Walt Disney Treasures - Mickey Mouse in Living Color (Deel 2)

Nathan Strik
20-11-2004

6.9

Walt Disney Treasures - Mickey Mouse in Living Color (Deel 2) (DVD)

Op deze DVD\'s staan 18 Mickey Mouse kleuren-cartoons die gemaakt zijn tussen 1939 en 1953. Deze korte tekenfilmpjes werden in de bioscoop vertoond als voorprogramma en Disney brengt ze nu binnen bereik van de vele liefhebbers met deze 2-disc DVD set. Ieder filmpje duurt ongeveer 8 á 9 minuten en op de eerste DVD staan de volgende cartoons:

Society Dog Show (1939) Symphony Hour (1942)
The Pointer (1939) Mickey\'s Delayed Date (1947)
Tugboat Mickey (1940) Mickey Down Under (1948)
Pluto\'s Dream House (1940) Mickey and the Seal (1948)
Mr. Mouse Takes a Trip (1940) Plutopia (1951)
The Little Whirlwind (1941) R\'Coon Dawg (1951)
The Nifty Nineties (1941) Pluto\'s Party (1952)
Orphan\'s Benefit (1941) Pluto\'s Christmas Tree (1952)
Mickey\'s Birthday Party (1942) The Simple Things (1953)

Op disc 2 staan geen oude Mickey-cartoons meer, aangezien The Simple Things uit 1953 zijn laatste korte bioscoopcartoon was die geproduceerd werd door de Disney-studio. In de volgende jaren zou Mickey nog voornamelijk bijrollen spelen in andere films en te zien zijn in TV-producties en reclamespotjes. En zo gebeurde het dat de beroemde muis waarmee het allemaal begonnen was een beetje in de vergetelheid raakte.

Daar kwam begin jaren \'80 gelukkig verandering in; de Disney studio besefte dat het hoog tijd werd om weer eens wat met Mickey te gaan doen en produceerde in 1983 Mickey\'s Christmas Carol. Deze film was het voorprogramma bij de hervertoning van The Rescuers / De Reddertjes in 1983 en kreeg zelfs een Oscar-nominatie voor beste korte animatiefilm.

Een aantal jaren later, toen Disney\'s The Rescuers Down Under / De Reddertjes in Kangoeroeland in de bioscoop draaide besloot Disney om wederom een voorprogramma te maken met Mickey in de hoofdrol. Of liever gezegd: hoofdrollen, want in The Prince and the Pauper / De Prins en de Bedelknaap uit 1990 speelde Mickey een interessante dubbelrol. Zowel Mickey\'s Christmas Carol, als The Prince and the Pauper (elk zo\'n 25 minuten in lengte) staan op de tweede DVD, samen met Runaway Brain; een korte film uit 1995 die wederom als voorfilmpje gebruikt werd in de bioscoop. Verder wordt er op deze DVD\'s ook aandacht besteed aan Mickey\'s verschijning in Fantasia en Fantasia 2000, maar daarover straks meer onder \"extra\'s\".

Met deze DVD-set wordt bijna 70 jaar aan Mickey-geschiedenis afgesloten. Gelukkig is Disney de muis sinds 1995 (waar deze set eindigt) niet vergeten. Hij was onlangs nog te zien in de direct-to-video release The Three Musketeers en binnenkort zet de muis zijn eerste computergeanimeerde stappen in de 3D-kerstanimatie Mickey\'s Twice Upon a Christmas. Het ziet er dus naar uit dat de vrolijke muis nog wel even onder ons blijft (al hoop ik dat dit niet alleen in CGI-vorm zal zijn).

De vorige DVD-set van Mickey Mouse in Living Color bevatte een aantal regelrechte Mickey-mijlpalen. De enige echte mijlpaal in deze set is het redesign van Mickey voor Fantasia; de muis kreeg ogen met pupillen in plaats van de zwarte gaten die tot dan toe zijn ogen vormden. Zo kon de muis expressiever acteren en de nieuwe look werd uiteraard eerst uitgetest in een korte film, namelijk The Pointer uit 1939. Voor de rest van Mickey\'s carrière kwamen er niet veel echte vernieuwingen. Het karakter werd wat uitgediept en ook zijn relatie met Minnie Mouse kreeg voldoende voedingsbodem in filmpjes als Mickey\'s Delayed Date uit 1947. Begin jaren \'50 werd echter duidelijk dat Mickey zijn langste tijd wel gehad had en werd de muis steeds meer naar de achtergrond gedreven door de immens populaire Donald Duck en Goofy. Met The Simple Things (1953) kwam Mickey\'s filmcarrière dan ook grotendeels ten einde.

