Beyoncé - Live at Wembley

Alexander de Mol
16-09-2004

4.5

Beyoncé - Live at Wembley (DVD)

Beyoncé Knowles is de drijvende kracht achter de succesformatie Destiny’s Child. En zoals dat vaker gaat in de wereld van de popmuziek probeert een dergelijke ster het vaak op eigen houtje. Voor Beyoncé geldt dat dit niet op onverdienstelijke wijze is gebeurd. Integendeel. Haar soloalbum Dangerously in Love is wereldwijd een groot succes. In het kader van de Dangerously in Love-tour deed ze ook de Londonse poptempel Wembley aan. Voor een menigte uitzinnige fans bracht ze een verzameling van haar eigen nummers en de nodige Destiny’s Child successen ten gehore. Op deze Live at Wembley-DVD vinden we de volgende nummers terug:

1. Baby Boy
2. Naughty Girl
3. Fever
4. Hip Hop Star
5. Yes
6. Work it Out
7. Gift from Virgo
8. Be With You
9. Speechless
10. DC Medley (Bug a Boo, No No No, Bootylicious, Jumpin, Say My Name, Independent Women, Bonnie & Clyde, Survivor)
11. Me, Myself and I
12. Summertime
13. Dangerously in Love
14. Crazy in Love

Beyoncé Knowles maakt al op jonge leeftijd kennis met muziek. Op haar zevende ontmoet ze tijdens een auditie LaTavia Roberson. Hun eerste gooi naar het sterrendom mislukt, maar de twee meisjes proberen samen met Beyoncés inwonende nichtje Kelly Rowland aan een muziekcarrière te timmeren. Twee jaar later maakt LaToya Luckett het groepje compleet. Als Destiny’s Child nemen de vier tieners deel aan talentenjachten en treden op in hun thuisbasis Houston.
Een paar jaar later is het raak en slepen ze op hun zestiende een platencontract binnen. Voor de soundtrack van \"Men In Black\" levert Destiny’s Child het nummer ‘Killing Time’. Destiny’s Childs debuutalbum, met Beyoncé als leadzangeres, wordt een groot succes. De single ‘No, No, No’ haalt dankzij een remix van Wyclef Jean platina en drie awards worden gewonnen tijdens de Soul Train Lady Of Soul Awards.
Maar met The Writing’s On The Wall uit 1999 drukt Beyoncé pas echt haar stempel op de muziek. Ze schrijft en produceert een paar tracks waaronder de hit Jumpin’, Jumpin’. Met de overige hits ‘Bills, Bills, Bills’, ‘Bug A Boo’, ‘Say My Name’ en twee Grammy-nominaties is het album de doorbraak naar een internationaal publiek.
Het volgende Destiny-album Survivor komt grotendeels van de hand van Beyoncé, die ook een deel van de productie voor haar rekening neemt. De titelsong van het album levert Destiny’s Child een Grammy op. In 2003 lanceert ze haar sterke solo debuutalbum Dangerously in Love en oogst zoals verwacht hiermee de nodige lof.
Beyoncé heeft inmiddels ook de aandacht getrokken van de filmbazen in Hollywood en maakt hierdoor haar opwachting in Austin Powers in Goldmember en The Fighting Temptations. Op dit moment is ze aanwezig op de set van de nieuwe The Pink Panther. We zijn dus op diverse fronten voorlopig nog niet van de Texaanse schone af.

Regisseur

Kim Burse

Acteurs

Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 2003
Speelduur: 80 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • PCM 2.0 - Engels
Uitgever: Sony Music
EAN: 5099720249832

• VIP Admittance
  • Bonus Audio CD
  • Crazy in Love – Live from the Brit Awards 2004
  • L’Oreal Commercial
  • Destiny Child Update

Beyoncé – Live at Wembley mag zich verheugen op een anamorfe breedbeeldtransfer met een beeldverhouding van 1.78:1. Daarnaast is het concert, als we de informatie op de hoes moeten geloven, in High Definition geschoten. Nu klinkt dat allemaal veelbelovend. Helaas is de werkelijkheid minder rooskleurig. Hoewel, over de kleuren valt niet te mopperen want die zien er prachtig verzadigd uit. Het grootste struikelblok is namelijk de storende aanwezigheid van compressiefouten in de vorm van ‘macro-blocking’ (zie screenshot 2). Op een aantal momenten, waarbij de nodige actie op het podium plaatsvindt, lijkt het wel een ‘Ministeck’-mozaïek en dat kan in mijn beleving niet de bedoeling zijn geweest. Erg spijtig aangezien er voor de rest niet al te veel aan te merken is op de transfer. De mate waarin de compressiefouten zich voordoen zorgen ervoor dat er helaas niets anders rest dan relatief lage score voor de beeldkwaliteit.

