Meet Me in St. Louis

23-08-2004

6

Meet Me in St. Louis (DVD)

In St. Louis begin 1903 woont de familie Smith. In St. Louis is alles in voorbereiding voor het grote feest in het kader van de aankomende St. Louis World Fair. Beide oudste dochters, Rose (Lucille Bremer) en Esther (Judy Garland) zijn erg bezig met de liefde en het vinden van een huwelijkskandidaat bezig. De rest van de familie wordt daarin meegesleurd. Want, Rose verwacht een interlokaal telefoontje uit New York van Warren Sheffield (Robert Sully). En vanwege dit telefoontje zal het avonddiner een uur eerder worden opgediend. Althans, dat had je gedacht. Vader Alonzo (Leon Ames), die advocaat is, laat door niets en niemand zijn diner verplaatsen, hij wenst bij thuiskomst eerst een heerlijk bad te nemen en dan te genieten van het diner. En dus vindt het telefoontje tijdens het diner plaats, waar tot Rose’s teleurstelling geen huwelijksaanzoek uit volgt. Esther is erg gecharmeerd van de nieuwe buurman John Truett (Tom Drake), waar zij krampachtig mee in contact probeert te komen. Maar op het feestje van de zoon des huizes Alonzo ‘Lon’ Jr. (Henry Daniels Jr.) vinden beide dames het geluk in de liefde. Als vader dan in de familie aankondigt dat hij promotie kan maken, maar dat dan wel de hele familie tegen kerst naar New York zal verhuizen, is hij verbaast dat niemand in het gezin hierover enthousiast is.

Meet Me in St. Louis hoort thuis in de rijtje van de klassieke Hollywood MGM musicals. De musical is gebaseerd op een verhaal van Sally Benson (ook bekend van Presley’s Viva Las Vegas). Vincente Minelli regisseerde de film, waar Judy Garland de hoofdrol in speelde. Kort na de film traden Vincente Minelli en Judy Garland in het huwelijk en kregen dochter Liza. Bij de extra’s zit een inleiding van dochter Liza op deze film, die volgens haar een speciaal plaatsje innam bij haar moeder.
Judy Garland wou eigenlijk de rol van Esther niet spelen. Zij speelde tot dan toe alleen maar lieflijke tienermeisjes en wou van dat imago af. Maar MGM hoofd Louis B. Mayer hield voet bij stuk, want hij besefte dat Garland het succes van de film zou garanderen. En dat deed het zeker. Feitelijk is Garland verantwoordelijk voor de meeste grote successen die MGM in de jaren ’30 en ’40 had.
Meet Me in St. Louis is een typisch Amerikaanse film met een rolmodel familie. Er gebeurt niet zo heel veel, het is vooral de muziek waar het om draait. Deze muziek van Ralph Bane en Hugh Martin leverde prachtige songs op als de titelsong ‘Meet Me in St. Louis’, ‘The Boy Next Door’, ‘Under the Bamboo Tree’ en ‘The Trolley Song’ op. Allemaal liedjes die door Judy Garland, soms ondersteunt door anderen, zijn gezongen. Het laatste liedje was goed voor een Oscar nominatie. De film heeft vier nominaties voor een Oscar gekregen, maar geen van de prijzen werden toegekend.
Het verhaal Meet Me in St. Louis van Sally Benson is later voor televisie nog twee keer verfilmd, in 1959 en 1966. Niet als musical trouwens maar als televisieserie.

Ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van deze film, heeft Warner de film in Amerika uitgegeven in een 2-disc special edition, fraai verpakt in een digipack verpakking. Helaas moet wij het doen met een iets eenvoudiger release. Gebleven zijn natuurlijk het indrukwekkend gerestaureerde beeld en geluid, maar er is iets geknipt in de extra’s en het geheel is als een 1-disc release verpakt in een simpele keepcase. Jammer, want Warner heeft eerdere gerestaureerde klassiekers als Singin’ in the Rain ook hier dezelfde chique release gegeven.

Genre: Muziekfilm
Jaar: 1944
Speelduur: 108 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
  • Dolby Digital 5.1 - Music Only
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 7321931567237

• Bioscooptrailer
  • Audiocommentaar door biograaf Judy Garland
  • Inleiding door Liza Minelli
  • The Making of an American Classic
  • Music-only track
  • Song: Skip to My Lou

De film staat met een beeldformaat van 1.33:1 op de DVD. Toentertijd was een beeldverhouding van 1.37:1, bekend als het academy standard ratio, de standaard.
Het beeld is door Warner via een speciaal proces, genaamd ‘Ultra Resolution’, op indrukwekkende wijze gerestaureerd. Bij Singin’ in the Rain en The Adventures of Robin Hood heeft Warner hetzelfde restauratieproces doorgevoerd met indrukwekkende resultaten. Bij dit restauratieproces wordt teruggegrepen naar de originele Technicolor 3-strips film, die in hoge resolutie digitaal wordt ingescand. Elektronisch worden de strips schoongemaakt en weer samengevoegd en worden de kleuren opgepoetst. Het resultaat is een verbluffend scherp en volledig schoon beeld. Het filmbeeld heeft een frisheid en een schoonheid alsof de film gisteren is gemaakt. Alleen de typische Technicolor kleuren doen je beseffen dat deze film niet van recente datum is. De kleuren zijn prachtig en geven de mooie decors prachtig weer. Ook het contrast is uitstekend, evenals de scherpte van het beeld en de detaillering. Kortom, als je beseft dat deze film 60 jaar oud, dan rest weer de complimenten aan de mensen van Warner die deze restauratie gedaan hebben.
De film in opgedeeld in 32 chapterstops. De ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een prima leesbaar lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld. Helaas zijn de songteksten, die een bijdrage leveren aan het verhaal, niet in het Nederlands ondertiteld.

De soundtrack is ook digitaal gerestaureerd en opnieuw gemixt, in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s).
Ook hier een fantastische restauratie, die nauwelijks de leeftijd van de film verraadt. De spreiding van de DD5.1 track is vrij beperkt, de meeste activiteiten spelen zich rond de centerspeaker af. Door een soort echo-effect geven de surrounds een zwak ruimtelijk gevoel aan de soundtrack. Het LFE-kanaal wordt niet gebruikt. De songs hebben een redelijk stereobeeld, voor het overige doet de soundtrack erg mono-achtig aan. Dialogen zijn goed te volgen.
Bij de Amerikaanse release heeft Warner ook de gerestaureerde originele mono soundtrack toegevoegd, die op deze release helaas ontbreekt.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondmuziek bij het hoofdmenu. Op de DVD staat nog een aantrekkelijke hoeveelheid goede extra’s. Alles is in 4x3 standaard beeldformaat met DD2.0-192 kb/s geluid. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Introduction by Liza Minnelli (5 min)
Dochter Liza Minnelli geeft bij de film die haar vader regisseerde en waarin haar moeder de hoofdrol speelde een enthousiaste inleiding, waarbij zij aangeeft dat deze film haar persoonlijke favoriet is.