Explorers

20-12-2004

6.2

Explorers (DVD)

Ben Crandall (Ethan Hawke) en Wolfgang Müller (River Phoenix) zijn dikke vrienden. Ben is een tiener die helemaal gek is van alles dat met de ruimte en sciencefiction heeft te maken. Wolfgang is het type geleerde onderzoeker, die de kelder van het huis tot zijn onderzoekslaboratorium heeft gemaakt. Op een nacht droomt Ben dat hij vliegt boven iets dat op een printplaat lijkt. Hij maakt een tekening van wat hij gedroomd heeft, waarna Wolfgang er een soort apparaatje van gemaakt. Eerst lijkt er niks te gebeuren, totdat op het aangesloten scherm drie coördinaten worden gevraagd. Wolfgang voert ze in, als daarna iets dwars door een stapel boeken heengaat en al deze boeken een gat hebben. Wolfgang wil dit nog verder onderzoeken. Op school maakt Ben kennis met Darren Woods (Jason Presson), die voor hem opkomt bij een gevecht. Ben en Darren gaan na schooltijd weer bij Wolfgang langs, die ondertussen het ontwerp heeft aangepast. Wolfgang laat met het gebouwde apparaat een blauwe bal tevoorschijn komen, die hij met ruimtecoördinaten door de ruimte laat vliegen. Maar de blauwe bol gaat ook dwars door alles heen. De volgende testfase is buiten op een veldje. Nu komt Wolfgang per ongeluk terecht in de blauwe bol, die veel groter is en ontdekt dat je ermee kunt vliegen. De jongens gaan aan de slag en maken een soort vliegende bol. Op hun eerste vliegtocht lijkt het of het apparaat andere signalen uit de ruimte ontvangt. Ze wagen het erop en vliegen de ruimte in, niet wetende wat hen te wachten staat.

Explorers is een leuke sciencefiction film voor de jeugd van regisseur Joe Dante. Een verhaal waarin veel jongens, en misschien ook wel meisjes, zich zullen herkennen. Wie droomt er niet van de ruimte, het zelf bouwen van een echt ruimteschip. In de film zitten ook de nodige verwijzingen naar andere sciencefiction films als Star Trek en War of the Worlds. Er zit ook een kleine verwijzing in naar Gremlins, de vorige film van regissue Joe Dante. Het avontuurlijke element in de film is goed geslaagd, met een goede dosering vriendschap, humor en het onverwachte. Op tweederde deel van de film gaan de jongens de ruimte in en vanaf dat moment krijgt de film een andere wending en krijgt het avontuurlijke een geheel andere inhoud. Om niet teveel van het plot te verraden, moet je dit zelf maar gaan bekijken.
De computer die de jongens gebruiken, waarbij de jonge Wolfgang nog iets roept van 128k, is een Apple IIc. Apple had deze computer april 1984 gelanceerd en was op het moment dat de film gemaakt werd, 20 jaar geleden, state of the art. Nu kijk je daar toch iets anders tegenaan. De special effects in de film komen uiteraard uit het huis van Industrial Light and Magic (ILM) en zien er nu nog steeds erg goed uit.
De film is voor de video/dvd release door Dante aangepast. Twee korte scènes die wel in de bioscoopversie zaten, zijn nu verwijderd en er is een scène aan het eind van de film toegevoegd. Naar het waarom kunnen we slechts raden. De film was op moment van release volgens Dante nog niet af, echter Paramount heeft de film uitgebracht zoals die op dat moment was en Dante te kennen geven dat het werk klaar was. Desondanks zijn de film en drie jeugdacteurs in 1986 genomineerd voor een Young Artist Award, waarbij River Phoenix voor zijn rol deze prijs won. De twee verwijderde scènes zijn op deze DVD onder de extra’s terug te vinden.

Genre: Avontuur, Science fiction
Jaar: 1985
Speelduur: 102 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865550342

• 2 Additionele scènes

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met beeldformaat 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed, zoals we vaker zien bij releases van films uit de jaren ’80. Het beeld is voldoende scherp en gedetailleerd. Kleuren ogen mooi helder en natuurlijk, met contrast en zwartniveau ook prima in orde. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. In enkele scènes is edge enhancement te zien. Af en toe zijn spettertjes als gevolg van vuil of een beschadiging te zien.
De film is verdeeld in 14 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is kort merkbaar. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype maar staat te hoog onder in het beeld geplaatst.

De originele film had een 70-mm 6-track geluidsband, die waarschijnlijk voor de DVD release is gebruikt. De Engelstalige oundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. Voor een film uit de jaren ’80 en dus al twintig jaar oud is de soundtrack zeer verrassend te noemen. En dat bedoelen we dan wel positief. Want de soundtrack klinkt verbluffend mooi. Opvallend is vooral het actieve gebruik van alle kanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) zeer actief gebruikt voor geluidseffecten waardoor de soundtrack veel richtingsgevoel heeft. Menig geluidseffect doet je even omkijken. De muziek heeft een goede ruimtelijke spreiding, waarbij de surrounds zorgen voor een mooi ruimtelijk geluid. Het laag van de soundtrack is ook prima, met goed gebruik van het LFE kanaal. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeld menu’s zijn statische schermen zonder achtergrondgeluid. Als enig extra staan twee Additional Scenes op de DVD. Dit zijn twee scènes die wel in de bioscoopversie zaten, maar door de regisseur later voor de video/DVD release zijn geschrapt. De scènes zijn los te kiezen, t.w.:
Wolfgang is Bullied (3 min) en Unexpected Thunder Road Ride (1 min). Beeldformaat is 1.78:1 anamorf, waarbij de kwaliteit gelijk is aan de film. Geluid is DD2.0 Surround. Met Nederlandse ondertiteling.

Explorers is een leuke avonturenfilm voor de jeugd over drie nieuwsgierige jongens die dankzij een bijzondere droom een ruimtelijk avontuur tegemoet gaan. Uiteraard worden zaken als vriendschap en humor ook niet vergeten in deze film. Regisseur is Joe Dante, die een jaar eerder hoog scoorde met Gremlins.
Paramount heeft de film met goede beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Met name het actieve gebruik van de surroundkanalen en daardoor zeer fraai klinkende soundtrack is voor een twintig jaar oude film zeer verrassend. Als extraatje twee korte verwijderde scènes. Dit zijn scènes die wel in de bioscoopversie zaten, maar door de regisseur voor de video/dvd release verwijderd zijn.