Barbershop 2: Back in Business

21-11-2004

4.9

Barbershop 2: Back in Business (DVD)

Al sinds 1958 is Calvin’s (Ice Cube) kapperszaak de ‘hoeksteen’ van de volkswijk in Zuid Chicago. En Calvin en zijn kappers zorgen niet alleen voor een perfect kapsel. Nee, mensen als Eddie (Cedric The Entertainer), de oude kapper die al bij Calvin’s vader in dienst was, of Isaac Rosenberg (Troy Garity), de enige witte kapper in de zaak en Terri Jones (Eve), de enige vrouwelijke kapper in de zaak en alle andere kleurrijke medewerkers maken van deze kapperszaak een sociale ontmoetingsplaats in de wijk. Tot tegenover Calvin’s zaak de projectontwikkelaar Quentin Leroux (Harry Lennix) een moderne kapperszaak gaat openen, genaamd ‘Nappy Cuts’. Wederom wordt het voortbestaan van Calvin’s kleine, maar zo gezellige zaak bedreigd. Leroux heeft grote plannen voor de wijk en wil met hulp van Calvin zijn expansiedrift in de wijk uitleven. Calvin staat voor de moeilijke keuze om zijn ziel aan Leroux te verkopen voor een aantrekkelijke hoeveelheid geld en het redden zijn winkel of trouw te blijven aan zijn vrienden in de volkswijk.

In 2002 verscheen de film Barbershop, over een kleine kapperszaak in een volkswijk van Chicago. Een film waarin het vooral draaide om de sociale aspecten van het leven gaat. En dus een film zonder special effects of spektakel. Centraal stond een dag uit het leven van verschillende mensen in de plaatselijke kapperswinkel, die ieder zo hun eigen sores hebben. Het succes van de film in Amerika zorgde ervoor dat er al snel een vervolg kwam. Begin dit jaar verscheen dan ook Barbershop 2: Back in Business. Een logisch vervolg op de eerste film, waarin de winkel wederom in haar voortbestaan wordt bedreigd. De spelende cast is nagenoeg gelijk gebleven, al zijn er enkele nieuwe karakters bij gekomen. Meest opvallend is de verschijning van Queen Latifah als Gina, de ex van Calvin. En Jimmy James, gespeeld door Sean Patrick Thomas, heeft het kappersvak verlaten voor een carrière in de politiek. Regisseur van dit vervolg is Kevin Rodney Sullivan, die voornamelijk TV werk heeft geregisseerd. Van zijn hand is ook de film How Stella Got Her Groove Back (1998). Wanneer vervolgen worden gemaakt, valt het resultaat ten opzichte van het succesvolle origineel veelal tegen. Barbershop 2 is een goed gemaakt en logisch vervolg, met een goed opgebouwd verhaal. Sullivan heeft de film dezelfde warme sfeer gegeven als het origineel, waarbij het sociale aspect ook weer centraal staat. Uiteraard wordt de moraal, die er wat dik op ligt, niet vergeten. Ook nu voert Cedric The Entertainer het hoogste woord.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2004
Speelduur: 111 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels
Uitgever: MGM
EAN: 8712626029045

• Outtakes
  • Bioscooptrailer
  • Photo Gallery
  • Music Video's

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 1.85:1 anamorf op deze DVD. Het beeld van deze nog recente film ziet er goed uit, met een scherp beeld dat natuurlijk oogt. Kleuren zien er natuurlijk en goed verzadigde uit. Detaillering van het beeld is ook prima. In het beeld is een lichte beeldruis te zien. Het contrast is ook prima in orde. Edge enhancement is nauwelijks zichtbaar. Spetters of andere ongerechtigheden zul je niet aantreffen.
De film is uitstekend verdeeld in 33 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar, maar stoort niet. De optionele witte Nederlandse ondertiteling laat zich goed lezen, maar kon iets lager onder in het beeld geplaatst worden.

De soundtrack van de film is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). De film is vooral dialogen met ondersteuning van moderne swingende Hiphop muziek. De surroundspeakers worden subtiel maar effectief gebruikt voor de omgevingsgeluiden en het ruimtelijke karakter van de muziek. Die muziek heeft verder een goede stereospreiding over de twee frontspeakers. Het nadrukkelijk aanwezige laag is afkomstig uit de muziek. Het LFE kanaal wordt hierbij gepast gebruikt om de ritmische muziek een stevige drum te geven. Ook bij het vuurwerk bij de opening van de film ondersteunt het LFE kanaal prima. Dialogen zijn prima te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker.

De menuschermen zijn geanimeerde breedbeeldschermen met achtergrondgeluid. Kwam je bij de release van de eerste Barbershop film zwaar tekort qua extra’s vergeleken met regio 1, met deze release van Barbershop 2 wordt dat weer goed gemaakt. Je vindt hier dezelfde extra’s terug als op de regio 1 te vinden zijn. Alles in standaard 1.33:1 beeldformaat, met de filmfragmenten in 1.85:1 niet anamorf formaat. Geluid is DD2.0 (224 kb/s) geluid en er is uiteraard Nederlandse ondertiteling.

Deleted Scenes (11 min)
Een zestal verwijderde scenes, met optionele toelichting van de cast. Via een Play All optie kun je alle scenes achter elkaar zien.

Outtakes (6 min).
Een leuke selectie bloopers.

Audiocommentary
Een informatief commentaar van regisseur Kevin Rodney Sullivan tezamen met producenten Robert Teitel en George Tillman Jr. Diverse aspecten van de film worden besproken, waaronder natuurlijk de relatie met het origineel. Commentaar is alleen Engels ondertiteld.

Extended Music Video Mary J. Bilge featuring Eve: “Not Today” (7 min)
Een song uit de film, hier in een soort verlengde MTV-achtige videoclip.

Music Video – Sleepy Brown featuring Outkast: “I can’t wait” (5 min)
Nog zo’n MTV-achtige videoclip.

Behind-the-Scenes Photo Gallery
Een grote collectie foto’s, verdeeld onder twee keuzen Cast en On Set

Theatrical Trailer (2 min)
De bekende bioscooptrailer in 1.85:1 anamorf beeld met DD2.0 (224 kb/s) geluid.

En er is nog een klein verborgen extraatje te vinden, zie ook onze easter eggs pagina.

Barbershop 2: Back in Business is het logische vervolg op het succesvolle Barbershop. Centraal staat een kleine kapperszaak in een volkswijk van Chicago, waarin deze zaak de sociale ontmoetingsplek van de wijk is. Door de komst van een moderne concurrent wordt de zaak in haar voortbestaan bedreigd. Een leuke film waarin niet een spannend plot of special effects de boventoon voeren, maar de gewonen gesprekken waarmee ieder van ons zich zo dagelijks bezighoudt.
De film is door MGM/FOX uitgegeven met goede kwaliteit van beeld en geluid. En toegevoegd is een prima aantal extra’s die een goede toevoeging op de film vormen. Vond je Barbershop leuk, dan mag je eigenlijk dit vervolg Barbershop 2: Back in Business niet missen.