Funny Girl

13-01-2005

5.3

Funny Girl (DVD)

Fanny Brice (Barbra Streisand) is een jonge meid die begin jaren ’20 woont in de Joodse gemeenschap in de Lower East Side van New York. Ze wil graag een beroemd artiest worden, maar de enige die in haar talent gelooft is haar moeder. Het eerste succes komt als Fanny in Keeney’s Music Hall de boel op stelten zet met een waanzinnige rolschaatsact en daarna haar prachtige stem laat horen. Het duurt daarna dan ook niet lang of Fanny krijgt een uitnodiging voor een auditie als ‘Ziegfeld Girl’ bij Ziegfeld (Walter Pidgeon). Ziegfeld is direct overtuigt van haar talent en neemt haar aan. Ziegfeld komt er al snel achter dat Fanny meer noten op haar zang heeft. Haar eigenzinnige karakter botst regelmatig met Ziegfeld, maar dankzij haar grote talent is Ziegfeld meer vergevingsgezind. Als Fanny een in de show op eigen initiatief in de finale een gewaagde improvisatie doet, explodeert Ziegfeld bijna. Al eerder had Fanny de charmeur Nick Arnstein (Omar Sharif) ontmoet, die haar nu weer opzoekt. Het duurt niet lang of beide trouwen. Maar Arnstein is een professionele gokker die steeds grotere sommen geld verliest, terwijl het succes van Fanny steeds groter wordt.

Funny Girl is één van de meest populairste musicals aller tijden. Het verhaal vertelt het levensverhaal van zangeres/actrice Fanny Brice. In de jaren ’20 en ’30 was Fanny Brice de ster van de Ziegfeld Follies, mede dankzij haar komische talenten. Alhoewel deze musical film losjes gebaseerd is op het levensverhaal van Fanny, hebben ook de karakter Ziegfeld en Nick Arnstein werkelijk bestaan.
De film is het debuut van Barbra Streisand op het witte doek. En het succes was er onmiddellijk. De rol leverde haar zowel een Oscar als een Golden Globe op. De film kreeg in totaal acht nominaties voor de Oscar, alleen Streisand won ook de prijs. Algemeen wordt de film ook als haar beste werk beschouwd. En het moet gezegd worden, zowel als actrice en als zangeres zet Barbra Streisand in Funny Girl een meer dan verdienstelijke rol neer. Haar enorme zangtalent krijgt in deze film alle ruimte. Goed tegenspel krijgt ze van onder andere Walter Pidgeon, die een mooie rol neer zet als Florenz Ziegfeld. De confrontaties tussen hem en de opstandige Fanny zijn schitterend. De rol van Omar Sharif als de charmeur Nick Arnstein is ook een goede, al verbleekt zijn aandeel in de film vergeleken bij Streisand.
De film is gebaseerd op de gelijknamige musical van Jule Styne (muziek) en Bob Merrill (teksten). Uiteraard vind je de songs van Styne en Merrill ook terug in deze film met prachtige vertolkingen door Barbra Streisand. Onvergetelijke liedjes als People, Funny Girl, Second Hand Rose, His Love Makes Me Beautifull, Sadie Sadie, het prachtige My Man en natuurlijk het duet You Are Woman, I Am Man heeft Streisand nog steeds op haar programma. Het duet zingt Streisand samen met Omar Sharif. Dat de laatste geen echte zanger is, wordt meteen duidelijk.
Twee bijzonderheden in de film. De film start met een ouverture van ruim 4 minuten, waarbij het beeld zwart blijft (geen paniek dus). In de vroegere dagen werd deze ouverture gespeeld als het publiek de zaal binnenkomt. Daarna gingen pas de gordijnen die voor het scherm hingen open. Halverwege de film zit een korte pauze (intermission) van ruim 2 minuten, ook dan is het beeld zwart.
Nu, ruim 35 jaar later heeft de film nog niets aan kracht ingeboet en blijft een mooie verfilmde musical. Zeven jaar later, in 1975, werd het vervolg op Funny Girl gemaakt, genaamd Funny Lady. Wederom met grotendeels dezelfde cast.

Al eerder was Funny Girl door Columbia op DVD uitgebracht. De uitgave is nu door Columbia opgenomen in een 4-DVD boxset onder de titel The Barbra Streisand Collection. Deze boxset bevat de volgende titels:
- Funny Girl (1968)
- Funny Lady (1975)
- For Pete’s Sake (1974)
- The Owl and the Pussycat (1970)
De DVD’s in deze boxset zijn exact gelijk aan de eerder separaat uitgebrachte edities.

