Nits 2004

17-12-2004

7.5

Nits 2004 (DVD)

Op 3 maart 2004 gaf de Nederlandse popgroep NITS een concert in het Paradiso Theater in Amsterdam. Op het programma de bekende oude en nieuwe songs. De nieuwe songs zijn afkomstig van hun laatste album 1974. 1974 is het jaar dat een aantal studenten de groep Nits formeerden. Uiteraard ontbreken de grote hits ook niet, zoals Nescio, In the Dutch Mountains en Adieu Sweet Bahnhof. De complete tracklist van het concert is:

1. The Train
2. Bike in Head
3. Aqaurium
4. Sketches from Spain
5. Doppelganger
6. Boy in a Tree
7. Savoy
8. Nescio
9. A Touch of Henry Moore
10. The Espresso Girl
11. J.O.S. Days
12. The Infinite Shoeblack
13. Cars & Cars
14. Eifersucht
15. Welcome Back
16. With Used Furniture We Make a Tree
17. The House
18. Rumspringa
19. In the Dutch Mountains

In 1974 vormden de studenten Henk Hofstede (zang), Rob Kloet (drums), Alex Roelofs (bass) en Michiel Peters (gitaar) de nieuwe popgroep Nits. De muziek van Nits laat zich niet gemakkelijk in een bepaald hokje plaatsen. Dat zal ook het geheim achter het succes van de groep zijn. De stijl van de groep is door Steve Huey van de All Music Guide omschreven als klassieke jaren ’60 Brits geluid met invloeden van nieuwe groepen als Talking Heads waaraan toegevoegd experimentele synthesizer geluiden die doen denken aan Kraftwerk. Van de oorspronkelijke oprichters van de band zijn Henk Hofstede en Rob Kloet nog steeds aanwezig. In 1981 kwam toetsenist Robert-Jan Stips (ex Golden Earing) bij de groep, die ook nu nog steeds deel uit maakt van de groep.
De eerste doorbraak kwam voor de groep in 1983 met het album Omsk, waarvan de hitsingle Nescio afkomstig is. In 1984 verscheen het album Audieu Sweet Bahnhof, met de gelijknamige singel als hitsucces. Het succes nam toe in 1987 met het album In the Dutch Mountains. Nits heeft de afgelopen jaren een wisselende samenstelling gehad met Hofstede en Kloet als harde kern. In 1998 kwam Laetitia van Krieken bij de groep.
Na 30 jaar bestaat de groep nog steeds, wat best een bijzondere prestatie mag worden genoemd. In de afgelopen 30 jaar heeft de groep maar liefst 24 albums afgeleverd. Nog het noemen waard is het album Dankzij de Dijken dat zij samen met Freek de Jonge hebben opgenomen. Deze maand staan Nits en Freek de Jonge met het programma Frits 2 weer op de bühne.
Het concert op de DVD is één van de concerten van de tournee die Nits in binnen- en buitenland (Europa) maakte. Komende maanden treedt Henk Hofstede solo op in de verschillende theaters in ons land.

Genre: Muziek
Jaar: 2004
Speelduur: 87 min
Verpakking: Digipack
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: PIAS
EAN: 5413356685275

• Credits
  • Twee bonustracks

Het concert is in breedbeeld (1.78:1 beeldformaat) vastgelegd en staat anamorf op de DVD. Het beeldformaat is niet helemaal beeldvullend, links en rechts is een hele kleine zwarte balk zichtbaar. Deze balk valt in de overscan van de televisie volledig weg, maar is bij geprojecteerde weergave wel zichtbaar. De beeldkwaliteit is goed. Het concert is in een rustige, traditioneel vormgegeven registratie vastgelegd. De verschillende kleuren van de belichting komen op deze DVD goed tot hun recht. Scherpte van het beeld is redelijk goed, evenals de detaillering. In het beeld zitten verder geen ongerechtigheden. Een lichte beeldruis is vrij constant aanwezig. Het contrast is in het algemeen goed, bij sommige camerastandpunten, richting publiek is het zwartniveau iets minder. Maar geenszins iets dat storend is. Een prima registratie.
Elke nummer is uiteraard een aparte tracknummer. De laagwisseling is kort merkbaar, bij een live concert helaas niet te voorkomen, en zit tussen track 14 en 15. Er is geen ondertiteling aanwezig.

Het geluid is echt genieten. Oorstrelend is het geluid van de full bitrate DTS 5.1 track (birate 1509 kb/s). De ook zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) geluidstrack doet hier niet zo heel veel voor onder. Verder is er nog een stereo DD2.0 (bitrate 448 kb/s) geluidstrack. Standaard begint de DVD met de DD2.0 track. Deze track biedt een goede stereokwaliteit.
Beide 5.1 geluidstracks klinken uitstekend. De muziek concentreert zich voornamelijk op de voorspeakers, waarbij de zang uit de centerspeaker komt. De achterkanalen geven de muziek een ruimtelijk karakter en worden af en toe ook iets actiever gebruikt als enkele synthesizer effecten in de surrounds gemixt zijn. Het applaus van het publiek wordt ook voornamelijk door de frontspeakers weergegeven. Indrukwekkend is het veelvuldige gebruik van het LFE kanaal, waardoor het geluid een fraaie en stevig aanwezig laag heeft. Als totaal een prima klinkend sfeervol concertgeluid. De voorkeur ligt duidelijk bij de aanwezige full bitrate DTS track, waar het geluid meer definitie, openheid en vooral een strakker laag heeft.

De breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes zonder achtergrond. De twee toegiften van het concert zijn als extra op de DVD ondergebracht. Daarnaast nog een credits overzicht.

Credits (1 min)
Is een soort aftiteling waarbij je alle namen van betrokken, groep en crew, langs ziet komen. Dit is zonder geluid, als zijn er wel drie geluidstrack (DD en DTS) aanwezig.

Extra’s (10 min)
Hier twee liedjes die als toegift op het concert zijn gezongen; Home Before Dark en Adieu Sweet Bahnhof. Hier toch een teleurstelling in zowel beeld als geluid. Het beeld is in dit geval, eigenlijk onbegrijpelijk, niet anamorf breedbeeld. Het geluid is alleen DD2.0 (bitrate 448 k/bs). Vooral bij het sfeervolle Adieu Sweet Bahnhof, waar de zaal enthousiast meezingt is de afwezigheid van de 5.1 tracks een groot gemis. Na 9 minuten krijg je wel een zeer enge piep in de boxen, evenals in de laatste seconden.

Op 3 maart 2004 gaf de Nederlands groep Nits een sfeervol concert in het Paradiso Theater in Amsterdam. Dit concert was onderdeel van de tournee die de groep het afgelopen jaar in binnen- en (Europees) buitenland heeft gemaakt. Op het programma staan uiteraard de bekende hits die de groep de afgelopen 30 jaar heeft gehad en nieuw materiaal afkomstig van hun laatste album 1974.
Het concert is in breedbeeld vastgelegd, waarbij deze registratie met goede kwaliteit op de DVD staat. Het geluid is genieten, vooral bij het luistere naar de full bitrate DTS surroundtrack. Het concert is vastgelegd in een mooie surroundmix, die de muziek en de sfeer zeer goed tot zijn recht laat komen. Ook aanwezig een goed klinkende Dolby Digital 5.1 track en een stereo Dolby Digital track. Twee bonustracks als extra, helaas hebben die geen surroundgeluid. Een mooie concertregistratie van een oude maar nog steeds succesvolle Nederlandse popgroep.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door PIAS.