Lost Junction

16-12-2004

5.4

Lost Junction (DVD)

Vlakbij het plaatsje Lost Junction met 651 inwoners, krijgt Jimmy McGee (Billy Burke) op een vroege ochtend autopech. Toevallig passeert de mooie Missy Lofton (Neve Campbell) en zij biedt Jimmy een lift aan naar de garage in het dorp. Als blijkt dat de reparatie van de auto enkele dagen gaat duren, biedt Missy Jimmy onderdak aan in haar huis. Haar man Doc is er op dat moment niet. De volgende ochtend vraagt Missy of Jimmy haar begeleidt naar de bank. Tot zijn grote verrassing neemt zij al het spaargeld van de gezamenlijke spaarrekening op, totaal ruim $ 300.000. Omdat de bank niet zoveel geld cash in huis heeft, moet Missy de volgende dag terugkomen. De bankdirecteur vertrouwt het echter niet en stuurt de politie erop af. Missy gaat samen met Jimmy op de vlucht. Jimmy heeft geen flauw benul waar hij in terecht is gekomen, maar heeft wel het gevoel dat Missy niet de waarheid spreekt. Hij krijgt helemaal de schrik als blijkt dat het dode lichaam van Doc in de kofferbak van de auto ligt. Missy smeekt Jimmy haar te begeleiden naar New Orleans, waar zij een oude vriend zal ontmoeten. Die vriend, genaamd Porter (Charles Powell) ziet Jimmy liever gaan dan komen en dus gaat Jimmy op weg. Met pijn in zijn hart verlaat hij Missy, die ondanks zijn verzoek niet met hem meegaat. Jimmy gaat naar zijn vriend Matt (Jake Busey), die door toedoen van Jimmy in de rolstoel terecht is gekomen. Jimmy kan Missy niet vergeten en gaat samen met Matt terug naar New Orleans.

Lost Junction is een intrigerende film. Al zal niet iedereen het hier mee eens zijn, getuige de overwegend negatieve pers over de film. Is het zo’n slechte film dan. Neen, geenszins. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je verwacht. De film is absoluut geen thriller. Want alhoewel het raden is naar wat er nu werkelijk gebeurd is en te moeten beseffen dat Missy voortdurend een andere waarheid vertelt, is de film niet echt spannend. De lome enigszins zwoele stijl van de film, met een relatief lage tempo en evenzo zwoele muziek, maakt de film ook niet bepaald spannend. Al draagt het wel bij aan het mystieke karakter en het gevoel van een soort road movie. Waarschijnlijk is dat nu het grootste probleem, je kunt de film niet echt typeren. Misdaad misschien of een romantisch drama? Feitelijk heeft de film van alles wat. Wat sterk aan de film is, is de wijze waarop de relatie tussen Missy en Jimmy wordt uitgewerkt. Neve Campbell speelt zeer geslaagd de mysterieuze Missy. Ze slaagt erin je het raadselachtige gevoel te geven of zij nu juist heel slim en doortrapt is of juist op een kinderlijke manier naïef. Billy Burke speelt goed de rol van Jimmy die tegen wil en dank steeds dieper verstrikt raakt in de problemen van Missy en daarbij ook nog zijn eigen emotionele problemen heeft. En zo wordt gedurende de film heel langzaam het mysterie van de dood van Doc ontrafeld. Het enige dat je de film wel kunt verwijten is dat het allemaal wat stereotype is neergezet en ook het verloop van het verhaal weinig verrassend is. Desondanks heeft regisseur Peter Masterson met Lost Junction een leuke romantische film gemaakt, waar moord en leugens toevallig een klein opstakel in zijn.

Genre: Romantiek, Thriller
Jaar: 2001
Speelduur: 92 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans
Uitgever: MGM
EAN: 8717438136420

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, wat je in anamorf formaat terug vindt op deze DVD release. De beeldkwaliteit is prima. Een goed scherp beeld met natuurlijk ogende heldere en goed verzadigde kleuren. Ook de detaillering in het beeld is prima in orde. Evenals contrast en zwartniveau. Het is een zeer recente film, dus ongerechtigheden op het filmbeeld ontbreken totaal. Een lichte vorm van edge enhancement is toegepast, maar echt storend is dat niet. Evenals filmgrain dat heel minimaal aanwezig is.
De film is verdeeld in 28 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, met de laagwisseling nauwelijks merkbaar tussen twee scènes in geplaatst. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk leesbaar en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Een weinig spectaculaire soundtrack met de nadruk op de voorkanalen. Meest opvallend is de muziek van Norman Corbeil, die met een volle brede stereoklank uit de frontspeakers komt. De surroundspeakers geven de muziek een ruimtelijk klankbeeld. De filmgeluiden beperken zich tot de voorste kanalen, met heel subtiel gebruik van de surrounds. Het aanwezige laag is alleen afkomstig uit de muziek en ondersteunt de muziek prima. Dit laag is gemixed in de frontkanalen, het LFE kanaal blijft de gehele film inactief. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De menu’s zijn eenvoudige breedbeeldplaatjes zonder achtergrondgeluid, met pictogrammen als keuzeopties. Deze DVD heeft geen extra’s.

Lost Junction is een film die te boek staat als een zwoele thriller. De film heeft meer aspecten, waarbij de nadruk op de romantiek ligt en verder nog elementen heeft van een film noir. De mix kan betekenen dat je de film met verkeerde verwachtingen gaat bekijken en hij daardoor tegenvalt. Regisseur Peter Masterson schotelt je met Lost Junction een intrigerend liefdesdrama voor waarin een verleidelijke schone mogelijk de dood van haar echtgenoot op haar geweten heeft. Een toevallige lifter raakt door haar ogenschijnlijke naïviteit betrokken, maar beseft dat de schijn bedriegt en niet alles is zoals het lijkt te zijn. De film heeft een tamelijk laag tempo wat de zwoele sfeer benadrukt, waarin wel de tijd wordt genomen om de karakters voldoende uit te werken.
Deze release van MGM heeft prima beeld- en geluidskwaliteit. Extra’s ontbreken.