Harum Scarum

20-09-2004

5.6

Harum Scarum (DVD)

De martial arts film- en showbizz ster Johnny Tyronne (Elvis Presley) maakt een goodwill reis door het Midden Oosten ter promotie van zijn nieuwste speelfilm ‘Sands of the Desert’. Op het feestje na afloop van een premièrevoorstelling, wordt Tyronne door prins Dragna (Michael Ansara) en zijn vrouwelijke begeleidster Aishah (Fran Jeffries) uitgenodigd voor een bezoek aan Lunarkand. Lunarkand is een afgelegen rijk dat al meer dan 2000 jaar geïsoleerd van de rest van de wereld is, alwaar koning Toranshah (Phillip Reed), broer van Dragna, de scepter zwaait. Een bijzonderheid omdat Tyronne de eerste Amerikaan is die zo’n uitnodiging krijgt. Onderweg wordt Tyronne, met de hulp van Aishah, gekidnapt door de Assassins. De leider van deze groep rebellen, Sinan (Theodore Marcuse), is onder de indruk van Tyronne prestaties op het witte doek en wil hem daarom inhuren om een eliminatieopdracht uit te voeren. Uiteraard weigert Tyronne en hij weet kort daarna met hulp van de dief Zacha (Jay Novello) te ontsnappen. Maar zijn helper eet van twee walletjes en zo wordt Tyronne later toch nog gedwongen koning Toranshah te elimineren.

Harum Scarum is speelt zich geheel af in de sfeer van het Midden Oosten. Het idee van de filmster wiens kwaliteiten op het witte doek zodanig echt lijken dat ze voor echt worden versleten is niet nieuw. Ruim 30 jaar later maakte ‘trekkies’ filmGalaxy Quest gebruik van hetzelfde idee. Het script van Harum Scarum is afkomstig van Gerald Drayson Adams. De wijze waarop producer Sam Katzman en regisseur Gene Nelson dit in deze film hebben uitgewerkt lijkt eerder op een parodie dan dat het serieus is te nemen. Laten we er maar van uitgaan dat de film niet serieus bedoeld is. Want de wereld van het Midden Oosten, ook al met het idee van een land dat al 2000 jaar geen contact heeft met de ‘beschaafde’ wereld is eerder een sprookje dan realiteit. En zo ziet de setting van de film er dan ook uit, meer een sprookje. Verder lijkt het allemaal wat goedkoop gemaakt, zelfs de schmink van Elvis doet kunstmatig aan. De film is trouwens in zijn geheel op een ranch in California opgenomen, en dat zou je waarlijk niet zeggen.
Het zal geen Elvis Presley film zijn als ook nu niet diverse songs ten gehore worden gebracht. Grote hits zitten trouwens niet in deze film. Negen liedjes zingt The King of Rock and Roll, waaronder ‘Kismet’, ‘Harem Holiday’, ‘Go East Young Man’ en ‘So Close Yet So Far (from Paradise)’.
In de film speelt ook voormalig Miss America van 1959 Mary Ann Mobley. Zij speelt prinses Shalimar, de dochter van de koning. In hetzelfde jaar speelde zij ook samen met Elvis in de film Girl Happy.

Genre: Muziekfilm, Romantiek
Jaar: 1965
Speelduur: 82 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931651523

• Bioscooptrailers

De film heeft volgende de IMDB een beoogd beeldformaat van 1.66:1. De film wordt op deze DVD anamorf gepresenteerd in het 1.78:1 beeldformaat. Evenals bij de andere Presley films die door Warner zijn uitgebracht, is ook van deze film het beeld geheel opgeknapt, wat zich toont in een prima beeld. Een kleurrijk beeld, goed contrast en nagenoeg vrij van ongerechtigheden door vuiltjes of krasjes. Ook scherpte en detaillering zijn beide ook goed. Beeld oogt een beetje donker, waarbij de details in donkere beelden wat minder zijn. Beeldruis is constant in lichte mate aanwezig.
De film is netjes verdeeld in 25 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld. Helaas zijn de songteksten, die ook onderdeel vormen van het verhaal, niet ondertiteld.

De soundtrack heeft natuurlijk de nodige songs met Elvis. Evenals de andere Warner releases van Presley films, is de soundtrack een gerestaureerde mono soundtrack. Jammer dat soundtrack niet dezelfde topbehandeling heeft gekregen als het beeld en opgewaardeerd is naar een geremixte Dolby Digital 5.1 soundtrack, zoals Paramount wel met hun Presley releases heeft gedaan. Neemt niet weg dat we hebben hier een goed klinkende Dolby Digital 1.0 mono (bitrate 192 kb/s) soundtrack hebben. De soundtrack is ruis en kraakvrij. Het hoog is redelijk helder, laag is er beperkt maar voldoende aanwezig. Dialogen zijn goed te volgen.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft een drietal trailers van Presley films als extra, die we ook al op de andere uitgaven tegenkwamen.

Elvis Trailer Gallery (10 min)
Met keuze uit de trailers It Happened at the Worlds Fair, Viva Las Vegas en Harum Scarum. De trailers zijn apart aan te kiezen en er is een Play All optie. Alle trailers hebben 2.35:1 anamorf beeldformaat en DD2.0 mono geluid.

Harum Scarum is Presley’s 19de speelfilm. Het sprookjesverhaal speelt zich af in een land n het Midden Oosten dat al 2000 jaar geen contact met de beschaving heeft gehad. Presley speelt de martial arts filmster Tyronne die ontvoert wordt om de koning van de sprookjesland te vermoorden. Uiteraard wil onze held dat niet en hij krijgt hulp van een gewiekste dief en een mooie prinses. Onderwijl zingt hij ook nog de nodige liedjes.
Deze van origine door MGM uitgebrachte film is hier door Warner op DVD uitgebracht. Beeldkwaliteit is goed, het geluid is mono gebleven maar klinkt verder ook prima. Als extra een viertal trailers van andere Presley titels. Nog een titel voor je Elvis Presley collectie.