Woman in Red, The

11-09-2004

4.6

Woman in Red, The (DVD)

Teddy Pierce (Gene Wilder) leidt een rustig, niet opwindend leventje. Hij heeft een goede baan, is al lange tijd gelukkig getrouw, heeft twee dochters en kijkt nooit twee keer op als een mooie vrouw voorbij loopt. Totdat hij in de parkeergarage onder het kantoor een mooie vrouw (Kelly LeBrock) in het rood ziet. Deze onbekende vrouw laat haar rokje opwaaien boven een luchtuitlaat, wat bij Teddy iets onverwachts losmaakt. Op kantoor ziet hij de vrouw weer en maakt via de telefoon een geheim afspraakje met haar. Althans, dat denkt hij. Want hij zag niet dat zijn secretaresse (Gilda Radner) de telefoon opnam. Één van Teddy’s vrienden, de opschepperige charmeur Joey (Joseph Bologna), is juist door zijn vrouw verlaten omdat hij haar niet trouw was. ’s Avonds vertelt zijn eigen vrouw Didi (Judith Ivey), naar aanleiding van het gebeurde met Joey, dat zij korte metten met hem zou maken als hij een ander had. Dus Teddy laat zijn geheime afspraakje maar voorbij gaan. Wat op het werk leidt tot een wraakactie van zijn secretaresse, die wel door had dat Teddy de mysterieuze beller was. Ondertussen ziet Teddy de onbekende knappe dame weer als blijkt dat zij door het kantoor is ingehuurd als model voor een reclamecampagne. Teddy probeert weer contact met haar te krijgen, wat uiteindelijk lukt. Ze heet Charlotte en stemt uiteindelijk toe in een afspraakje. Dat het allemaal niet zo gemakkelijk is, ontdekt Teddy nog wel.

The Woman in Red is de Amerikaanse versie van de Franse film Un éléphant ça trompe énormément (1976), ook bekend onder de titel Pardon Mon Affair. Gene Wilder schreef het scenario voor de film en speelde daarbij ook de hoofdrol. Het is een redelijk leuke film geworden met een combinatie van humor en romantiek. De film is natuurlijk het meest bekend geworden door ‘de vrouw in het rood’, ofwel Kelly LeBrock. LeBrock was een zeer succesvol fotomodel en haar rol als Charlotte in The Woman in Red was haar speelfilmdebuut. Bekend is natuurlijk de ‘Marilyn Monroe’ scène, waar LeBrock in het rood gekleed haar rokje laat opwaaien. Maar ook haar kortstondige (half)blote optreden aan het einde van de film was toentertijd spraakmakend. Een jaar later speelde LeBrock wederom een schoonheid die mannen het hoofd op hol brengt in de film Weird Science (1985). The Woman in Red is ook bekend geworden door de soundtrack van Stevie Wonder met onder andere de door hem gezongen titelsong en het liedje ‘I Just Called To Say I Love You’. Stevie Wonder kreeg voor deze song in 1985 zowel een Oscar als een Golden Globe.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1984
Speelduur: 83 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132747

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beoogde beeldverhouding van 1.85:1 en staat zo ook anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zien er natuurlijk uit, waarbij rood vooral sterk opvalt. Ook het contrast van het beeld is prima in orde. Het beeld doet af en toe een beetje soft aan, waarbij de scherpte en detaillering van het beeld redelijk goed zijn. Filmgrain is constant in lichte mate aanwezig. Edge enhancement is niet (zichtbaar) toegepast. Incidenteel zit een spettertje in het beeld.
De film is verdeeld in 17 tracks. De DVD is een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat mooi laag geplaatst in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De soundtrack is surround geflaged. Het is een goed klinkende soundtrack, waarbij de surrounds subtiel worden gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muzikale bijdrage van Stevie Wonder. Het aanwezige laag, dat nu niet via het LFE kanaal maar via de frontspeakers wordt weergegeven is voldoende. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen ligt, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. Deze dialogen zijn prima te volgen.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. Bij deze release wat kritiek op een beetje onduidelijke menuschermen. De menukeuzen bestaan uit symbolen, waarvan niet direct duidelijk is welke keuze erachter zit. Op deze DVD staan geen extra’s.

The Woman in Red is een film van en met Gene Wilder. Wilder speelt hierin een man van middelbare leeftijd die zijn saaie getrouwde leven op zijn kop ziet staan als hij een vrouw gekleed in het rood ziet. Hij doet zijn uiterste best met haar een afspraakje te maken, maar dat gaat natuurlijk met de nodige komische situaties gepaard. Kelly LeBrock is de ‘vrouw in het rood’ en het was het speelfilmdebuut voor dit fotomodel. Muziek is afkomstig van Stevie Wonder, die voor het liedje ‘I Just Called To Say I Love You’ een Oscar kreeg.
Deze budgetuitgave van MGM heeft redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit. Extra’s staan niet op deze uitgave.