Genre: Muziekfilm
Jaar: 1968
Speelduur: 149 min
  • Dolby Digital 5.0 - Duits
  • Dolby Digital 5.0 - Engels
  • Dolby Digital 5.0 - Frans
  • Dolby Digital 5.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 5.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: 8712609051872

• filmografieën
  • Muzikale hoogtepunten
  • Korte documentaire 'Barbra in filmland'
  • Korte documentaire 'Dit is Streisand'

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en is anamorf op deze disc vastgelegd. Voor deze transfer uit 2001 is het beeld gerestaureerd en opnieuw digitaal gemasterd. Door dit proces is het kleurrijke beeld echt prachtig om te zien en ziet het ruim 35 jaar oude beeld er zelfs verrassend mooi uit. Het beeld ziet er scherp en gedetailleerd uit. Soms is het beeld wat soft, met name wanneer ingezoomd wordt op Streisand, maar dit is door de regisseur zo bedoeld. Contrast en zwartniveau zijn beide uitstekend. Het beeld is niet geheel vrij van ongerechtigheden, af en toe zie je nog wat hele kleine spetters of iets dergelijks. Edge enhancement is in lichte mate toegepast. Filmgrain is slechts miniem aanwezig.
De film is netjes verdeeld in 28 chapterstops. De laagwisseling op de DVD-9 (dubbellaags) is niet merkbaar geplaatst. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat netjes onderin het beeld. Jammer is wel dat de liedteksten niet in het Nederlands ondertiteld zijn. Om onduidelijke redenen verhuist de ondertiteling wel erg vaak naar de bovenzijde van het beeld.

De oorspronkelijke 70 mm 6 tracks geluidsband was basis voor de Dolby Digital 5.0 (bitrate 448 kb/s) audiotrack. Ook het geluid is geremasterd en klinkt helder en ruisvrij. De muziek en liedjes komen met een mooie stereospreiding uit de frontspeakers. Stemmen en andere geluiden komen voornamelijk uit de centerspeaker. De surroundspeakers geven de muziek een licht en fraai klinkend ruimtelijk geluidsbeeld. De soundtrack heeft geen LFE kanaal, het laag is dan ook beperkt. Dit geeft soms het gevoel dat de soundtrack wat dun klinkt. Maar meestentijds is het een aangenaam klinkende track. De dialogen zijn allemaal netjes en duidelijk te volgen.
Op de cover worden ook de nasynchronisaties vermeld. In tegenstelling tot wat op de cover staat, namelijk dat deze mono zijn, zijn alle nasynchronisatie op deze DVD ook in Dolby Digital 5.0.

De menu’s zijn filmgerelateerde breedbeeldanimaties met achtergrondgeluid. Deze DVD heeft een paar nette maar wel korte extra’s meegekregen.

Barbra in Movieland (10 min)
Een klein stukje achter de schermen, waar in deze korte documentaire wordt ingegaan op de realisatie van één bepaalde scène. Het liedje Don’t Rain on My Parade is op een verlaten stationnetje opgenomen. Gedurende tien dagen was het op het normaal verlaten station een grote drukte.

This is Streisand (6 min)
Een soort promotie filmpje voor de film, wat betekent een promotie voor Barbra Streisand. Beeldformaat is 2.35:1 niet anamorf.

Song Highlights
Dit geeft je directe keuze naar de twaalf muzikale momenten in de film. Makkelijk als je alleen de liedjes wilt zien, verder geen toegevoegde waarde.

Filmographies
Een aantal tekstschermen met een kort filmoverzicht van regisseur William Wyler en van de acteurs Barbra Streisand, Omar Sharif en Walter Pidgeon.

Bij de DVD zit nog een inlay met de tracklisting (hoofdstukindeling) van de film.

Funny Girl is een musicalfilm van regisseur William Wyler en het speelfilmdebuut van Barbra Streisand. Streisand speelt en zingt in de hoofdrol het levensverhaal van de komische actrice/zangeres Fanny Brice. Haar debuut leverde Streisand direct een Oscar en een Golden Globe op. De film is gebaseerd op de gelijknamige musical van Jule Styne, Bob Merrill en Herbert Ross. Het verhaal is losjes gebaseerd op het levensverhaal van Fanny Brice die in de jaren ’20 en ’30 een grote ster was bij de Ziegfeld Follies. De film bevat enkele onvergetelijke songs als Funny Girl, People, Second Hand Rose en My Man.
De DVD bevat de film in gerestaureerde uitgave. Dit betekent dat de kwaliteit van het beeld en geluid bijzonder goed zijn, zeker als je beseft dat de film alweer ruim 35 jaar oud is. Toegevoegd zijn enkele extra’s die zich vooral concentreren op Barbra Streisand. De film is voor musicalliefhebbers een echte aanrader.

De film was al eerder door Columbia los uitgegeven, maar is nu heruitgebracht in een 4-DVD boxset onder de titel ‘The Barbra Streisand Collection’.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.