Eve's Bayou

24-12-2004

6.6

Eve's Bayou (DVD)

Eve Batiste (Jurnee Smollett) is de jongste dochter van één van de welvarendste families in het Louisiana van 1962. Haar vader Louis Batiste (Samuel L. Jackson) is de zeer gerespecteerde dokter en gelukkig getrouwd met mooie Roz (Lynn Whitfield). Op een zwoele zomeravond, wanneer er bij de Batiste een feest is, betrapt Eve haar vader met Matty Mereaux (Lisa Nicole Carson), een sexy maar wel getrouwde vrouw en patiënt van Louis. Eve is er helemaal kapot van en kan het niet bevatten. Ondanks dat haar vader Eve verzekert dat hij ondanks dit slippertje nog steeds zielsveel van haar moeder houdt, vertelt Eve het voorval aan haar grotere zus Cisely (Meagan Good). Cisely is de oogappel van Louis en verzekert Eve dat zij het vast anders gezien heeft. Maar Eve is niet overtuigt. De jonge Eve begrijpt het niet allemaal en zoekt antwoorden bij haar tante Mozelle (Debbi Morgan), die een gave bezit om toekomstbeelden te zien en een reputatie van zwarte weduwe heeft. Als daarna een voorval plaats vindt tussen haar vader en Cisely, zodanig dat Cisely het huis verlaat, neemt Eve het heft in eigen handen. Met verstrekkende gevolgen.

“This summer I killed my father, I was ten years old” (Deze zomer doodde ik mijn vader, ik was tien jaar). Met deze intrigerende woorden begint Eve’s Bayou. De film wordt verteld door Eve in de vorm van een flashback, een meisje dat opgroeide in een familie dat ogenschijnlijk alles had, maar waar de waarheid verscholen lag in ieder die er deel van uitmaakte. De wijze waarop het verhaal wordt verteld geeft meteen de bijzondere sfeer van de film aan, waarin zich langzaam het onvermijdelijke voltrekt. Door de flashback methode wordt je bewust van het feit dat dit verhaal de waarheid is zoals die is beleefd door de ogen van Eve, haar zuster Cisely en de toekomstvoorspellende tante. Of het klopt?
Schrijver en regisseur Kasi Lemmons maakte met Eve’s Bayou een indrukwekkend debuut als regisseur. De scènes en de sfeervolle omgeving zijn door cameravrouw Amy Vincent fraai in beeld gebracht en versterken de bijzondere sfeer van de film.
De acteerprestaties van de complete cast zijn van hoog niveau. Uiteraard is de rol van Samuel L. Jackson als bekend acteur een eye-catcher voor de film. Maar het is vooral de jonge Jurnee Smollett, die de rol van Eve speelt, die de ‘show steelt’. Zij heeft voor haar rol diverse prijzen en nominaties ontvangen. Evenals trouwens andere spelers, cast en de film. De bekende Amerikaanse filmcriticus Roger Ebert heeft Eve’s Bayou de beste film van 1997 genoemd.

Jaar: 1997
Speelduur: 104 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504966156

Alhoewel op de IMDB wordt aangegeven dat het beeldformaat van de film 1.85:1 is en de regio 1 uitgave van deze film een 1.85:1 anamorf beeld heeft, staat de film op deze release volgens de hoesinformatie er fullframe op. Dit betekent een 1.33:1 beeld, waarbij dan het volledige 35 mm negatief zichtbaar is. Je ziet dus boven en onder juist meer beeld. Of dat ook daadwerkelijk het geval is, hebben we niet kunnen checken. Het beeld geeft nergens het gevoel dat links of rechts informatie mist, dus zeer waarschijnlijk is het inderdaad een fullframe presentatie en gelukkig niet pan & scan. Maar, ’t is niet het formaat zoals door de regisseur bedoeld.
Het beeld ziet er verder goed uit. Prima kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Contrast is ook prima in orde. Het beeld is voldoende scherp, maar de detaillering is niet meer dan redelijk. Gedurende de hele film is een lichte vorm van beeldruis waarneembaar. Edge enhancement is niet zichtbaar toegepast.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack staat als Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de schijf. Dat is jammer, want de regio 1 uitgave beschikt wel over een Dolby Digital 5.1 soundtrack. Maar evenals het beeld, is het weer iets minder erg dan het zo op het eerste gehoor lijkt. De voorgeschotelde DD2.0 track bevat duidelijk surround informatie. Het loont dus de moeite om de Dolby ProLogic II(x) decoder in te schakelen. Het geluidsbeeld heeft dan een prima stereobeeld, waarbij surroundkanalen er subtiel een ruimtelijke dimensie aan toe voegen. Detaillering van de soundtrack is goed, waarbij ook de subtiele omgevingsgeluiden goed hoorbaar zijn. Het is een rustige soundtrack zonder spectaculaire effecten, dus het LFE kanaal wordt niet gemist. De dialogen komen bij gebruik van de DPL-II(x) decoder netjes uit de centerspeaker en zijn goed verstaan.

Deze DVD heeft slechts één menuscherm met twee keuzen, het starten van de film en het aan/uit zetten van de Nederlandse ondertiteling. Andere menuschermen zijn er niet. Extra’s heeft deze release dus ook niet.
Vergeleken met de regio 1 uitgave is dat ook weer een gevoel van gemis. Ten eerste heeft de regio 1 release een audiocommentaar van de regisseur, een korte documentaire en nog wat biografieën en de trailer. Jammer dat we dat moeten missen.

Eve’s Bayou is een goed geschreven en zeer goed geacteerd sfeervol gebracht drama. Begin jaren ’60 ontdekt de kleine Eve dat haar vader, een gerespecteerd arts, vreemd gaat met een andere vrouw. Alhoewel hij haar bezweert nog zielsveel van haar moeder te houden, heeft het geloof van de kleine meid een deuk gekregen. Hoe meer ze probeert dit voorval te begrijpen, des te meer leugens en geheimen van de familie komen naar boven. De film is geschreven en geregisseerd door Kasi Lemmons, waarmee zij een indrukwekkend regiedebuut presenteerde. Hoofdrol wordt erg goed gespeeld door de jonge Jurnee Smollett.
Alhoewel de kwaliteit van het beeld en het geluid van deze Paradiso release best behoorlijk zijn, schieten ze toch in vergelijking met de regio 1 release tekort. Het beeld is 1.33:1 fullframe, het geluid is DD2.0 waarbij inschakelen van de DPL-II(x) decoder de moeite loont. Extra’s heeft deze release niet. De film is door Amerikaanse filmcriticus Roger Ebert betiteld als de beste film van 1997.