film nummers als How Lucky Can You Get, Let’s Hear It From Me, Me And My Shadow en More Than You Know. De regie was nu in handen van Herbert Ross, die bij Funny Girl op het muzikale vlak betrokken was. Vijf jaar eerder, in 1970, werkten Ross en Streisand al samen bij de film The Owl and the Pussycat.

Al eerder was Funny Lady door Columbia op DVD uitgebracht. De uitgave is nu door Columbia opgenomen in een 4-DVD boxset onder de titel The Barbra Streisand Collection. Deze boxset bevat de volgende titels:
- Funny Girl (1968)
- Funny Lady (1975)
- For Pete’s Sake (1974)
- The Owl and the Pussycat (1970)
De DVD’s in deze boxset zijn exact gelijk aan de eerder separaat uitgebrachte edities.

Genre: Muziekfilm
Jaar: 1975
Speelduur: 132 min
  • Dolby Digital 3.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609051872

• filmografieën
  • Muzikale hoogtepunten
  • Promotietrailer 'The Prince of Tides'

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en is anamorf op deze disc vastgelegd. Evenals bij Funny Girl is ook bij deze film het beeld gerestaureerd en opnieuw digitaal gemasterd. En ook nu resulteerde dit in een kleurrijke beeld dat fraai is om te zien. Het beeld oogt scherp en gedetailleerd. Ook nu wat bedoelde softe momenten, met name wanneer ingezoomd wordt op Streisand. Contrast en zwartniveau zijn beide uitstekend. Het beeld is niet geheel vrij van ongerechtigheden, af en toe zie je nog een kleine spetters of iets dergelijks. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. Filmgrain is slechts miniem aanwezig.
De film is netjes verdeeld in 28 chapterstops. De laagwisseling op de DVD-9 (dubbellaags) is niet merkbaar geplaatst. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat netjes onderin het beeld. Jammer is wel dat de liedteksten niet in het Nederlands ondertiteld zijn. Om onduidelijke redenen verhuist de ondertiteling wel erg vaak naar de bovenzijde van het beeld.

Op het gebied van het geluid is deze film iets minder dan Funny Girl. Nu is gebruik gemaakt van een stereo geluidsband, die digitaal geremasterd is. De geluidstrack op de DVD is nu een Dolby Digital 3.0 (bitrate 384 kb/s) audiotrack. In dit geval is het een Dolby track waarbij alleen de drie voorste kanalen actief zijn, dus alleen de linker en rechter frontspeaker en de centerspeaker. Zowel het LFE kanaal als de surroundkanalen zijn inactief. De muziek en liedjes komen met een goede stereospreiding uit de frontspeakers. Stemmen en andere geluiden komen voornamelijk uit de centerspeaker. Alhoewel het geluid een goed klinkend stereobeeld heeft, mist het diepte en klinkt het vrij vlak. Ook klinkt de soundtrack wat dun, doordat met name het middentoon gebied erg benadrukt is. Neemt niet weg dat de liedjes in de soundtrack goed klinken en de soundtrack ruisvrij is. De dialogen zijn allemaal netjes en duidelijk te volgen.

De menu’s zijn statische breedbeeldschermen met achtergrondgeluid. Op het gebied van extra’s stelt de release een beetje teleur.

Song Highlights
Evenals bij Funny Girl ook nu weer de mogelijkheid van directe keuze van de (acht) muzikale momenten in de film. Makkelijk als je alleen de liedjes wilt zien, verder geen toegevoegde waarde.

The Prince Of Tides Trailer (3 min)
Een promotietrailer van een andere Streisand film. Beeldformaat is standaard 1.33:1.

Filmographies
Een aantal tekstschermen met een kort filmoverzicht van regisseur Herbert Ross en van de acteurs Barbra Streisand en James Caan.

Bij de DVD zit nog een inlay met de tracklisting (hoofdstukindeling) van de film.

Funny Lady is een musicalfilm die het logische vervolg is op de musicalfilm Funny Girl. Zeven jaar later kruipt Barbra Streisand wederom in de rol van Fanny Brice, de komische actrice/zangeres die in de jaren ’20 en ’30 haar successen vierde. De film vertelt het tweede deel van het levensverhaal van Brice. Het deel waarin ze scheidt van Nick Arnstein en opnieuw trouwt met Billy Ross. Ross is een nachtclubeigenaar met muzikale aspiraties en maakt samen met Brice diverse muzikale shows. De rol van Billy Ross wordt zeer verdienstelijk gespeeld door James Caan. Ook nu natuurlijk weer bekende songs, als De film bevat enkele onvergetelijke songs als How Lucky Can You Get, Let’s Hear It From Me, Me And My Shadow en More Than You Know.
De DVD bevat de film in gerestaureerde uitgave. Dit betekent dat de kwaliteit van het beeld en geluid bijzonder goed zijn. Alleen is het geluid nu een stereotrack, waarbij het geluid is verdeeld over de drie voorste kanalen. De toegevoegde extra’s stellen enigszins teleur. Uiteraard is ook deze film voor de musicalliefhebbers een aanrader, maar kijk wel eerst Funny Girl en dan pas deze film.

De film was al eerder door Columbia los uitgegeven, maar is nu heruitgebracht in een 4-DVD boxset onder de titel ‘The Barbra Streisand Collection’.