Babylon 5: The River of Souls

15-12-2004

6.9

Babylon 5: The River of Souls (DVD)

Als archeoloog Robert Bryson (Ian McShane) een vreemd relikwie meeneemt naar ruimtestation Babylon 5, brengt hij iedereen in gevaar. De Soul Hunters, een onsterfelijk ras dat op zielen jaagt en ze voor altijd gevangen houdt, blijken namelijk veel belangstelling te hebben voor het voorwerp. Een van de Soul Hunters (Martin Sheen) komt aan boord van het station. Het onderhandelen met hem blijkt echter niet gemakkelijk, zo ondervindt kapitein Lochley (Tracy Scoggins). Te meer daar het niet duidelijk is of hij nu goede of slechte bedoelingen heeft. En dan is er ook nog de kwestie van het illegale holo-bordeel...

The River of Souls is na Thirdspace en In The Beginning de derde TV-film rond het ruimtestation Babylon 5 (bekend van de gelijknamige TV-serie). Ging schrijver/bedenker Joe Michael Straczynski met Thirdspace op de enge toer, deze keer gooit men het op het filosofische/spirituele. Daarbij komen aloude vragen als ‘heeft de mens een ziel?’ en ‘is er leven na de dood?’ aan de orde. Verpakt in een aardig science-fiction-verhaaltje rond de Soul Hunters, die de vaste fans vast nog wel kennen uit het allereerste seizoen van Babylon 5. Ben je echter geen trouwe kijker van B5, dan is The River of Souls wel te volgen, maar het helpt wel aanzienlijk als je weet wat er zoal speelde in de geschiedenis van het ruimtestation. Deze keer wordt er namelijk regelmatig terugverwezen naar gebeurtenissen uit de voorgaande jaren. Het feit dat The River of Souls zich afspeelt ná de serie betekent overigens ook dat er enkele spoilers voorbij komen voor degenen die het vijfde seizoen nog niet hebben gezien. Hou daar dus rekening mee. Wat betreft het acteerwerk in River of Souls is het jammer dat de vertrouwde cast in tamelijk beperkte mate vertegenwoordigd is. Ook al is het gezien de tijd waarin het verhaal zich afspeelt logisch dat niet alle oude bekenden te zien zijn. Toch is The River of Souls niet zonder ‘Grote Namen’. De voornaamste daarvan zou je niet zo gauw in een SF-serie als B5 verwachten… Namelijk Martin Sheen. Misschien niet helemaal geloofwaardig als alien (het blijft overduidelijk Sheen), maar zonder meer een leuke aanvulling op de cast. Al met al is The River of Souls een leuk filmpje voor ieder die maar geen genoeg kan krijgen van B5. Maar net als voor Thirdspace geldt dat door wat effectiever monteren het verhaal vast ook wel in de helft van de tijd verteld had kunnen worden.

Genre: Science fiction
Jaar: 1998
Speelduur: 90 min
EAN: 7321931399197

• Introductie

Op beeldgebied komen we bij The River of Souls weinig zaken tegen die ons verrassen. Dat wil zeggen dat het materiaal zonder CG-effecten er prima uitziet, met een nette scherpte en goede kleurweergave, maar dat de scènes mét effecten erg soft ogen en veel aliasing bevatten. Iets wat we uiteraard kennen van de seizoensboxen. Afgezien van dit ‘CG-probleem’ valt er eigenlijk weinig te klagen over de anamorfe 1.78:1 transfer, wat beloond wordt met een ruime voldoende.

Voor de DVD-release is het oorspronkelijke 2.0-surround van The River of Souls verbouwd tot een 5.1-track, net zoals dat bij de seizoensboxen gebeurde. Het resulterende Dolby Digital 5.1-spoor (448kbit/s) klinkt alleraardigst, met voldoende detail en een ruime portie laag (waar nodig ondersteund door het LFE-kanaal). Dialogen blijven altijd netjes beperkt tot de centerluidspreker. Prima dus. Wat betreft het surroundgebruik geldt hetzelfde als voor de overige DVD’s van B5, namelijk dat er best wel wat actiever van de achterluidsprekers gebruik gemaakt had mogen worden. Al moeten we wel zeggen dat The River of Souls niet overloopt van de grootse ruimtescènes, en er eigenlijk dus maar weinig momenten zijn waarop agressief surroundgebruik echt gemist wordt.

Op deze DVD treffen we slechts twee extra’s aan. Dat mag dan niet overweldigend zijn, maar gelukkig hebben de extra’s wel wat meer substantie dan de welbekende trailers en cast&crew-overzichten.

Introductie (4 min)
Allereerst de inmiddels gebruikelijke introductie, waarin cast en crew een en ander vertellen over het verhaal, de personages en de opzet van de film. We hebben echter één waarschuwing (die de B5-DVD-verzamelaar bekend in de oren zal klinken): bekijk de introductie pas achteraf, want er komen verschillende spoilers voorbij.

In de gesproken toelichting hoor je hoe regisseuse Janet Greek (een van de weinige vrouwelijke SF-regisseurs), bedenker Joe Michael Straczynski en hoofdrolspeelster Tracy Scoggins hun mening over The River of Souls geven. Daarbij wordt uiteraard de nodige tijd uitgetrokken om elkaars achterwerk van veren te voorzien, maar desondanks is het toch een interessant commentaar geworden, met redelijk wat achtergrondinfo. Ook positief is dat Straczynski, zoals de fans weten van zijn commentaar op de seizoensboxen, niet te beroerd om aan te geven waar hij minder tevreden mee is.

The River of Souls is een aardige TV-film rond het ruimtestation Babylon 5, die zich afspeelt ná de gebeurtenissen in de TV-serie. Opvallend is vooral de rol van Martin Sheen als buitenaardse Soul Hunter. Beeld en geluid van de DVD-uitgave zijn prima voor een voor TV gemaakte film. En weliswaar loopt het schijfje met enkel een korte introductie en een commentaartrack niet over van extra’s, maar het zijn in dit geval gelukkig wel extra’s die iets toevoegen. En daarmee is het een leuke schijf voor de B5-fans!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.