De DVD bevat een tweetal varianten voor wat betreft geluid. Enerzijds is dat een Dolby Digital 5.1 track met een bitrate van 448 Kbit/s. Deze zet een prima geluidsbeeld neer waarmee de sfeer van het concert in de huiskamer wordt gebracht. De stem van Beyoncé komt voornamelijk uit het centerkanaal met ondersteuning van de linker- en rechterfrontspeaker. De overige kanalen (inclusief LFE) vullen het totale geluidsbeeld functioneel aan om de ambiance van een dergelijk concert neer te zetten. Hierin slaagt dit Dolby 5.1 spoor in mijn beleving alleraardigst. Anderzijds is de voorts aanwezige LPCM track een prima stereo alternatief voor de meerkanaals Dolby Digital 5.1 track. De lineaire PCM-stereotrack, met een bitrate van 1536 Kbit/s, heeft een uitstekende helderheid en detaillering. Beide tracks kunnen onze goedkeuring daarom zeker wegdragen.

De menuschermen zelf zijn statisch en kennen geen muzikale ondersteuning. De navigatie en selectie van keuzes is echter overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Slechts bij overgangen worden de kijkers getrakteerd op een subtiele animatie. De extra’s zijn ingedeeld onder het menu-item ‘Vip Admittance’ en vormen een lange aaneenschakeling van Beyoncé en Destiny’s Child promos. De totale speelduur van de extra’s bedraagt bijna 56 minuten.

VIP Admittance
Deze uitgebreide feature is opgedeeld in een aantal segmenten. Het item Backstage doet de naam eer aan en hetzelfde geldt voor Staging/Choreography. Voor de mensen die verwachtingsvol het item Beyoncé’s Dressing Room selecteren kunnen ietwat bedrogen uitkomen, afhankelijk van de verwachting natuurlijk… In Show Favorites licht Beyoncé haar favoriete items uit de show toe. Beyoncé – Solo Artist gaat in op het muziekleven zonder haar collega’s van Destiny’s Child. A Day in Londen geeft een korte impressie van de première van The Fighting Temptations in Londen. Meet the Fans toont een innemende Beyoncé tijdens ontmoetingen met fans. In A Conversation with Beyoncé praat ze onder andere over de show en hoe deze tot stand is gekomen, over een aantal nummers, de songteksten en het opnameproces.

Crazy in Love – Live from the Brit Awards 2004
Een registratie van een enerverend optreden tijdens de jaarlijkse Brit Awards.

L’Oreal Commercial
Voor de fans die alles willen hebben van hun idool is het geinig dat de L’Oréal Commercial in zijn volle glorie op de DVD is gezet.

Destiny Child Update
In dit korte item worden we op de hoogte gebracht van het feit dat de groep in de herfst van 2004 hun nieuwe album gaat uitbrengen.

Bonus CD
In de Amaray keepcase treffen we ook een audio CD aan met daarop een drietal nummers die het soloalbum Dangerously in Love niet hebben gehaald en een evenzo groot aantal remixen van bekende nummers van Beyoncé:
1. Wishing On A Star
2. What´s It Gonna Be
3. My First Time
4. Krazy in Luv (Maurice´s Nu Soul Mix)
5. Baby Boy (Junior´s World Mix)
6. Naughty Girl (Calderone Quayle Club Mix)

De charmante leadzangeres van Destiny’s Child, Beyoncé Knowles, timmert ook solo behoorlijk aan de weg. Haar goed verkopende soloalbum ‘Dangerously in Love’ is daar een goede graadmeter voor. Geen wonder dat concerten zoals deze uitstekend worden bezocht. En met deze DVD registratie van het concert op het machtige Wembley kunnen de liefhebbers ook thuis van Beyoncé genieten. De DVD is behoorlijk compleet uitgevoerd. Op het geluid van deze schijf is niet veel aan te merken. De surroundmix weet te overtuigen en ook de LPCM stereotrack wist te bekoren. De beeldkwaliteit stelt helaas teleur. De regelmatig aanwezige compressieblokken verstoren teveel het kijkplezier in onze ogen en zorgen dan ook voor een wat krappe score op het visuele vlak. Qua extra’s is het niet onaardig. Vooral de prettige aanwezigheid van een bonus CD met een aantal leuke remixen zorgen voor meerwaarde. Ondanks het (onnodige) probleem met de beeldkwaliteit is het een zeer genietbaar muziekschijfje.