Comfort of Strangers, The

Nathan Strik
19-11-2004

5.3

Comfort of Strangers, The (DVD)

Mary en Colin hebben relatieproblemen en denken er met een reisje naar Venetië wel uit te kunnen komen met z\'n tweetjes. De sfeer wordt er na aankomst echter niet veel beter op en het stel blijkt flink uit elkaar gegroeid. Colin (Rupert Everett) lijkt zich drukker te maken over een pukkeltje op zijn neus dan zijn relatie. Mary (Natasha Richardson) steekt er net zoveel werk in en zou blijkbaar het liefste constant met haar kinderen aan de telefoon hangen. Niet echt een vruchtbare manier om relatieproblemen op te lossen. Kort na aankomst ontmoeten ze tijdens wat nachtelijke omzwervingen de charismatische Robert (Christophen Walken) die de twee meteen onder zijn vleugels neemt. Met zijn zwierige voorkomen en innemende verhalen intrigeert hij mateloos. Hoewel Robert de twee semi-geliefden ook enige angst inboezemt oefent hij ook een vreemdsoortige aantrekkingskracht uit. Als Robert het stel meeneemt naar zijn huis en voorstelt aan zijn vrijpostige vrouw Caroline (Helen Mirren) blijkt al snel dat er iets niet helemaal in de haak is.

Soms heb je van die films waar je als recensent werkelijk geen chocola van kan maken. Ze hebben sfeer, ze hebben elementen die de beste films kenmerken, maar er is één probleem: het verhaal spreekt je totaal niet aan. Dat had ik een beetje bij het bekijken van deze film. De film zit werkelijk prachtig in elkaar, de beelden zijn zeer sfeervol gefilmd (Venetië laat zich natuurlijk ook goed fotograferen) en er zit prachtig acteerwerk in deze rolprent. Vooral Christopher Walken (heeft deze man ooit een slechte rol gespeeld?) is flink op dreef als de intrigerende Robert. Waar het in mijn beleving echter misgaat is de samenhang en logica in het verhaal en enkele minder goed gecaste rollen. Hoewel ik Natasha Richardson nog wel redelijk vond passen in haar rol, brengt haar tegenspeler het er naar mijn mening stukken minder vanaf. Nu moet Rupert Everett natuurlijk ook de gevoelloze zak spelen, maar in deze rol heeft hij werkelijk de uitstraling van een G.I. Joe poppetje. Verder voelde ik me ook totaal niet verbonden met de twee hoofdpersonages, die soms beslissingen nemen die zachtgezegd onverstandig zijn. Ik zat tijdens deze film in ieder geval niet te duimen voor de hoofdpersonages. The Comfort of Strangers is geen slechte film om de al eerder genoemde redenen, maar het verhaal zit zo onlogisch in elkaar dat zelfs het spetterende acteerwerk van Christopher Walken de film niet kan dragen.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 1990
Speelduur: 100 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438131665

• Bioscooptrailer

Het beeld is in een beeldverhouding van 1.85:1 anamorf vastgelegd op de DVD. De gebruikte print is helaas niet geheel vrij van filmartefacts. Vooral filmvlekjes en spetters zijn flink aanwezig en er is hier en daar ook wat filmgrain waarneembaar. Deze filmartefacts waren helaas soms van een storend niveau en ons inziens totaal onnodig voor een relatief jonge film als deze. Contrast en zwartniveau zijn verder goed tot zeer goed, hoewel het schaduwdetail af en toe zeer matig is. De kleurverzadiging is gelukkig prima en ook het feit dat veel van deze film is gefilmd tijdens \"magic hour\" (dat mooie gouden licht vlak voordat de zon ondergaat) maakt dat er een prachtig kleurplaatje te zien is. Scherpte is verder wel in orde, maar helaas is er wat storende edge-enhancement toegepast. Erg jammer, want een betere print en wat minder edge-enhancement hadden deze film er zoveel beter kunnen laten uitzien. De ondertiteling tenslotte is netjes geplaatst en de chapterverdeling is ietwat krapjes (16 chapters), maar toch voldoende voor deze relatief korte film.

Als geluidstrack horen we een Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) track. Deze track komt overeen met de stereo-presentatie die deze film in de bioscoop had. Helaas geen remix dus, maar de film heeft dat ook niet echt nodig. Het grootste gedeelte van de film is gevuld met dialogen. Het enige punt waarop een 5.1 track wat meer ambiance had kunnen scheppen was op het gebied van de prachtige muziek van Angelo Badalamenti (Twin Peaks, Mulholland Drive). De track klinkt warm en laat de Italiaanse sfeer van de film goed naar voren komen, ondanks de beperkingen van het stereo-formaat. Dit bewijst maar weer eens dat een stereo mix zeker niet slecht hoeft te klinken. Het zal alleen in de gemiddelde thuisbioscoop het behang niet van de muren laten komen.

Helaas is er op een bioscooptrailer (anamorf beeld, Dolby 2.0 geluid) na niet veel te beleven op deze DVD.

The Comfort of Strangers is prachtig gefilmd, heeft geweldige rollen (Mirren en Walken) en ademt een mooie sfeer uit. Maar helaas heeft de film zwaar te lijden onder de wat mindere acteerprestaties van Rupert Everett en een zeer onlogisch verhaal. De beeldkwaliteit is voldoende, maar stelde toch wat teleur gezien de hoeveelheid filmvlekjes, vooral voor een relatief nieuwe film als deze. Ook de edge-enhancement is niet zo netjes natuurlijk. Het stereo-geluid is ook niet spectaculair, maar komt gelukkig overeen met hoe de film destijds in de bioscoop werd gepresenteerd. En de track klinkt op zich gewoon prima, vooral voor een simpele stereo-track. Helaas geen noemenswaardige extra\'s, op een trailer na. Het is moeilijk om deze film aan te raden, daarom is het wellicht verstandiger om hem gewoon een keer te huren. Al was het maar om de geweldige acteerprestatie van Christopher Walken minstens één keer te zien.