Wat het goede is aan deze DVD-set is dat het daarbij niet blijft, maar dat op disc 2 ook Mickey\'s recentere films te zien zijn (Mickey\'s Christmas Carol, The Prince and the Pauper en Runaway Brain). Deze films staan in hun geheel op de DVD en daarmee is dit voor de fans de perfecte afsluiting van Mickey\'s carrière tot nu toe. Ook fijn is dat alle oude cartoons in ongecensureerde vorm op DVD verschijnen. Hier en daar geeft filmkenner Leonard Maltin vooraf een korte inleiding als filmpjes mogelijk beledigende of verontrustende elementen kunnen bevatten. Al was het wel een beetje vreemd dat een kat die zelfmoord wil plegen (Plutopia) een waarschuwing krijgt van Leonard Maltin, maar Mickey die Donald onder schot houdt (Symphony Hour) blijkbaar normaal is. De logica van Disney in deze ontgaat me dus gedeeltelijk. Maar al met al zal de liefhebber ook met deze Disney Treasure-DVD geen miskoop doen.

Genre: Animatie
Jaar: 1939
Speelduur: 188 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 711875975639

• Inleidingen door filmhistoricus Leonard Maltin
  • The Sorcerer's Apprentice + Deleted Animation
  • Mickey and the Beanstalk
  • Featurette: Mickey's Cartoon Comeback
  • Featurette: The Voice Behind the Mouse
  • Mouse Mania
  • Mickey Cartoon Physics
  • Mickey on the Camera Stand
  • Mickey Meets the Meastro
  • Color Titles from "The Mickey Mouse Club"
  • The Making of "Mickey's Christmas Carol"
  • Publicity en Art Gallery's

Alle oude Mickey-filmpjes op disc 1 worden gepresenteerd in hun originele 1.33:1 ratio waarmee ze ook in de bioscoop werden vertoond. De nieuwere Mickey-films op disc 2 worden in het nu gangbare Disney-widescreen formaat getoond van 1.66:1 en zijn anamorf gecodeerd.

Allereerst de oude shorts: die zien er prachtig uit en zijn duidelijk met zorg op DVD gezet. Veel eerdere problemen als stofjes, grain en andere oneffenheden die de vorige set zo plaagden zijn hier grotendeels afwezig. Ook de convergentieproblemen van het Technicolor-proces zijn nu geheel afwezig, wat waarschijnlijk te verklaren is doordat dit tegen de jaren \'40 geen nieuw proces meer was. Ook contrast, zwartniveau en kleurverzadiging zijn prima en de filmpjes zien er allemaal erg fris uit, ook al zijn de meesten rond de 60 jaar oud. Hoewel we helaas soms wat Gibb-effect zien is het beeld verder verstoken van compressiefoutjes.

De eerste twee films op disc 2: Mickey\'s Christmas Carol en The Prince and the Pauper, hebben gek genoeg meer last van filmgrain dan de oude filmpjes, maar het anamorfe beeld komt verder zeer helder en solide over. Voor de rest ogen de films prima, zowel qua contrast als zwartniveau en de kleuren zijn ook solide. De derde film tenslotte (Runaway Brain) ziet er het beste uit, maar heeft vreemd genoeg geen digitale transfer gekregen. Disney kleurt en monteert hun animatiefilms namelijk al sinds The Rescuers Down Under (1990) in hun CAPS-systeem (Computer Assisted Production System), dus het is vreemd dat films van na 1990 nog van een filmprint getrokken moeten worden. Zodoende zien we ook bij Runaway Brain nog een lichte filmgrain, maar gelukkig is deze veel minder dan de eerste twee. Het beeld van Runaway Brain ziet er verder subliem uit, met mooie volle kleuren.

De ondertiteling bij de filmpjes op disc 1 is prima te lezen en goed geplaatst. Op disc 2 laat de plaatsing wat te wensen over, zoals we helaas nu gewend zijn van Disney en hun anamorfe transfers. Ieder filmpje heeft ook netjes 1 chapter gekregen, waardoor je snel kunt doorskippen als je de \"Play All\" functie gebruikt. Bij de langere filmpjes op disc 2 is dit helaas ook het geval, zodat je deze van begin tot eind zult moeten uitkijken.

