Best Of British Comedy Volume 2

19-12-2004

4.6

Best Of British Comedy Volume 2 (DVD)

Volume 2 van de Best Of British Comedy is qua opzet identiek aan Volume 1. We vinden hier dezelfde komieken en artiesten die we tegen kwamen in het eerste deel. Ook hier kun je weer kijken naar de mislukte goocheltrucs van Tommy Cooper, hoogtepunten uit Rowan Atkinson’s liveshows, scènes uit de TV show van Benny Hill en een complete aflevering van George & Mildred.

Dat Dutch Filmworks voor Volume 2 van de Best Of British Comedy voor een identieke opzet als Volume 1 heeft gekozen mag teleurstellend genoemd worden. Waarom weer beelden van vier dezelfde komieken die we ook in deel 1 tegen kwamen, terwijl er zoveel andere leuke series en artiesten zijn. Neem bijvoorbeeld Monthy Python, Fawlty Towers of Are You Being Served?, om er maar een paar te noemen. Niet dat de beelden op deze DVD niet grappig zijn, maar een beetje vervelen gaat het wel. Daarbij komt ook nog eens het feit dat het allemaal maar vrij korte beelden zijn en ook dit gaat snel vervelen. Daarom is ook deze DVD vooral geschikt voor de echte fan en als goedkope aankoop uit de aanbiedingenbak.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2004
Speelduur: 89 min
EAN: 715664020968

Ook deze keer zijn alle beelden weer te bekijken in het beeldformaat van 1.33:1. De kwaliteit van het beeld komt overeen met dat van het eerste deel, niet al te best dus. Ook hier weer vrij gedateerde beelden die vooral qua kleuren en scherpte te kort schieten. Ook de continue aanwezige filmgrain gaat snel op de zenuwen werken. Hiernaast zien we ook regelmatig wat posterisatie en beschadigingen opduiken en is ook hier het beeld weer interlaced (zie shot 4).
De optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat netjes onder in het beeld.

Net als de beeldkwaliteit is ook de geluidskwaliteit vergelijkbaar met deel één. Het geluid is bij alle scènes Dolby Digital 2.0 in de originele Engelse taal. Ook hier is er weer het verschil in bitrate bij Benny Hill (192 kb/s) en de rest van de hoofdstukken (224 kb/s). Al het geluid komt uit de voorste kanalen, waar de dialogen door de centerspeaker worden weergegeven. Soms is er wat gelach van het publiek te horen uit de frontspeakers. Verder klinkt het geluid wel mooi helder en zonder beschadigingen.

Er zijn geen extra’s te vinden op de DVD, hoewel ook Volume 2 de titel Collector’s Edition meegekregen heeft.

Volume 2 van de Best Of British Comedy is eigenlijk een herhaling van Volume 1. Alleen de beelden zijn anders, maar de artiesten zijn hetzelfde gebleven. Een gemiste kans, aangezien er genoeg andere leuke komieken en series uit Engeland komen. Beeld en geluid zijn redelijk, maar echt indrukwekkend wordt het nergens. Het gebrek aan extra’s zorgt er ook hier weer voor dat deze DVD waarschijnlijk alleen een aankoop zal worden als goedkope aanbieding.