Good Boy!

16-12-2004

4.6

Good Boy! (DVD)

De twaalfjarige Owen (Liam Aiken) is erg op zichzelf, mede doordat zijn familie constant verhuist. Van zijn ouders mag hij een hond, als hij heeft laten zien dat hij voor een hond kan zorgen. En daarom laat hij al enige tijd alle honden in de buurt uit. Eindelijk is het zover, ze gaan in het dierenasiel een hond uitzoeken. Zijn voorkeur gaat uit naar een hond, die toevallig die ochtend door de hondenvanger is meegenomen. Owen komt er al snel achter dat Hubble (stem Matthew Broderick), zoals hij het hondje noemt, geen gewone hond is. Want Hubble kan praten. Hubble blijkt een buitenaardse agent te zijn, afkomstig van de ster Sirius. Owen ontdekt dat Hubble en al zijn hondenvrienden vele jaren geleden naar de aarde zijn gekomen om de planeet te veroveren. Dat is niet helemaal gelukt, want de honden zijn uiteindelijk onze huisdieren geworden. Hubble maakt zich grote zorgen, temeer omdat zijn baas, de grote Deense Dog (stem Vanessa Redgrave), onderweg is naar de aarde voor inspectie. En als dat niet goed uitpakt, zullen alle honden teruggeroepen worden van de aarde. Owen en Hubble bedenken daarom een slim plan.

Good Boy! is een vertederende film volgens het klassieke recept. Een jeugdfilm met genoeg grappige momenten om de jeugd te vermaken. Maar ook een flink portie emotie. Enerzijds omdat Owen een soort underdog is, die gepest wordt door andere jongens en in een buurmeisje en een goede vriendin vindt. En anderzijds natuurlijk de relatie tussen Owen en de hond, waarbij beide natuurlijk gek worden op elkaar en tegelijkertijd elkaar zullen verliezen. Goed gemaakt, met de grap op de juiste moment en goed gedoseerde emotie. Natuurlijk een verhaal dat je uiteindelijk met een lekker tevreden gevoel en een glimlach achterlaat. En, zoals het met een Amerikaanse jeugdfilm betaamt, de moraal ligt er ook duimendik bovenop. Maar och, daar is niets mis mee.
De grappige momenten in de film zitten vooral in de verschillende honden die gebruikt zijn. Trainingen en moderne digitale technieken laten de honden bijzondere dingen doen, die ons als mens feitelijk een spiegel voorhouden.
Good Boy! is het regiedebuut van John Robert Hoffman, waarbij het verhaal gebaseerd is op het jeugdboek “Dogs from Outer Space” van Zeke Richardson. Hoffman en Richardson werkten samen aan het script van de film. Uniek is het concept zeker niet. Er zijn meer voorbeelden van films met pratende dieren, te denken aan Cats and Dogs (2001) van Lawrence Guterman. Hoffman maakte met deze film een goed regiedebuut, want de film en hoofdrolspeler Liam Aiken werden beide genomineerd voor de Young Artist Award.
Speciaal voor de jeugdige kijkers is ook een Nederlandse nasynchronisatie bij de film gemaakt. Alhoewel deze niet geheel lipsynchroon is, kan natuurlijk ook niet, en ietwat onnatuurlijk aandoet, voldoet hij prima. Zo kunnen ook de kleinsten waarvoor de ondertiteling nog te moeilijk is, deze leuke film ook prima volgen.

Genre: Jeugd
Jaar: 2003
Speelduur: 84 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438133324

• Originele bioscooptrailer
  • Dog-umentary
  • Trucs voor een slimme hond
  • The Dog Pound: verwijderde en alternatieve scènes

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en zo vinden we het beeld in anamorf formaat (dus extra beeldlijnen speciaal voor breedbeeld weergave) ook terug op deze DVD. Op de beeldkwaliteit is weinig aan te merken. Een goed uitziend, zeer kleurrijk beeld. Kleuren zien er natuurlijk en diep verzadigd uit, waarbij het contrast prima in orde is. Het beeld oogt scherp en heeft goede detaillering. Een lichte mate van edge enhancement is toegepast. Filmgrain is ook minimaal aanwezig en iets nadrukkelijker te zien bij de scènes die digitaal zijn aangepast. Het is een nieuwe film, waarbij het geen verrassing is dat het beeld vrij is van ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 32 tracks. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), maar de film staat op één laag van de DVD. Dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. Het is een goed klinkende soundtrack, waarvan de nadruk op de voorkanalen ligt. De surrounds worden gebruikt om de muziek een ruimtelijke dimensie te geven en te zorgen voor de nodige sfeergeluiden. Enkele momenten zijn de surrounds iets nadrukkelijker aanwezig. Het LFE kanaal wordt spaarzaam gebruikt, alleen bij enkele effectmomenten in de film. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker. De Nederlandse nasynchronisatie is ook in Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) aanwezig. De geluidsbeleving is bij deze Nederlandstalige track gelijk, met uitzondering natuurlijk de Nederlandse stemmen.

Het DVD menu is in enkele talen aanwezig, waaronder Engels. Ondanks de aanwezige Nederlandse nasynchronisatie bij de film, is er helaas geen Nederlandstalig menu. De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondmuziek. Het hoofdmenu heeft iconen als keuzeopties, wat niet echt duidelijk is. De middelste keuze, met het kruis, is de keuze voor de extra’s. De extra’s op deze DVD hebben standaard 1.33:1 beeldformaat met DD2.0 geluid. En uiteraard een Nederlandse ondertiteling.

A Dog-umentary: The Making of Good Boy! (24 min)
Een achter de schermen documentaire over de realisatie van de film, met interviewfragmenten, beelden tijdens de opnames en enkele filmfragmenten. Ook de stemkarakters van de honden komen natuurlijk ter sprake.

Tricks for a Crafty Canine (7 min)
Korte documentaire over het trainen van de honden, waarbij je nog wat tips van de trainer krijgt.

The Dog Pound (6 min)
Naar keuze zeven verwijderde of alternatieve scènes. Optioneel voorzien van een audiocommentaar. Dit commentaar is niet Nederlands ondertiteld. Scènes hebben 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Theatrical Trailer (2 min)
De bioscooptrailer in 1.85:1 anamorf beeldformaat. Niet ondertiteld.

Een we hebben twee verborgen extraatjes ontdekt.

Good Boy! is een hartverwarmend en grappig hondenavontuur. De jongen Owen krijgt een hond genaamd Hubble die anders blijkt dan andere honden. Hubble is een buitenaardse agent afkomstig van de planeet Sirius. De grote baas van Sirius is onderweg om de aardse honden aan een inspectie te onderwerpen. Hubble en Owen worden dikke vriendjes en bedenken een plan om ervoor te zorgen dat de honden onze huisdieren kunnen blijven. Een leuke jeugdfilm, die speciaal voor de allerkleinsten ook in het Nederlands is nagesynchroniseerd.
Deze uitgave van MGM heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Ook de Nederlandse nasynchronisatie staat uiteraard op deze uitgave. Er staan verder nog een paar aardige extra’s op de DVD. Een leuke film voor het hele gezin.