Alle oude filmpjes staan in Dolby Digital 2.0 mono (192 kbit/s) op de schijf, waarbij hun originele mono-geluid behouden is gebleven. De stemmen en de muziek klinken wel wat gedateerd, maar zijn goed te volgen en verdrinken nergens in de rest van het geluid. Wederom zijn de Nederlandse dubs erg matig, vooral omdat de recent opgenomen stemmen totaal niet passen bij het oude geluidsbeeld. Vooral bij het gesnater van Donald Duck merk je dit erg goed. Donald kwaakt dan Nederlands, maar tijdens zijn woede-uitbarstingen wordt er teruggegrepen op de Engelse track, wat uiteraard een vervreemdende werking heeft.

De geluidstracks op disc 2 zijn stukken beter, maar hier is uiteraard ook sprake van nieuwere producties. De eerste twee films (Mickey\'s Christmas Carol en The Prince and the Pauper) hebben een prima Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s) track. Runaway Brain tenslotte is zelfs gezegend met een uitermate goed klinkende Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) track. Wederom kun je hier beter niet kiezen voor de Nederlandse tracks, want er is een totale wildgroei aan acteurs die de verschillende stemmen doen (waarom een vaste Disney-cast niet te realiseren is in dit land gaat mijn petje te boven). Daarnaast is de track bij Runaway Brain / Hersens op Hol in het Nederlands slechts in Dolby Digital 2.0, wat het geheel stukken minder indrukwekkend doet overkomen. Wederom dus prima geluid, zolang je het bij de originele Engelse tracks houdt.

Het menu-systeem is ditmaal stukken simpeler en overzichtelijker dan Mickey\'s vorige Treasure-DVD, waarvoor complimenten. Op alletwee de DVD\'s staan wat leuke extra\'s verzameld:

Inleidingen door filmhistoricus Leonard Maltin
Op iedere DVD geeft filmhistoricus Leonard Maltin op enkele plaatsen introducties. Hij begroet je aan het begin van de DVD\'s, vertelt wat bij enkele van de featurettes en leert je meer over de achtergronden en de geschiedenis bij de filmpjes en extra\'s.

The Sorcerer\'s Apprentice (10 min.)
Dit fragment uit Disney\'s derde animatie-classic Fantasia (1940) was één van de vele mijlpalen uit de carrière van onze goedlachse muis. Vooral de emoties en het \'acteerwerk\' van Mickey in deze film was zijn tijd mijlenver vooruit. Het is dan ook niet meer dan terecht dat het volledige fragment op deze DVD te zien is. Het is wel jammer dat het beeld interlaced is vastgelegd en het geluid in stereo is, dus de echte fan wordt aangeraden de volledige Fantasia-DVD te kopen. Toch is dit een prachtige toevoeging aan deze set.

Deleted Animation from The Sorcerer\'s Apprentice (1 min.)
Deze feature, ook al aanwezig op de Amerikaanse Anthology-DVD-set van Fantasia laat een andere versie zien van de scène waarin Mickey de op hol geslagen bezemsteel met een bijl aan stukken hakt.

Mickey and the Beanstalk (34 min.)
Dit is een fragment uit Disney\'s negende animatie-classic Fun and Fancy Free / Vrij en Vrolijk uit 1947. Deze film bestond onder meer uit een Mickey-film naar het bekende volksverhaal van Jaap en de Bonenstaak. En dit fragment is in zijn geheel vastgelegd op deze DVD, inclusief de live-action introductie.

Featurette: Mickey\'s Cartoon Comeback (16 min.)
In deze prima featurette praat Leonard Maltin met Disney animatoren Mark Henn en Andreas Deja over de comeback van Mickey in de 80-er en 90-er jaren. Mark Henn kreeg zijn vuurdoop als animator bij Mickey\'s Christmas Carol en Andreas Deja animeerde de muis in Who Framed Roger Rabbit, The Prince and the Pauper en Runaway Brain. Dit gesprek is zeer interessant voor fans van Mickey en Disney-liefhebbers in het algemeen. Ook krijgen we een korte blik in het ultramoderne Disney-archief te zien waar tegenwoordig alle Disney-tekeningen, achtergronden en cells worden gearchiveerd. Eén van de beste toevoegingen op deze DVD.

