Double Trouble

26-08-2004

4.9

Double Trouble (DVD)

Guy Lambert (Elvis Presley) is een nachtclubzanger, die samen met zijn guitarist Georgie (Mony Landi) en de groep G-Men optreedt in verschillende nachtclubs. En er zijn twee dames die elke avond zijn belangstelling vragen. Een is de mysterieuze Jill Conway (Annette Day), waar Guy geen hoogte van kan krijgen. Jill is tot over haar oren verliefd op Guy. De andere is de raadselachtige verleidster Clair (Yvonnen Romain). Afspraakjes met Jill verlopen erg moeizaam, waar Guy geen hoogte van haar kan krijgen en zij altijd weer verdwijnt. Als Guy wordt uitgenodigd op een groot landgoed door ene Gerald Waverly (John Williams), beseft hij wat er aan de hand is. Jill blijkt een nog erg jonge 17-jarige erfgename te zijn, die op haar 18de verjaardag een miljoenenerfenis zal krijgen. Tot die tijd wordt het geld beheerd door Waverly en hij ziet Guy liever gaan dan komen. Guy kan met de groep in Brussel spelen, en dus vertrekken ze naar België. Alleen stom toevallig reist ook Jill op dezelfde boot naar België. Op deze boot zijn ook de twee oplichters (gespeeld door Chips Rafferty en Norman Rossington), die gestolen diamanten smokkelen en deze stiekem in de bagage van Guy verbergen. En tot zijn verrassing is Claire ook weer van de partij. Onderweg en later ook in Brussel gebeuren enkele vreemde bijna ongelukken en ziet Guy voortdurend dezelfde mensen opduiken. En worden ze nu achtervolgt? Guy denkt dat een en ander te maken heeft met Jill, die bij hem bescherming zoekt.

Het jaar 1967 was geen succesvol jaar voor Elvis ‘The King’ Presley. Na een succesvol 1966, waarin Presley vooral met de film Spinout succes had, leverden de drie films die hij in 1967 maakte geen van allen een echt succes op. Deze drie films waren Easy Come, Easy Go , Double Trouble en Clambake.
Double Trouble is een flauwe misdaadkomedie, gebaseerd op een verhaal van Marc Brandel. De film speelt zich geheel in Europa af, alhoewel nagenoeg de gehele film in Hollywood is opgenomen. Het is niet de Presley film die je zou verwachten, met name door het grote aandeel van flauwe humor en grappen in de film. In zekere zin is deze humor te overdreven, onsamenhangend en doet in enkele gevallen ook misplaatst aan. De beide niet zo snuggere diamantsmokkelaars worden als komische noot gebruikt, maar hebben verder geen enkele relatie met het verhaal. De Belgische politie wordt neergezet als grote stuntelaars. De politiechef wordt gespeeld door Leon Askin en de drie in witte trenchcoat geklede detectives door het komische Australische trio The Wiere Brothers. Als zingende artiest is Elvis natuurlijk weer goed voor enkele songs. In deze film “Baby, If You\'ll Give Me All Your Love\",\"City By Night\",\"Long Legged Girl\",\"There\'s So Much World To See\",\"Could I Fall In Love\",\"I Love Only One Girl\" en natuurlijk de titelsong \"Double Trouble\". Elvis’ versie van ‘Old McDonald Had a Farm’ is … nou ja, niet echt mijn favoriet.
Annette Day, in de rol van Jill Conway, maakte haar debuut in de film. Zij had geen enkele acteerervaring en het is ook bij deze ene film gebleven. Wat dat betreft zou de in de film gespeelde relatie tussen Guy en de erg jonge Jill een parallel zijn met de relatie die Elvis op dat moment had met de nog erg jonge Priscilla Presley en waarmee hij kort daarna in het huwelijk zou treden. Regisseur van de film was Norman Taurog, die in totaal negen films met Presley heeft gemaakt.

Genre: Komedie/Humor, Muziekfilm
Jaar: 1967
Speelduur: 88 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Italiaans
EAN: 7321931651417

• Bioscooptrailers

De film is gemaakt in het brede Panavision beeldformaat van 2.35:1 en staat anamorf op de DVD. Het beeld is voor de release door Warner geheel opgeknapt, wat zich toont in een prima beeld. Kleuren doen natuurlijk aan en zijn goed verzadigd, het contrast is goed met goed zwartniveau. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden door vuiltjes of krasjes. Scherpte en detaillering van het beeld zijn goed. Filmgrain is in lichte mate zichtbaar.
De film is netjes verdeeld in 28 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat redelijk geplaatst onder in het beeld. De songteksten, die ook onderdeel vormen van het verhaal, zijn niet ondertiteld.

De soundtrack heeft natuurlijk de nodige songs met Elvis. Evenals de andere Warner releases van Presley films, is de soundtrack een gerestaureerde mono soundtrack. Jammer dat soundtrack niet dezelfde topbehandeling heeft gekregen als het beeld en opgewaardeerd is naar een geremixte Dolby Digital 5.1 soundtrack, zoals Paramount wel met hun Presley releases heeft gedaan. Neemt niet weg dat we hebben hier een goed klinkende Dolby Digital 1.0 mono (bitrate 192 kb/s) soundtrack hebben. De soundtrack is ruis en kraakvrij. Het hoog is redelijk helder, laag is er nauwelijks. Dialogen zijn goed te volgen.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft een viertal trailers van Presley films als extra.

Elvis Trailer Gallery (10 min)
Met keuze uit de trailers Spinout, Double Trouble, Speedway en The Trouble With Girls. De trailers zijn apart aan te kiezen en er is een Play All optie. Alle trailers hebben 2.35:1 anamorf beeldformaat en DD2.0 mono geluid.

Double Trouble was Presley’s 24ste speelfilm en zijn zevende speelfilm met regisseur Norman Taurog. Het is niet de Elvis film die je zou verwachten, waar het plot een samenraapsel is van te veel humor die te flauw en soms ook onsamenhangend is. Presley speelt een nachtclubzanger die stiekem wordt gevolgd door twee vrouwelijke aanbidders. Een daarvan is de verliefde Jill, die een rijke maar nog erg jonge erfgename blijkt te zijn. Wanneer Guy naar Brussel gaat voor optredens gebeuren er enkele mysterieuze bijna ongelukken, die schijnbaar iets met Jill te maken hebben. Een en ander leidt tot komische verwikkelingen, waarbij het ook nog wat overdreven komische subplots zijn. Uiteraard ook weer een aantal door Presley gezongen liedjes.
Deze van origine door MGM uitgebrachte film is hier door Warner op DVD uitgebracht. Beeldkwaliteit is bijzonder goed, het geluid is mono gebleven maar klinkt verder ook prima Als extra een viertal trailers van andere Presley titels. Voor de echte Presley fan is dit toch wel een titel die in de totale Presley collectie thuishoort.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.