Bad Girls

22-09-2004

7.8

Bad Girls (DVD)

In het Wilde Westen in het plaatsje Texas werken vier vrouwen als prostitué, Cody Zomora (Madeleine Stowe), Eileen (Andie McDowell), Anita (Mary Stuart Masterson) en Lilly (Drew Barrymore). Als vriendinnen steunen ze elkaar in welke moeilijke situatie dan ook. Zo’n moeilijke situatie doet zich voor als Cody een gewelddadige en te opdringerige klant van Anita doodschiet. Een groep Jesus People willen Cody als voorbeeld voor de zuivering van het stadje direct laten ophangen. Haar drie vriendinnen laten Cody natuurlijk niet in steek en gevieren ontvluchten zij het stadje. ’s Avonds als ze een rustige plek hebben gevonden, komen de eerste ideeën voor een nieuwe toekomst: Anita wil op het land van haar overleden man een houtzagerij beginnen. Cody heeft al die jaren haar geld gespaard, zo’n $ 12.000 en wil dat er wel voor gebruiken. Eenmaal weer onderweg, waarschuwt ene Josh McCoy (Dermot Mulroney) hen dat de Pinkerton detectives (Jim Beaver en Nick Chinlund) achter Cody zijn aangestuurd, waarbij zij wordt beschuldigd van moord. Als Cody uiteindelijk haar geld bij de bank wil opnemen, wordt de bank toevallig op hetzelfde moment berooft door een oude bekende van Cody, Kid Jarrett (James Russo) en zijn bende. Tot overmaat van ramp wordt Eileen door de achtervolgende detectives gevangen genomen. In de gevangenis leert Eileen de farmer William Tucker (James LeGros), die erg van haar gecharmeerd is. Als Cody vervolgens door Kid wordt mishandeld en Eileen weer uit de gevangenis is, besluiten ze alle vier dat het tijd is geworden om niet langer te vluchten, maar om keihard terug te vechten. Ze krijgen daarbij hulp van Josh McCoy, die ook nog een appeltje te schillen heeft met Kid Jarrett.

Bad Girls is een lekkere actiefilm waarin dit keer vier vrouwen, die ieder hun mannetje staan, de scepter zwaaien. Een onderhoudende western waarin het niet om de karakters gaat, maar 1½ uur pretentieloos vermaak en actiescènes die elkaar in hoog tempo opvolgen. Een schietpartij, achtervolgingen, bankoverval, outlaws, een treinroof, noem maar op. Maar ook de romantiek is niet vergeten. In de vorm van een eerbare alleenwonende cowboy of de rustige op wraak beluste held die ook nog zorgzaam blijkt. De vier actrices Madeleine Stowe, Mary Stuart Masterson, Andie McDowell en Drew Barrymore hebben voor hun rol les in het schieten en paardrijden gehad. Dit gebeurde in de periode dat regisseur Jonathan Kaplan het filmproject overnam van Tamra Davis en het script volledig werd herschreven. Davis werd al na enkele weken filmen op last van de producers vervangen door Kaplan, omdat men niet tevreden was met de richting die Davis met het script opging. Kaplan maakte er vervolgens een onderhoudende eendimensionale actiefilm van. Niets mis mee trouwens. En dat de film bol staat van de geijkte rolpatronen mag daarbij niet deren.
De film staat op de DVD in ongecensureerde versie, hetgeen betekent dat er enkele hele korte scènes met vrouwelijk bloot in voorkomen. Niets schokkends, maar wel genoeg om te schrappen voor de bioscooprelease. Voor het genieten thuis zijn de scènes weer teruggeplaatst.
Regisseur Jonathan Kaplan houdt zich tegenwoordig meer met TV producties bezig. Hij heeft onder andere diverse afleveringen van de populaire TV serie E.R. geregisseerd. Een heel andere film maakte Kaplan in 1988; The Accused met Jody Foster.

Genre: Western
Jaar: 1994
Speelduur: 96 min
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 5.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626616359

Het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 staat anamorf op deze DVD. Beeldkwaliteit is prima, waarbij vooral scherpte, de heldere en goed verzadigde kleuren en het contrast zorgen voor een mooi beeld. Kleurenpalet is (opzettelijk) aan de warme kant, evenals het af en toe wat soft aandoende beeld. Filmgrain is in lichte mate aanwezig, evenals de zichtbare gevolgen van de toegepaste edge enhancement. Dat laatste is trouwens weinig storend. Heel af en toe zit een spettertje in het beeld.
De film is verdeeld in 26 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (enkelzijdig, dubbellaags), de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De ondertiteling is duidelijk, maar had wel lager in beeld mogen staan.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.0 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Een prima klinkende soundtrack, waarbij het laag is gemixed in de frontkanalen en niet apart via een LFE track komt. Vier nasychronisaties hebben wel een LFE kanaal actief, maar of deze ook gebruikt wordt hebben we niet beluisterd. Feitelijk is dat ook niet zo spannend. De soundtrack klinkt gewoon lekker en heeft meer dan voldoende laag. De prima filmmuziek van jerry Goldsmith komt met een mooie stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de surroundkanalen er enige ruimtelijkheid aan geven. Verder worden de surround gebruikt voor omgevingsgeluiden en enkele effecten. De dialogen komen goed verstaanbaar uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staan verder geen extra’s.

De film Bad Girls is een onderhoudende pretentieloze western waarin vier vrouwen hun mannetje staan. Diverse actiescènes volgen elkaar in 1½ uur tijd rap op, waarbij ook momenten van romantiek niet zijn vergeten. De vrouwelijke rollen worden gespeeld door Madeleine Stowe, Mary Stuart Masterson, Andie McDowell en Drew Barrymore. De regie was in handen van Jonathan Kaplan.
Door FOX is de film uitgebracht in de Big Deal budget serie. In dit geval betekent dit prima beeld- en geluidskwaliteit, maar geen extra’s. Voor de lage prijs kun je deze lekkere actiefilm haast niet laten staan.