Quigley Down Under

29-09-2004

7.1

Quigley Down Under (DVD)

Als de Amerikaanse scherpschutter Matthew Quigley aankomt in Australië met alleen zijn zadel en een waardevol Sharp geweer, denkt hij dat hij op wilde honden moet jagen. Dat zijn opdracht bestaat uit het in koele bloede doodschieten van Aboriginals die op het land van de machtige veehandelaar Elliot Marston (Alan Rickman) wonen, had hij niet verwacht. Quigley weigert mee te werken aan de misdadige praktijken van Marston en wordt al snel van jager tot gejaagde. Hij gaat een bloedige strijd aan met Marston en zijn trawanten. Marston komt er al snel achter dat met Quigley en zijn geweer niet te spotten valt. En Quigley buigt voor niemand, behalve dan voor de bevallige, mysterieuze maar ook wat vreemde schoonheid ‘Crazy’ Cora (Laura San Giacomo).

Quigley Down Under is een moderne klassieke western in een ander jasje. Klassiek omdat het verhaal tamelijk standaard is. Je hebt de goede man en de kwade man, die het met elkaar aan de stok krijgen. Dan is er nog een vrouw in het spel. En het einde laat zich raden. Onderwijl natuurlijk felle vuurgevechten met rondvliegende kogels en optrekkende kruitdampen, achtervolgingen op paard en mooie, woeste landschappen. Een ander jasje omdat de western zich in Australië afspeelt. Waarbij de Indianen, de traditionele bewoners van Amerika, nu plaats gemaakt hebben voor de Aboriginals, de originele bewoners van Australië. Regisseur Simon Wincer, ook bekend van D.A.R.Y.L. (1985), Harley Davidson and the Marlboro Man (1991) en Free Willy (1993), maakte met Quigley Down Under een mooie en goed geacteerde film. Algemeen wordt deze film als één van de beste rollen van Tom Selleck beschouwd. Selleck speelt het van hem bekende rustige ‘mij krijg je niet gek’ karakter dat ook enig gevoel voor humor heeft. Alan Rickman speelt ook in deze film weer de gemene slechterik, waar niet mee te spotten valt. Onder andere voor deze rol kreeg Rickman in 1992 de London Critics Circle Film Award als beste Britse acteur. Quigley Down Under behandelt ook een gevoelig onderwerp, de onderdrukking en mishandeling van de Aboriginals, waarbij de soldaten van het Britse Koninkrijk er ook niet al te positief worden afgeschilderd. Vanwege de aandacht voor de problematiek van de Aboriginals werd de film genomineerd door de Political Film Society in Amerika.

Genre: Western
Jaar: 1990
Speelduur: 115 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438133058

• Bioscooptrailer

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de schijf. In algemene zin ziet het beeld er prima uit. De Australische landschappen worden in al hun kleurrijkdom prima weergegeven. Het beeld oogt enigszins soft met een redelijke scherpte maar iets tegenvallende detaillering. In lichte mate is gebruik gemaakt van edge enhancement. Filmgrain is minimaal aanwezig. Het contrast en zwartniveau zijn prima in orde. Incidenteel zit een spettertje in het beeld. In enkele scènes viel moiré op.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is kort merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige Dolby Stereo Spectral Recording staat in Dolby Digital Surround (bitrate 224 kb/s) op deze DVD. Het geluidsbeeld is opvallend mooi, zeker omdat het ‘slechts’ een Dolby Surround soundtrack is. Opvallend is het zeer ruimte geluidsbeeld. Let vooral eens op hoe mooi het geluid van de geweerschoten van het Sharp geweer met een prima echo je omringt. Ook het laag dat je hierbij hoort heeft een stevig fundament. Hierdoor winnen de geweerschoten van deze scherpschutter aan autoriteit. Ook voor andere filmgeluiden worden de surrounds prima gebruikt. De filmmuziek van Basil Poledouris klinkt ook goed ruimtelijk. Hoe veel mooier, met name in de definitie, zou de soundtrack zijn indien een DD5.1 mix was gemaakt. Maar het gemis valt reuze mee, door de goede kwaliteit van deze surroundtrack. De dialogen komen prima verstaanbaar uit het midden en staan in goede balans met de overige geluiden.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. DVD heeft alleen een Original Theatrical Trailer (2 minuten) als extra meegekregen. De trailer heeft 2.35:1 anamorf beeld en DD2.0 geluid.

Quigley Down Under is een onderhoudende western met Tom Selleck als de scherpschutter Matthew Quigley in de hoofdrol. Hij neemt het op tegen de slechterik Alan Rickman, die een machtige veehandelaar speelt, wanneer blijkt dat hij geen wilde honden maar Aboriginals moet doodschieten. Het feit dat het verhaal zich afspeelt in Australië en aandacht schenkt aan de mishandeling van de Aboriginals maakt de film anders dan andere westerns.
Deze budgetrelease van MGM heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Als enig extraatje is alleen een bioscooptrailer voorhanden. Voor de liefhebbers van de moderne western is dit zeker een leuke film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door MGM Home Entertainment.