Featurette: The Voice Behind the Mouse (24 min.)
Deze featurette gaat over de stem achter de muis. Of liever gezegd: stemmen, want er zijn tot op heden drie mensen verantwoordelijk geweest voor de (Engelstalige) stem van Mickey. Walt Disney was uiteraard de eerste die de stem van Mickey op zich nam, daarna opgevolgd door geluidsontwerper James \'Jimmy\' MacDonald en tenslotte door Wayne Allwine, die ook tegenwoordig nog de beroemde stem doet. In deze featurette praat Leonard Maltin met Wayne Allwine en zijn vrouw Russi Taylor, die tegenwoordig de stem van Minnie doet. Ook dit is een uitermate interessante featurette voor de fans.

Mouse Mania (2 min.)
Dit is een korte stop-motion animatiefilm van Mike Jittlov, gemaakt op verzoek van Disney om de vijftigste verjaardag van Mickey te vieren.

Mickey Cartoon Physics (3 min.)
Een fragment uit \"Plausible Impossible\", waarin Disney uitleg geeft over verschillende basisprincipes van animatie, uiteraard met wat hulp van Mickey Mouse. Leuk voor mensen die willen weten wat sommige uitgangspunten zijn bij het tot leven wekken van stilstaande tekeningen.

Mickey on the Camera Stand (5 min.)
Dit fragment uit \"Tricks of Our Trade\", verscheen eerder al op de 2-disc Special Edition DVD van Snow White and the Seven Dwarfs (die in Nederland helaas alleen in een 1-disc versie is uitgekomen). Deze featurette is een uitleg van de zogeheten multi-plane-camera, die door Disney is uitgevonden in de jaren \'30. Deze speciale camera zorgde voor meer diepte in de shots en werd voor het eerst getest in de Silly Symphony The Old Mill uit 1937. Dit is een duidelijke uitleg over deze uitvinding die zeker interessant is voor de animatiefan.

Mickey Meets the Meastro (3 min.)
Wederom een feature die geleend is van de Amerikaanse Fantasia Anthology DVD-set. In deze featurette zien we de totstandkoming van een scène uit Fantasia 2000, waarin Mickey dirigent James Levine een hand komt geven.

Color Titles from \"The Mickey Mouse Club\" (3 min.)
Voor het Amerikaanse kinderprogramma The Mickey Mouse Club op TV, werden speciale geanimeerde intro\'s verzorgd met Mickey in de hoofdrol. Hoewel de TV-show in zwart/wit werd uitgezonden, werden de oorspronkelijke filmpjes in kleur geanimeerd. Hier zijn ze in volle glorie te zien, hoewel The Mickey Mouse Club ons Nederlanders niet zoveel zal zeggen. Voor Amerikanen die dit uit hun jeugd herinneren echter een extreem leuke toevoeging.

The Making of \"Mickey\'s Christmas Carol\" (24 min.)
Deze featurette uit de jaren \'80 gaat in op het maken van Mickey\'s Christmas Carol; een hele happening omdat het de eerste keer was sinds 30 jaar dat Mickey Mouse weer in de bioscopen te bewonderen zou zijn. Leuk is vooral om veel van de huidige (toen nog jonge) Disney-animatoren te zien, die inmiddels bekende gezichten zijn geworden vanwege de verscheidene documentaires op andere Disney-DVD\'s.

Publicity en Art Gallery\'s
De tweede disc wordt afgerond met enkele gallery\'s, waar je publiciteitsmateriaal en een heleboel artwork kunt bewonderen.

Er zijn ook enkele interessante Easter Eggs vastgelegd op deze DVD. Zie hiervoor ons Easter Egg overzicht.

Dit tweede deel van Mickey Mouse in Living Color bevat niet alleen de laatste 18 kleurenfilmpjes van Mickey uit de periode 1939 - 1953, maar ook enkele recente bioscoop-voorprogramma\'s met Mickey in de hoofdrol. Ook de documentaires en featurettes zorgen ervoor dat deze periode uit Mickey\'s carrière op een waardige manier wordt afgesloten. De beeldkwaliteit is nog een stukje beter dan bij Mickey Mouse in Living Color (deel 1) en ook het geluid is van zeer acceptabel niveau. Wederom een regelrechte aanrader dus voor Disneyfans en nu is het wachten natuurlijk tot Buena Vista besluit om Mickey Mouse in Black & White hier in Nederland uit te geven, aanrader!